בג"ץ הכריע: תווי המזון של דרעי יחולקו - וייבחנו מחדש בהמשך

השופטים דנו בתוכנית הממשלה לחלוקת תווי מזון לחג והחליטו לאשר את החלוקה שמתוכננת לשנה הנוכחית בסך 400 מיליון שקלים - אך להקפיא את התקציב לשנת 2024. בהמשך תיבחן התוכנית על ידי הייעוץ המשפטי לממשלה

אריה דרעי ומשה גפני
אריה דרעי ומשה גפני | צילום: פלאש 90

שופטי בג"ץ הכריעו היום (רביעי) כי תוכנית חלוקת תווי המזון של הממשלה, שזכתה לביקורת רבה, תמשיך כפי שתוכנן - אך תיבחן בהמשך על ידי הייעוץ המשפטי לממשלה. התקציב בסך 600 מיליון שקלים שמיועד לשנת 2024 יוקפא באופן זמני עד לבחינת התוכנית.

השופטים עוזי פוגלמן, דפנה ברק-ארז ויעל וילנר קבעו כי תווי המזון שיועדו לשנת 2023, בסך 400 מיליון שקלים, יועברו כמתוכנן. הביקורת על התוכנית נבעה בעיקר בשל העובדה שמבדיקה שנערכה, הקריטריונים לקבלת התווים כללו בעיקר משפחות חרדיות - גם כאלו שלא מתחת לקו העוני.

עוני
עוני (אילוסטרציה) | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

מחקר של "מרכז טאוב" לחקר המדיניות הציבורית והחברתית בישראל, שפורסמו מסקנותיו הבוקר, בדק את יעילותה של תוכנית תווי המזון של משרד הפנים, להבטחת ביטחון תזונתי בקרב משפחות בישראל. במחקר, שנערך על-ידי פרופ' ג'וני גל, אורי אוברמן וניר קידר, נמצא פער משמעותי ואפליה בין מספר המשפחות שקיבלו תווי מזון לבין מספר המשפחות שחיות מתחת לקו העוני ביישובים השונים. עוד נמצא כי 16% מהמשפחות בישראל סובלות מאי-ביטחון תזונתי ו-21% מהאוכלוסייה חיים מתחת לקו העוני – נתונים חמורים מאוד בהשוואה למרבית מדינות הרווחה.

במחקר נמצא פער שלילי של כ-10% ביחס לממוצע הארצי בין שיעור המשפחות שקיבלו את הסיוע לבין שיעור המשפחות שחיות מתחת לקו העוני. ביישובים עם אוכלוסייה יהודית לא-חרדית הפער השלילי היה קרוב ל-9%, וביישובים הערביים קרוב ל-14% – כלומר פחות משפחות שחיות מתחת לקו העוני קיבלו את תווי המזון. הפער הגדול ביותר נמצא ביישובים בדואיים ועמד על כמעט 28%. לעומת זאת, ביישובים החרדיים הפער היה חיובי ועמד על כמעט 2% בממוצע – כלומר יותר משפחות חרדיות קיבלו תווי מזון מאשר מספר המשפחות שחיות מתחת לקו העוני ביישוב.