אח המחבל מברקן הורשע באי מניעת החזקת נשק ובשיבוש הליכים

ביהמ"ש הצבאי קבע כי אמג'ד נעאלווה, ידע שאחיו החזיק נשק בביתו לפני שירה למוות בקים לבנגרונד-יחזקאל ובזיו חג'בי, ואף פעל ביום הפיגוע להסתיר זאת. עם זאת, הוא לא הורשע באי מניעת הפיגוע

זמן צפייה: 00:26

אמג'ד ואליד סלימאן נעאלווה, אחיו של המחבל אשרף נעאלווה שביצע את פיגוע הירי בברקן, הורשע היום (רביעי) באי מניעת החזקת נשק בידי אחיו אשרף ובשיבוש הליכי משפט. בהכרעת הדין קבעה שופטת בית המשפט הצבאי שומרון שבאזור באלם, רינת לוי מוסקוביץ', כי אמג'ד ידע שאחיו מחזיק בנשק בניגוד לחוק וכי הוא לא פעל כדי למנוע זאת.

נוסף על כך, קבעה השופטת כי ביום הפיגוע הורה אמג'ד לאשתו להוציא את כרטיס הזיכרון ממצלמות האבטחה בביתם על מנת להקשות על רשויות החוק להשיג תיעוד להימצאותו של הנשק בבית. על כך הורשע בשיבוש הליכי המשפט של אחיו. עם זאת, בית המשפט הצבאי זיכה את אמג'ד מעבירה של אי מניעת הפיגוע.

אשרף נעאלוה, המחבל שביצע את פיגוע הירי בברקן
אשרף נעאלוה, המחבל שביצע את פיגוע הירי בברקן | צילום: חדשות עשר

עורך הדין חיים בלייכר מארגון חוננו אשר מייצג את משפחות הנרצחים זיו חג'בי וקים לבנגרונד יחזקאל מסר לאחר הכרעת הדין: "בית המשפט קבע שאחיו של המחבל ידע על כך שהוא מחזיק בנשק בלתי חוקי בו בזמן שהמחבל עובד במפעל ישראלי. אדם סביר יכול היה לצפות שהנשק ישמש לטרור, כפי שאכן שקרה בפיגוע המזעזע. אנו סבורים שבמציאות הטרור בישראל יש לעבירת אי מניעת פשע, ולענישה בגינה, חשיבות רבה במניעת פיגועים והצלת חיים".

עורך הדין בלייכר העביר ביקורת על זיכויו של אמג'ד מעבירת אי מניעת הפיגוע שבו נרצחו כאמור זיו חג'בי וקים לבנגרונד יחזקאל ואמר: "לטעמנו היה על בית המשפט להטיל על אח המחבל אחריות ישירה על הפיגוע שהתרחש ולהרשיעו גם באי מניעת הפיגוע".

לפני חודשיים הורשעה אמו של אשרף נעאלווה בעבירת אי מניעת הפיגוע.

כזכור, בחודש אוקטובר נכנס נעאלוה למפעל "אלון" שבאזור התעשייה בברקן, ירה למוות בקים לבנגרונד-יחזקאל וזיו חג'בי שהיו במקום ופצע אישה נוספת באורח בינוני - ונמלט. מתחקיר הפיגוע כי המחבל נכנס עם רובה הקרלו בתוך תיק הגב ולא נבדק בש.ג. של אזור התעשייה ברקן. עוד עולה מהתחקיר כי המחבל ירה לעבר עובד נוסף כדור אחד במנוסה, אך היה לו מעצור ברובה הקרלו. בתגובה, ירה העובד לעבר המפגע באמצעות אקדחו, אך הוא החטיא והמחבל ברח. ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, הוסיף כי אחת הנפגעות נמצאה כפותה באזיקונים.

היורה מברקן נמלט מהזירה
היורה מברקן נמלט מהזירה | צילום: חדשולת עשר

בתום חודשיים של מצוד אחר המחבל, כוחות הביטחון חיסלו בחודש דצמבר את נעאלוה במהלך ניסיון מעצר. זאת, לאחר שאותר במקום מסתור במחנה הפליטים עסכר שבשכם כשהוא חמוש. קצין בכיר בצה"ל אמר כי המחבל פעל כפגע בודד והוא קיבל סיוע לא מתוכנן: "לאחר הפיגוע, המחבל קיבל הרבה סיוע בדיעבד, שלא תוכנן. הוא לא נשען על תשתיות סדורות. נעאלוה נעזר בסייענים רק לאחר הפיגוע".

"הגענו בצורה חשאית וסגרנו אותו במרחב קטן. היינו מוכנים לזה שיילחם, כמו שקרה. הוא ירה ברובה ה'קרלו' שהיה איתו". תיאר הקצין הבכיר את השתלשלות האירועים שהביאו לחיסולו של נעאלוה. "המחבל לא היה בשגרה, הוא היה במנוסה. חטיבת מנשה עצרה שבוע את עצמה רק על הנושא הזה. נתחקר את המסלול שלו, הוא היה בשומרון ובצפון השומרון. היה מאד מסובך להגיע אליו". "ברור לנו שהוא היה עושה פיגועים נוספים. הושקעו משאבים עצומים בעניין", הוסיף הקצין.