אחרי המהומות בת"א: עשרות מבקשי מקלט הועברו למעצר מנהלי

על פי הודעת השר לביטחון לאומי, כל האריתראים שנעצרו בשבת האחרונה הועברו למסלול מנהלי כדי למנוע את שחרורם, וישהו במעצר ב-96 השעות הקרובות. בן גביר: "נפעל במלוא העוצמה נגד פורעים". המוקד לפליטים ולמהגרים בתגובה: "מחדל וביזיון של משטרת ישראל"

Whatsapp Image 2023 09 03 At 1
המהומות האלימות בדרום תל אביב | צילום: עומר פיכמן, פלאש 90

על פי הודעת לשכת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מבקשי מקלט אריתריאים שנעצרו במהלך ההתפרעויות בדרם תל אביב ביום שבת הועברו היום (שלישי) למעצר ב"מסלול מנהלי". על פי ההודעה, ההחלטה התקבלה הלילה כדי למנוע את שחרורם של מבקשי המקלט, שערערו לבתי המשפט. בדיון שבו התקבלה ההחלטה השתתף המפכ"ל, רב-ניצב קובי שבתאי.

לטענת לשכת השר לביטחון לאומי, המסתננים כבר הועברו למסלול מנהלי ולכן ישהו במעצר במהלך 96 השעות הקרובות, במהלכן הם יובאו לבית הדין למשמורת. בן גביר מסר: "אני שמח שהפרקליטות ורשות ההגירה קיבלה את ההנחיה שלי בוועדת השרים לעצור את המסתננים שהתפרעו ופצעו שוטרים בסוף השבוע במסלול מנהלי".

"אני מברך את גורמי המשטרה והאכיפה על יישום המדיניות בשטח, לא ניתן יד ונפעל במלוא העוצמה נגד פורעים במדינת ישראל", הוסיף.

Whatsapp Image 2023 08 27 At 1
איתמר בן גביר בכניסה לישיבת הממשלה | צילום: רויטרס
שוטרים במהלך המהומות בת''א אריתראה
שוטרים במהומות בת''א | צילום: עומר פיכמן, פלאש 90

בעקבות ההחלטה, נמסר מהמוקד לפליטים ולמהגרים: "קהילת מבקשי המקלט האריתריאית נותרת מבוהלת ומפוחדת מאימת זרועו הארוכה של השלטון הדיקטטורי, ומשטרת ישראל כושלת בהגנה הבסיסית עליה. המעבר של עצורי ההפגנה למעצר מנהלי-הגירתי ללא משפט הוא מחדל וביזיון של משטרת ישראל".

עוד נמסר: "במקום למצות את הדין הפלילי ולהעמיד לדין את המתפרעים האלימים - המשטרה מודה בכישלון ומבקשת להעביר עצורים שאין כנגדם ראיות מספקות למעצר מנהלי, שם לא תידרש שום הוכחה לכך שעברו על החוק. זהו המשך ישיר של מדיניות ההתעלמות וההזנחה שישראל מקיימת כבר למעלה מעשור כלפי מבקשי המקלט מאריתריאה".

נזק למכונית במהומות בת''א אריתראה
נזק למכונית במהומות בת''א | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, ביום שבת הפגנה בהשתתפות כמה עשרות מתנגדי משטר מול שגרירות אריתריאה הידרדרה לאירוע אלים עם מעל ל-135 פצועים, מפגינים ושוטרים. בעקבות האירועים האלימים, פונו לבית החולים איכילוב לפחות 38 פצועים, לבילינסון 32, לשיבא 24, לוולפסון 30 נוספים ולאסף הרופא חמישה. רוב הפצועים ספגו פציעות קלות, אך 16 מהם פונו במצב קשה - ואחדים גם הורדמו והונשמו. לפחות כמה מהפצועים פונו בעקבות ירי חי של המשטרה. 39 נעצרו. דובר המשטרה, ניצב-משנה אלי לוי, אמר לחדשות 13: "המפגינים נקטו אלימות חריגה, כ-30 שוטרים נפצעו".