אוחנה ביקש לבדוק אם ניצן עשה שימוש לא נאות במאגרי מידע

פרסום ראשון: זמן קצר לפני שעזב את משרד המשפטים, הורה השר מאחורי גבו של היועמ"ש לבדוק אם פרקליט המדינה לשעבר נכנס למערכות פנימיות. גורם משפטי בכיר: חוצפה וניסיון לתפור תיק לניצן

זמן צפייה: 01:13

זמן קצר לפני שיצא ממשרד המשפטים, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הורה מאחורי גבו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לגורמים מקצועיים במשרד לבדוק אם פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, נכנס למערכות ולמאגרי מידע פנימיים של המשרד - כך פורסם לראשונה הערב (שבת) בחדשות 13. גורם משפטי בכיר הגדיר את הבקשה כחוצפה וניסיון לתפור תיק לניצן.

לפני כשבועיים תקף אוחנה בחריפות את מערכת המשפט בפוסט שכתב בפייסבוק. השר אוחנה סיפר כי לקראת סיום כהונתו הוא צפוי להיפגש מחר עם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ולבקש ממנו לבחון את הטענות שעלו נגד היועץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה. אוחנה הוסיף כי אם הדבר לא ייעשה, הוא יפעל להקמת ועדת חקירה ממשלתית "לבדיקה כוללת של כל הטענות החמורות המתרבות ונערמות".

עוד כתב שר המשפטים בפוסט כי "המערכות נגועות עמוק מדי בניגודי עניינים, בקשרים אישיים, קליקות ושיקולים זרים המונעים זאת. הגעתי מודאג - אני עוזב הרבה, הרבה, ועוד כמה פעמים הרבה יותר מודאג. רבים שקדמו לי זיהו במערכת המשפט חולי, נקמנות, היעדר שקיפות, ריקבון ועוד שלל תארים. אבל מה שחושפים כמה עיתונאים אמיצים בעת האחרונה ראו למשל מה שחושפת בימים האחרונים העיתונאית איילה חסון, אמור להיות רעידת אדמה של ממש".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

במערכת אכיפת החוק חוששים מלחץ פסול על עדי תביעה במשפט רה"מ

"הסמים דפקו לו את המוח": גילויים חדשים על רצח מאיה ווישניאק

מאבד גובה ומתרסק בין הבניינים: תיעוד התרסקות המטוס הפקיסטני

פרקליט המדינה שי ניצן בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בישראל
פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן | צילום: חדשות 13

"יש במערכת גם אנשים המכירים באמור לעיל, אך יש פחד גדול ואימה לתת לדברים פומבי", המשיך אוחנה. "כל מי שעיניו בראשו רואה את הירידה חסרת התקדים באמון הציבור בפרקליטות ובייעוץ המשפטי לממשלה, ורק מי שהדבר איננו מדאיג אותו יכול להתעלם מכך. החשדות הולכים ומתרבים, אבל היום גם אין פרקליט מדינה שיבדוק אותן. בינתיים, יש פרקליט מדינה לשעבר שנכנס למערכות משרד המשפטים, לכאורה בניגוד לחוק".

בתגובה לטענת שר המשפטים מסר פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן כי "טענת אוחנה, שייחס לי פעולה שלא כחוק, היא מופרכת לחלוטין ומהווה חלק ממסע הדה-לגיטימציה המתמשך שלו כלפיי וכלפי פרקליטות המדינה, המונע משיקולים זרים וברורים. למותר לציין, שהשר אוחנה לא פנה אלי לקבל התייחסותי לטענה מופרכת זו לפני שפרסם ברבים את האשמותיו".

"העובדות בנושא הן פשוטות: בשלושת החודשים שלאחר תום כהונתי כפרקליט המדינה נותרתי עובד המשרד בחופשה. בתקופה זו המחשב האישי שלי נשאר ברשותי וגם כתובת המייל המשרדית המשיכה לשמש אותי. מדובר בפרוצדורה מקובלת לעובדים בחופשה והיא נעשתה בתיאום עם הגורם המוסמך", הדגיש ניצן. "מאחר שבתום התקופה שהיתי בבידוד, המחשב הוחזר פיסית למשרד ב-6 באפריל. בכל התקופה מאז סיום כהונתי כפרקליט המדינה ועד החזרת המחשב למשרד, עשיתי שימוש רק במייל האישי שלי ולא נכנסתי לכל מאגר מידע משרדי כלשהו".

אביחי מנדלבליט ואמיר אוחנה
אביחי מנדלבליט ואמיר אוחנה | צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מוקדם יותר השבוע התקיים במשרד המשפטים טקס חילופי השרים, אז נכנס לתפקידו כשר הממונה על המשרד אבי ניסנקורן במקומו של אוחנה. מנדלבליט נשא דברים במהלך הטקס והתייחס, בין היתר, לביקורת הציבורית על הפרקליטות והשופטים. "גם כשהרוחות סוערות בחוץ, גם כאשר מנסים להסיט אותנו מדרכנו באמצעים כאלה ואחרים, גם כאשר מעלים טענות כזב ומנסים לפגוע בעבודתנו - אנו ממשיכים ונמשיך לצעוד בדרך הזו ללא כחל ושרק", אמר.

מנדלבליט ביקש להודות לאוחנה, ולא התעלם מהוויכוחים שהתגלעו בין השניים במהלך כהונתם. "אין זה סוד כי היו מחלוקות בינינו, אך לצד המחלוקות הייתה גם עשייה משותפת חשובה וטובה, ואציין באופן מיוחד את העבודה המשותפת בתקופת ההתמודדות עם נגיף הקורונה. אני מאחל לך הצלחה בתפקידך החשוב כשר לביטחון פנים ומשוכנע שעוד נזכה לעבוד ביחד בנושאים מרכזיים וחיוניים".