ארצות הברית: נשללה אזרחותו של מחבל פלסטיני שהיה כלוא בישראל

ביהמ"ש בלוס אנג'לס גזר 9 חודשי מאסר על וואלמו שקאייר, יליד ירדן, בגין השגת אזרחות שלא כדין. ב-1988 ניסה לבצע פיגוע באוטובוס בארץ, ישב ארבע שנים בכלא - והשתחרר במסגרת הסכמי אוסלו

אדם אזוק
אדם אזוק | צילום: Fotolia

בית המשפט בלוס אנג'לס, קליפורניה, גזר הלילה (שבת) תשעה חודשי מאסר ושלל את אזרחותו האמריקנית של וואלמו שקאייר, בגין השגת אזרחות שלא כדין. שקאייר, מחבל פלסטיני יליד ירדן, הורשע בניסיון פיצוץ של אוטובוס בישראל, וריצה מאסר של ארבע שנים בארץ. כמו כן, נקבע שבתום תקופת המאסר, הוא יגורש לירדן.

מסמכים מתיק המשפט, מצביעים על כך ששקאייר אומן על ידי אש"ף על מנת לבצע פיגוע. שקאייר חבר לאדם נוסף, ויחד הם ניסו לפוצץ אוטובוס בישראל בשנת 1988. למרות שפוצצו מטען בקרבת האוטובס, לא הצליחו להרוג או לפצוע איש, ולא נגרם נזק. שקאייר נתפס על ידי כוחות הביטחון בישראל ובשנת 1991 נגזרו עליו עשר שנות מאסר, אך הוא שוחרר כעבור ארבע שנים כחלק מהסכמי אוסלו.

אילוסטרציה
אילוסטרציה | צילום: רויטרס

בשנת 1999 הצליח שקאייר להיכנס לארצות הברית בעזרת ויזת תייר, והתחתן עם אזרחית אמריקנית כדי להשיג אשרת עבודה. השניים התגרשו ב-2002, אך הוא נישא מחדש באותה השנה - מה שהקנה לו מעמד של תושב קבע. בשנת 2008, הוא קיבל אזרחות מלאה, כשבשום שלב לא הזכיר את מעצרו או את מעורבותו בארגון טרור לרשויות ההגירה במדינה.

בעשור האחרון, הרשויות האמריקניות חקרו אותו בחשד להעברות כספים לרמאללה. על אף שלא נקשר באופן ישיר לאותן העברות, הוא הורשע בסופו של דבר בסעיף של הונאה בכרטיס אשראי - ונכלא לארבעה חודשים. החקירות נמשכו, ובאוקטובר בשנה שעברה הוא הואשם בהשגת אזרחות שלא כדין.

מדובר בפעם השנייה בסך הכול שטרוריסט מורשע מצליח להשיג אזרחות אמריקנית מאז אסון התאומים. בשנת 2017, רסמיה אודה הורשעה בהשגת אזרחות שלא כחוק, לאחר ששיקרה לגבי מעורבותה בשני פיגועים בישראל, שבאחד מהם אף נהרגו שני בני אדם.