יו"ר הקואליציה: "קצבאות הנכים יעלו לכ-4000 שקל"‎

הושג פתרון למחאת בעלי הנכויות? יו"ר הקואליציה דוד ביטן הודיע כי "גיבשנו חזית אחידה בכנסת בנושא". ביטן אמר כי "יש נכים שהגיעו לפת לחם"

הפגנת הנכים בנמיר

יושב ראש הקואליציה ח"כ דוד ביטן כינס היום (חמישי) מסיבת עיתונאים בנושא מתווה הנכים בבית סוקולוב בתל אביב. לצד ביטן משתתפים במסיבת העיתונאים חברי כנסת מכל הקשת הפוליטית: יואל חסון ומרב מיכאלי מהמחנה הציוני, נאוה בוקר מהליכוד, שולי מועלם מהבית היהודי, אילן גילאון ממרצ, קארין אלהרר מיש עתיד, מירב בן ארי מכולנו, אוסמה סעדי מהרשימה המשותפת, אורי מקלב מיהדות התורה רוברט אילטוב מישראל ביתנו ויגאל גואטה מש"ס.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בתחילת מסיבת העיתונאים הציג חבר הכנסת ביטן את הבעייתיות הקיימת היום בקיצבאות הנכים. "הקצבאות מאוד נמוכות ולא עלו מאז 2003", אמר ביטן. "כבר 15 שנה שאין עלייה. הנכים הגיעו לפת לחם והם לא יכולים לחיות בכבוד".

ביטן הכריז בשלב זה כי יגדילו באופן משמעותי את הקיצבאות. "הגמלה תעלה, כמעט ב-100 אחוז", הכריז ביטן. "מ-2200 שקלים ל-4000 שקלים. לאחר מכן, הגמלה תוצמד לשכר המינימום במשק".

''הגמלה תעלה כמעט ב-100 אחוז'', ביטן (ארכיון)
''הגמלה תעלה כמעט ב-100 אחוז'', ביטן (ארכיון) | צילום: Miriam Alster/Flash90

החזית האחידה של הכנסת, אנחנו נבקש מהממשלה ללכת לקראת המתווה הזה", אמר ביטן. "אני יודע שיש כוונה ללכת לקראת זה, אבל אין החלטה סופית. אני מבקש מהממשלה לקבל את עמדת הכנסת בנושא".

בהמשך הבהיר ביטן כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון אמנם נוטים לקבל את המתווה, אך "לא דיברנו לגבי גובה המתווה". ביטן הוסיף כי "לא שוחחתי איתם על שיטת ההצמדה, אבל אני יודע ששר האוצר רוצה להכניס את נושא הנכים לנושא של שוק העבודה. זו לא הסכמה מוחלטת, אלא יש דיאלוג חיובי בינינו".

גם חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ), שעסק רבות במאבק להעלאת קיצבת הנכים, דיבר במסיבת העיתונאים וגיבה את יו"ר הקואליציה ביטן ואת המתווה. "זה באמת דבר חסר תקדים בכנסת", אמר חבר הכנסת. זו פשרה, ויש גם ויתור. האזרח הישראלי צריך לחיות בקו עוני אחר לגמרי. כל אזרח במדינת ישראל צריך להיות בטוח שלא יהיה לו קר מדי בחורף, שלא יהיה לא חם מדי בקיץ ושיהיה לו אוכל במקרר. שאף פעם לא יצטרך להחליט בין פרוסה לתרופה".

''לא להחליט בין פרוסה לתרופה'', גילאון
''לא להחליט בין פרוסה לתרופה'', גילאון | צילום: ערוץ הכנסת

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר: "אני מברך על המתווה ועל ההסכמה הרחבה של סיעות הכנסת, לא רק לגבי הצורך הדחוף לשנות את המציאות, אלא גם לגבי האופן שבו יצומצם העוול הקשה שנעשה לציבור הנכים. המתווה המוצע מביא פתרון ששומר על האיזונים הראויים ונותן חיזוק חיוני לשיפור הביטחון הכלכלי של אוכלוסייה זו, תוך מתן תמריץ ליציאה לעבודה והצמדת הקצבה לשכר הממוצע במשק".

בתום מסיבת העיתונאים בירך יו"ר מטה המאבק "נכה, לא חצי בן אדם", אלכס פרידמן, את המתווה אך אמר כי יש עוד לאן להתקדם. "אני חושב שזה יום מאוד טוב לנכים", אמר פרידמן. "הנכה כבר לא יהיה חצי בנאדם אלא 70%. אני מקווה שנמשיך לפעול יחד עד שנגיע לגובה שכר מינימום - בהחלט צעד מבורך".

[brightcove_iframe video_id='bitan_nachim_vtr2_n20170622_v1' autoplay='0' credit='' desc='' kid='' duration='0'']

"אנחנו נמצאים על סף פיצוץ"

ההכרזה מגיעה על רקע חסימה של עשרות מפגינים אתמול את הכניסה לנמל התעופה בן גוריון, כחלק ממחאת הנכים להשוואת קצבת הנכות לשכר המינימום, כשהם משתמשים ברכבים ובכסאות גלגלים. חלק מהמפגינים במקום אף איימו להצית את עצמם.

"אנחנו נמצאים בשלב של פיצוץ, אזרחי המדינה לא מסייעים לנו במאבק להכפיל את קצבאות הנכות לשכר מינימום", הסביר ניסים מורבייה, מנכ"ל מטה מאבק הנכים. "האזרחים לא מפעילים את הלחץ שלהם לראש הממשלה. אנשים עם חיים טובים, רוצים להנות מהחיים ולטוס לחו"ל, ואנחנו לא ניתן להם לעבור עד שיבינו שזה מאבק של כולם. לפנות לרה"מ ולהגיד לו שהאזרחים תומכים בנכים ולא יכולים לסבול".

רק בשבוע שעבר חסמו המפגינים רחובות מרכזיים בתל אביב, במחאה על ההעלאה הנמוכה הצפויה של קצבאות הנכים על פי מסקנות ועדת שמחון. המפגינים קוראים לשר האוצר כחלון להשוות את קצבאות הנכים לשכר המינימום, בניגוד למסקנות מסתמנות של הוועדה, הקובעות שקצבאות הנכות יגדלו ב-4 מיליארד שקלים ב-5 שנים, כשבעלי הכנסה נמוכה יקבלו 3,200 שקלים בחודש בפעימה ראשונה ו-4,000 בפעימה שנייה.