קורבנות הטבח בתביעת ענק נגד איראן: "מימנה את הזוועות"

67 נפגעים - בהם משפחות נרצחים, חטופים ופצועים - תובעים מיליארד דולר מהרפובליקה האיסלאמית, בטענה כי היא דחפה לביצוע מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר: "מימנה ונתנה אור ירוק לזוועות שהזכירו את מחנות המוות של הנאצים"

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי עם מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בפגישתם בטהרן, יוני 2023
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי עם מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בטהרן | צילום: רויטרס

67 נפגעים בטבח 7 באוקטובר וקרוביהם הגישו אתמול (רביעי) לבית המשפט המחוזי בוושינגטון שבארה"ב תביעה על סך מיליארד דולר נגד איראן בארה"ב שלפיה הרפובליקה האיסלאמית "ניהלה את מתקפת חמאס". בין התובעים, משפחות נרצחים, חטופים ופצועים. לפי התביעה, שפרטיה פורסמו ברשת NBC ובסוכנות הידיעות "בלומברג", "איראן נושאת באחריות ישירה לפיגועי 7 באוקטובר". נקודה זו אינה שנויה במחלוקת. המשטר האיראני התהדר בגלוי במניע שלו לסייע לטבח". התובעים ביקשו להמחיש לבית המשפט את מפלצתיות מעשי חמאס: "מראות הטבח הזכירו את זוועות מחנות המוות של הנאצים".

על-פי כתב התביעה, שפרטיו פורסמו ברשת NBC, "איראן - האויבת המושבעת של ישראל וארה"ב - השתמשה בחמאס כדי לחבל בניסיונות דיפלומטיים לנרמל את היחסים בין ישראל לסעודיה".

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי | צילום: עומר פיכמן, פלאש 90

התובעים טוענים עוד כי מאפריל עד יוני 2023, מנהיגים איראנים נפגשו עם בכירי חמאס, הג'יהאד האסלאמי וקבוצות טרור אחרות בסוריה ובאיראן "כדי לעודד פיגועים נוספים נגד ישראל". עד אוגוסט, מפקדי "כוח קודס" - אחד מחמש הזרועות של משמרות המהפכה באיראן, המתמחה בלוחמה לא-קונבנציונלית ובמודיעין צבאי - נפגשו פעמיים בשבוע ב"חדר מלחמה בביירות" עם "חמאס, הג'יהאד האיסלאמי, חיזבאללה ועוד ארגוני טרור הנתמכים על-ידי איראן".  בפגישות נכח שר החוץ של איראן.

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ כפר עזה
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ כפר עזה | צילום: רויטרס

לבסוף, ב-2 באוקטובר, האיראנים נתנו "אור ירוק לחמאס, לג'יהאד האיסלאמי ולשאר הקבוצות הנתמכות על-ידי איראן לפתוח במתקפה שתוכננה מראש נגד ישראל, תוך שימוש במודיעין, אימונים ואספקה צבאית איראנית", נכתב. חמישה ימים לאחר מכן פתח חמאס במתקפה נגד ישראל.