גורמים בממשלה קוראים לחייב אזרחים להתקין את אפליקציית "מגן"

צוות שרים גיבש המלצות להגברת המעקב הדיגיטלי אחרי האזרחים כדי לאתר אנשים החשודים כחולי קורונה. בין הצעדים שהוצגו לרה"מ נכללת חובת התקנה של הישומון - שמספק מיקום בדיוק של עד 2 מטרים

זמן צפייה: 03:02

בשבועיים האחרונים פעל צוות שרים בראשות השר יובל שטייניץ כדי לגבש המלצות לשימוש באמצעי מעקב דיגיטליים נוספים כדי לאתר במהירות אנשים החשודים כחולי קורונה. הצוות של שטייניץ הציג לנתניהו בימים האחרונים שורה של צעדים אפשריים ובראשם המלצה לחייב כל אזרח ישראלי להתקין במכשיר הטלפון החכם שלו את אפליקציית "מגן" של משרד הבריאות.

מדובר בגרסה משודרגת של האפליקציה של משרד הבריאות שאוגרת את כל המידע על כל התנועות שלנו – אך לאחר פיתוח נוסף שצפוי להימשך שבועיים היא תוכל באמצעות טכנולוגיית Blue-Tooth לקבל מיקום בדיוק של מטר עד שני מטר. בשגרה, משרד הבריאות אינו נגיש לנתונים שבאפליקציה של כל אחד. אולם במקרה של אדם שחלה בקורונה משרד הבריאות יוכל לפתוח אותה ולקבל את נתוני המיקום שנאגרו ולאתר באמצעותם חולים נוספים ושרשראות הדבקה.

אפליקציית מגן של משרד הבריאות
אפליקציית מגן של משרד הבריאות | צילום: רויטרס

המלצה נוספת היא להנחות את משרד הבריאות לבקש מחולים לתת הרשאה לבדוק אפליקציות עם מיקום בטלפון שלהם - כמו גוגל או אינסטגרם. כמו כן, הצוות ממליץ לתת היתר לשב"כ לבצע הצלבות בין חולים כדי לאתר מדביקים סדרתיים. כיום לשב"כ אין היתר לבצע זאת. נתניהו אישר עקרונית את ההמלצות של צוות שטייניץ והנחה את המל"ל להכין את היישום שלהם ולהפוך להחלטות ממשלה.

עם זאת, הסוגייה המרכזית היא משפטית. בישיבת הממשלה אמש היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בלם נסיון להכניס את חובת התקנת אפליקציית "המגן" כבר בתקנות החירום שאושרו אתמול וביקש לקיים דיון מסודר בנושא. שטייניץ טוען כי ההמלצות של הצוות שלו, ובמיוחד האפליקציה, הן ההבדל בין להישאר בהסגר חלקי או מלא לבין היכולת לשחרר אנשים מההסגר. לדבריו, החקירות האפידימיולוגיות הנוכחיות של משרד הבריאות חודרניות ופוגעות בפרטיות הרבה יותר מאשר השימוש באמצעים הדיגיטליים.