דיווח: "טראמפ הציע למלך ירדן את הגדה המערבית"

ספר חדש שיוצא בארה"ב חושף שיחות פנימיות מתקופת נשיאותו של דונלד טראמפ, הנשיא ה-45 של ארה"ב: החשש ממלחמה גרעינית עם צפון קוריאה, הביקורת מבית על טיפולו במשבר הקורונה - וגם: דיווח על שיחת טלפון בינו לבין המלך עבדאללה השני, שבה, לפי הספר, הציע לו טראמפ את הגדה המערבית. "עבדאללה חשב שהוא מקבל התקף לב", נכתב

זמן צפייה: 01:49

לפי דיווח ב-CNN ובוושינגטון פוסט, נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ שוחח עם מלך ירדן, עבדאללה השני. בספר שכתבו כתב "ניו יורק טיימס" פיטר בייקר וסוזן גלייזר מ-CNN ו"ניו יורקר", אמר טראמפ לעבדאללה ב-2018 כי הוא מוכן לתת לו את השליטה על שטחי יהודה ושומרון. "עבדאללה חשב שהוא מקבל התקף לב", נכתב. בבית הלבן לא הגיבו על הדברים.

הספר, שנקרא "The Divider: Trump in the White House, 2017-2021", סוקר במבט מבפנים את תקופת נשיאותו של טראמפ, וחושף פרטים שחלקם מטרידים. כך למשל הספר מתאר חששות עמוקים בקרב צוות הביטחון הלאומי של טראמפ, מכך שהנשיא דאז יצית סכסוך עם איראן או שיפתח במלחמה גרעינית עם צפון קוריאה. בספר מתואר פקיד ממשל שאמר לטראמפ לפני בחירות 2020 כי אם יפסיד, עליו לפגוע בתוכנית הגרעין של איראן, כך מדווחים המחברים.

דונלד טראמפ בטקס הפרידה מתפקיד הנשיא
נשיא ארה''ב לשעבר, דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

עוד דווח בספר כי איש העסקים היהודי-אמריקני, רון לאודר, ניסה לעזור לנשיא לשעבר לקנות את דנמרק ואת גרינלנד. הכוונות למהלך שכזה פורסמו בעבר, והובילו למחאות רחבות בארצות הנורדיות, שבסופו של דבר סיכלו את המהלך. אולם הספר חשף כי התכנון היה בשלבים יחסית מתקדמים. טראמפ צוטט בספר כשהוא אומר: "אני יזם נדל"ן, אני מסתכל על פינה ואומר- אני צריך את החנות הזו בשביל הבניין שאני בונה. זה לא מאוד שונה".

הספר אף חושף סכסוך פנימי בין טראמפ לאשתו מלניה, כאשר זו נזפה בו שאינו מטפל במשבר הקורונה בארה"ב כראוי. "אתה מפשל", צוטטה מלניה בספר, "זה רציני, זה הולך להיות רע, ואתה לא מתייחס לזה ברצינות הדרושה". טראמפ מצידו ביטל את דבריה ואמרה שהיא "דואגת יותר מדי".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הלבן לאחר שחרורו מבית החולים
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הלבן | צילום: רויטרס

עוד דווח בין השאר כי טראמפ דרש לבטל את בית המשפט הפדרלי התשיעי לערעורים של ארצות הברית, לאחר שהשופטים חסמו מדיניות שניסה טראמפ להעביר בנוגע למהגרים.

הספר יוצא בתקופה בה טראמפ מסתבך מול ה-FBI במסגרת חקירת הסוכנות את המסמכים המסווגים שנמצאו באחוזתו בפלורידו "מאר-א-לאגו". דווח כי יותר מ-11 אלף מסמכים מסווגים נמצאו באחוזה בפלורידה וביניהם מסמך שפירט יכולות הגנה צבאיות של אותה מדינה ששמה לא צוין. ב-FBI וגם בסביבתו של טראמפ סירבו להגיב לדיווח.

עוד נטען כי בפשיטה על מאר-א-לאגו נמצאו גם מסמכים על פעולות חשאיות של הכוחות האמריקניים שמצריכים אישורים מיוחדים. לפי ה"וושינגטון פוסט", חלק מהמסמכים כה מסווגים שאפילו בכירים מאוד בממשל ביידן לא מורשים לעיין בהם.