המחוז שבלב הסיפור הבא של אבודים: "בכל שבוע מגיע צי של לוחמים למקום מרכזי והורג אנשים"

"אבודים" עם צופית גרנט חוזרת ביום ראשון למסך, והסיפור הראשון יעסוק בתאומות אשר מחפשות את הוריהן הביולוגיים ומגיעות לדונייצק שבאוקראינה, מחוז שנמצא במוקד העימות בין רוסיה לאוקראינה. קטיה (שם בדוי), שגדלה והתגוררה שם במשך 20 שנה, שיתפה אותנו על המלחמה הקשה שלא נגמרת: "ממש מסוכן שם"

זמן צפייה: 00:51

העונה הקרובה של "אבודים" תתרחש כולה סביב סיפורים שמקורם באוקראינה. הסיפור הראשון עוסק בתאומות זהות שמחפשות את הוריהן הביולוגיים ומסען מוביל אותן לדונייצק שבאוקראינה - מחוז שבו מתנהלים קרבות קשים בין הרוסים לאוקראינים. כדי להבין קצת יותר על המחוז, דיברנו עם קטיה (שם בדוי), שעלתה לארץ מהעיר דונייצק והיא שיתפה אותנו על ההתפתחות של העיר והמלחמה הקשה שמתרחשת שם עד היום.

כתבות נוספות:

אזור דונבאס שבמזרח אוקראינה מורכב משני מחוזות: דונייצק ולוהנסק וגובל ברוסיה. במרץ 2014 פרץ בדונבאס משבר לאחר שרבים מאזרחי האזור כעסו על החלטת הממשלה שלא להתאגד עם האיחוד האירופי. המשבר גרם לחלק מהאזרחים למרוד ולתמוך בסיפוח לרוסיה. הבדלנים הפרו רוסיים ניסו להשתלט על אזור דונבאס ולהתנתק מאוקראינה בזמן שהשלטון האוקראיני ניסה להשתלט מחדש על אותם האזורים ולמנוע מרד.

קטיה, בת 31, נולדה וגרה רוב חייה במרכז העיר דונייצק שבאוקראינה, סיימה שם תואר ראשון ושני ובגיל 21, וממש חודשים ספורים לפני תחילת המשבר הרוסי-אוקראיני עלתה לארץ. לפני שהיא עזבה היא ראתה בדלנים פרו רוסיים יוצאים לרחובות העיר וקוראים לסיפוח עם רוסיה, אבל לטענתה: "זה היה ברור שאלו אנשים ששילמו להם".

לאחר שעזבה המצב הסלים הרבה יותר. תושבים רבים מהעיר דונייצק עזבו למערב אוקראינה, רוסיה ומדינות אחרות. כל מי שהייתה לו הזדמנות, כסף או משפחה מחוץ לעיר עזב ולא חזר שוב. כשקטיה גרה שם היו בעיר בערך מיליון תושבים, במהלך השנים עזבו כ-80 אחוז מתושבי העיר ועכשיו בשטחים שעוד לא נכבשו על ידי רוסיה נשארו רק כ-200,000 אזרחים אוקראינים.

שמונים אחוז מהאוכלוסיה עזבה
שמונים אחוז מהאוכלוסיה עזבה | צילום: Reuters

חבריה של קטיה שנשארו בעיר מספרים כי רמת החיים נהייתה מאוד ירודה, אין עבודה, נהיה מאוד קשה להרוויח כסף והכול נעצר. שאלתי אותה למה יש אנשים שנשארו? האם מי שלא עזב הוא בהכרח תומך המשטר הרוסי? והיא ענתה שלא בדיוק. "לאנשים לא היה לאן ללכת. מי שלא הייתה לו אפשרות כלכלית או משפחה מחוץ לעיר נאלץ להישאר. כל מי שאני מכירה לא תמך במשטר הרוסי. גרנו בעיר מאוד יפה ותמיד היינו חלק מאוקראינה ולא מרוסיה".

בפברואר 2022 פרצה מלחמת אוקראינה רוסיה ובה כוחות רוסיים התחילו לתקוף את אוקראינה ובין היתר השתלטו על אזור דונבאס (בעזרתם של הבדלנים הפרו רוסיים מהאזור). בתוך כחודש השתלטו הרוסים על מחוז דונייצק ובכך יצרו קו תקיפה רציף משטח רוסיה לתוך אוקראינה.

המצב החמיר מאז פרוץ מלחמת רוסיה-אוקראינה
המצב החמיר מאז פרוץ מלחמת רוסיה-אוקראינה | צילום: Reuters

בעקבות המלחמה, לדבריה, המצב החמיר הרבה יותר: "עכשיו ממש מפציצים בתדירות יחסית גבוהה את מרכז העיר. זה לא היה ככה". היא סיפרה שמאז החל המשבר לפני תשע שנים הפציצו את נמל התעופה החדש של העיר, את בניין העירייה וכפרים קטנים מסביב, אבל מפרוץ המלחמה העיר מותקפת הרבה יותר: "נהיה ממש מסוכן".

קטיה מסבירה שבתקופה שלפני המלחמה העיר הייתה בין הערים המבטיחות של אוקראינה: "העיר הייתה מודרנית ומתפתחת, המחוז היה עשיר והשקיעו המון בפיתוח. בנו פארקים ואצטדיון חדש, אפילו ביונסה הגיעה ליום הפתיחה החגיגית של האצטדיון".

האצטדיון בו ביונסה הופיעה
האצטדיון בו ביונסה הופיעה | צילום: Shutterstock

היא מתארת שהגיעו לעיר המון תיירים מכל העולם, בעיקר בקיץ. "ועכשיו, כל שבוע בערך מגיע צי לוחמים למקום מרכזי בעיר והם הורגים אנשים. כזה מוזר להשוות מה קורה עכשיו ומה היה אז".

"בכל שבוע מגיע צי לוחמים למקום מרכזי בעיר והורג אנשים"
"בכל שבוע מגיע צי לוחמים למקום מרכזי בעיר והורג אנשים" | צילום: Reuters

למרות התיאור הקשה, קטיה מספרת שהיא עוקבת אחרי מה שקורה במדינה והיא הייתה רוצה לחזור ולבקר בעיר הולדתה: "אני מאוד מתגעגעת. אין לי אפשרות לחזור כי חייב להיכנס דרך רוסיה, ולרוסיה אני כמובן לא אטוס". לסיכום, איחלה קטיה כי היא "מקווה לשלום בעיר דונייצק ובכל אוקראינה".