מאחורי הקלעים של ההחלטה להאשים את נתניהו בשוחד בתיק 4000

אחד הבכירים בצוות היועמ"ש שמנה 20 חברים, היה היחיד שסבר כי אין להאשים את רה"מ בשוחד. עמדתו לא התקבלה ומנדלבליט קיבל את עמדת הרוב. וגם - השלמות חקירה שנערכו במקביל לשימוע

זמן צפייה: 01:54

מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו: חילוקי דעות רבים התגלעו בפרקליטות בנוגע לסעיף השוחד בתיק 4000. בכיר בפרקליטות היה סבור כי הראיות לא מצדיקות כתב אישום בסעיף החמור וניתן היה להסתפק בעבירת מרמה והפרת אמונים.

עמדת המיעוט עמדה מול יותר מעשרים חברי הצוות שבסופו של דבר השתכנעו בדעתם של הפרקליטה ליאת בן ארי ויוני תדמור, שטענו כי יש להעמיד את נתניהו לדין בשוחד, והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קיבל את עמדתם.

עוד בחדשות 13:

ח"כים ושרים בליכוד: "מתייעצים כיצד לחלץ המפלגה מידי נתניהו"

סקר: 56% מאמינים שנתניהו לא יכול להמשיך לכהן; גנץ מתחזק

נתניהו על העמדתו לדין: "נקבל את החלטות בית המשפט"

נתניהו ואלוביץ'
נתניהו ואלוביץ' | צילום: רויטרס

במטרה לחזק את אישום השוחד, במהלך השימוע בתיק, נערכו השלמות חקירה. מנדלבליט רצה להיות בטוח שהבקשות לסיקור חיובי שחפפו לבקשות לסיוע רגולטורי מצד אלוביץ' נעשו על דעת נתניהו עצמו. לכן, בזמן הדיונים הופעלו 50 שוטרי יאח"ה שפילחו יותר מ-300 בקשות שבהן מעורבותו של נתניהו מובהקת וברורה.

כזכור, בתיק 4000, התיק החמור ביותר מתוך תיקי נתניהו העוסק בבזק-וואלה, קבע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יואשם כי קיבל שוחד משאול אלוביץ', בעל השליטה בקבוצת בזק ואתר וואלה, בדמות סיקור אוהד והשפעה על התכנים המתפרסמים באתר, בתמורה לקידום ענייניו הרגולטוריים של האחרון, בעיקר בכל הנוגע במיזוג בין חברות התקשורת "בזק" ו"יס". כמו כן הוא יואשם במרמה והפרת אמונים.

עוד החליט היועץ המשפטי לממשלה, על פי המלצת הפרקליטות, להגיש כתב אישום גם נגד בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' בעבירות של מתן שוחד, שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה, וכן בעבירות נוספות נגד שאול אלוביץ'.

אביחי מנדלבליט היועץ המשפטי לממשלה
אביחי מנדלביט היועץ המשפטי לממשלה | צילום: חדשות 13

בתיק זה גייסה המדינה שני עדי מדינה נגד נתניהו - שניים שהיו מקורבים אליו ולמשפחתו: הראשון הוא מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר, שלפי כתב האישום היה הצינור שדרכו קידם נתניהו את ענייניו הרגולטוריים של אלוביץ'. עד המדינה השני, ניר חפץ, שהיה אחד האנשים הקרובים ביותר למשפחת נתניהו, הוא שסיפק את עדות המפתח בתיק זה.

בכתב האישום מפורטות דרישותיו של נתניהו להיטיב את הסיקור שלו ושל בני משפחתו. בין היתר דרש להגדיל זמן חשיפה של ידיעות חיוביות ולהגביר בולטותן, ובמקביל להצניע סיקור שלילי וצמצום זמן חשיפתו. במקרים מסוימים אף דרש למנוע פרסומים כליל. בנוסף, דרש נתניהו סיקור שלילי של יריביו הפוליטיים, ולפרסם מסרים פוליטיים לטובתו. כמו כן, מתוארת במסמך הדרישה למנוע את שידור הריאיון שנערך עם נתניהו ערב בחירות 2015, לערוך אותו ולהשמיט קטעים לא רצויים בטרם יפורסם.

על פי כתב האישום, לאורך התקופה הרלוונטית בני הזוג אלוביץ' נענו, ככלל, לדרישותיו של נתניהו, ועשו כל מאמץ כדי לממשן. בחלק משמעותי מהמקרים השתדלותם עבור נתניהו אף נשאה פרי. נתניהו ידע כי מידת ההתגייסות וההיענות של בני הזוג אלוביץ' לדרישותיו היתה חריגה, משמעותית ונרחבת, וכי היא ניתנה לו בעד ביצוע פעולות הקשורות בתפקידו הציבורי. בני הזוג אלוביץ' נענו לדרישות להתערבות בפרסומים באתר ואף דאגו לוודא שנתניהו יהיה מודע למידת היענותם לדרישותיו.