שר החוץ הרוסי נפגש עם מקבילו הסורי: "מגנים את תקיפות ישראל בסוריה"

בפגישתם במוסקבה של סרגיי לברוב ופייסל אל-מקדאד, לברוב גינה את תקיפותיה של ישראל: "אנו דורשים מישראל לכבד את הריבונות והשלמות הטריטוריאלית של סוריה". שר החוץ הסורי הביע את תמיכתה של מדינתו במה שכינה "המבצע הצבאי המיוחד" של רוסיה באוקראינה

מימין: שר החוץ הסורי פייסל אל-מקדאד ושר החוץ הרוסי סרגיי לברוב
מימין: שר החוץ הסורי פייסל אל-מקדאד ושר החוץ הרוסי סרגיי לברוב | צילום: רויטרס

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב נפגש היום (שלישי) עם מקבילו הסורי פייסל אל-מקדאד שמבקר כעת במוסקבה. תחילה, שר החוץ הרוסי גינה "בחריפות" את תקיפותיה של ישראל בסוריה ולאחר מכן, שר החוץ הסורי אל-מקדאד הביע את תמיכתה של מדינתו במה שכינה "המבצע הצבאי המיוחד" של רוסיה באוקראינה. "אנו דורשים מישראל לכבד את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם ולכבד את הריבונות והשלמות הטריטוריאלית של סוריה", הוסיף לברוב.

כמו כן, לברוב הכריז כי בשבועות הקרובים סוריה תכונן יחסיים דיפלומטיים עם הרפובליקה העממית של דונצק וגם עם הרפובליקה העממית של לוהנסק - שנמצאות בתוך שטחי אוקראינה אך נחשבות לישויות מדיניות בדלניות פרו-רוסיות, הנתמכות על ידי רוסיה שהכירה בהם כישות עצמאית עם פלישתה לאוקראינה.

בנוסף, שר החוץ הרוסי הדגיש כי מדינתו עודנה תומכת ומגבה את נשיא סוריה בשאר אל-אסד ואת ממשלתו. השר התייחס גם לתקיפות שטורקיה מבצעת בצפון סוריה ואמר כי "רוסיה אינה מקבלת את הפעולות הצבאיות של טורקיה" כשלדבריו, "אסור לאפשר לה לפתוח במצבע צבאי חדש במדינה".

יצחק הרצוג נשיא המדינה, ולדימיר פוטין נשיא רוסיה
הנשיא יצחק הרצוג, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

ברקע, משבר הסוכנות היהודית ורוסיה שטרם הגיע לפתרון. יצוין כי לאחרונה שוחח נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם הנשיא הרצוג אך טרם התקיימה שיחת טלפון בין ראש הממשלה לפיד לבין פוטין, מאז כניסתו של לפיד למשרד רה"מ. המתיחות בין המדינות מגיעה על רקע התבטאויותיו של רה"מ לפיד נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה וכן ציפייה רוסית לפתירת סוגיית "חצר אלכסנדר", שהובטחה להם על ידי רה"מ לשעבר בנימין נתניהו.

לפי ההודעה שפרסם בית הנשיא, הנשיאים דנו בנושאים בילטרליים שונים בין שתי המדינות, וביניהם, אתגרי העם היהודי בתפוצות. כמו כן, נשיא המדינה הרחיב בשיחה על סוגיית פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה. עוד נמסר מבית הנשיא כי "השיחה שהתנהלה באווירה חיובית, הייתה ארוכה, כנה ופתוחה. שני הנשיאים הדגישו את שיתופי הפעולה החשובים בין ישראל ורוסיה וסיכמו לעמוד בקשר על מנת להמשיך ולחזק את היחסים בין המדינות".

מטה הסוכנות היהודית במוסקבה
מטה הסוכנות היהודית במוסקבה | צילום: רויטרס

"נשיא רוסיה הדגיש את מחויבותו האישית להנצחת השואה ולמאבק באנטישמיות, והבטיח להמשיך ולעמוד לצד הקהילות היהודיות ברוסיה ובתפוצות. יודגש כי נשיא המדינה יזם את השיחה לבקשת ראש הממשלה יאיר לפיד ובתיאום עם משרד החוץ".

בינתיים, בישראל נערכים לאפשרות שפעילות הסוכנות אכן תהיה בסכנה, ואולי אפילו תופסק בקרוב, ולכן גיבשו בקרב אנשי הסוכנות מסמך לדרג המדיני ובו מספר חלופות באשר להמשך הפעילות של הסוכנות בכל זאת, בהן העברת סמכויות לארגון נתיב ומתן אפשרות למי שרוצה לעלות לישראל מבלי לעבור דרך נתיב.