אחרי אישור החוק: בג"ץ הוציא צו על תנאי למינוי דרעי לשר

שעות לאחר שהחוק שיאפשר למי שנידון למאסר על תנאי לכהן כשר עבר בקריאה שלישית בכנסת, ובעקבות עתירה שהוגשה בעניין, צו על תנאי הוצא על מינויו של יו"ר ש"ס לשר. הדיון יתקיים ב-5 בינואר בפני 11 שופטים

אריה דרעי
יו"ר ש"ס, אריה דרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שעות לאחר שהחוק שיאפשר למי שנידון למאסר על תנאי לכהן כשר עבר בקריאה שלישית בכנסת, ובעקבות עתירה שהוגשה בעניין, צו על תנאי הוצא הבוקר (שלישי) על מינויו של יו"ר ש"ס לשר. למרות שהדיון, שיתקיים בפני 11 שופטים, יערך רק ב-5 בינואר - לא הוצא צו ביניים הקובע שיש למנוע את השבעת הממשלה הצפויה ליום חמישי קרוב.

כאמור, מוקדם יותר היום, מליאת הכנסת אישרה ברוב של 63 חברי כנסת בקריאה שנייה ושלישית את מה שמכונה "חוק דרעי-סמוטריץ'" - הצעת חוק-יסוד: הממשלה, תיקון מס' 11, המכשיר את את מינויו של ח"כ אריה דרעי לשר, ומעביר לסמוטריץ' את הסמכויות הנוגעות לתיאום פעולות הממשלה בשטחים והמנהל האזרחי ממשרד הביטחון.

לפי התיקון לחוק, רק מי שנידון לעונש מאסר בפועל לא יוכל לכהן כשר, וזאת במקום הנוסח שהיה קבוע בחוק עד ההצבעה לפיו כל מי שנידון לעונש מאסר, גם אם לא בפועל, לא יוכל לכהן כשר.

מליאת הכנסת
מליאת הכנסת. תמונת ארכיון | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מיד עם העברת "חוק דרעי" הגישו חברים בקבוצת "מבצר הדמוקרטיה", באמצעות עו"ד דפנה הולץ לכנר, עתירה דחופה ביותר לבג"ץ בבקשה לביטול החקיקה, וכן בקשה לצו ביניים שימנע את כינוס ישיבת הכנסת לכינון ממשלה עד להכרעה בעתירה, ולחילופין צו ביניים שימנע את השבעתו של דרעי לשר עד להכרעה בעתירה.

גם התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד החוק, בטענה כי "התיקון הוא תיקון חוקתי שנתקבל תוך שימוש לרעה בסמכות המכוננת, הפוגע בשיטת המשטר הישראלית". יו"ר התנועה, עו"ד אליעד שרגא מסר: "יום שחור משחור בו הכנסת הכניסה לספר החוקים של מדינת ישראל תעודת כשרות לעבריין מועד".