המושיע של פוטין? ארדואן נגד הצטרפות פינלנד ושבדיה לנאט"ו

שעות ספורות לאחר שהגישו בקשת הצטרפות רשמית לברית הצפון-אטלנטית, נשיא טורקיה ארדואן אמר כי טורקיה תצביע נגד המהלך בשל תמיכתן הכלכלית והצבאית במיליציות הכורדיות, המוגדרות בטורקיה כארגוני טרור

נשיא טורקיה ארדואן | צילום: רויטרס

יממה אחת בלבד לאחר שהגישו את בקשתן להצטרף לנאט"ו, היום (חמישי) פרסם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן סרטון בו הוא אומר כי מדינתו עדכנה את חברותיה לברית, כי תצביע נגד הצטרפותן של פינלנד ושבדיה לברית הצפון אטלנטית. "אנחנו שומרים על מדיניותנו באופן נחרץ", אמר הנשיא הטורקי בריאיון שקיים אתמול עם סטונדטים.

שרת החוץ השבדית ושר החוץ הפיני חותמים על הבקשה
שרת החוץ השבדית ושר החוץ הפיני חותמים על הבקשה | צילום: רויטרס

עוד הוסיף ארדואן כי "שבדיה ופינלנד מעניקות 'מחסה' ומסייעות כלכלית לטרוריסטים. הן מספקות להן אמצעי לחימה. נאט"ו היא ברית ביטחונית, ואיננו יכולים להרשות לעצמנו לאפשר לטרוריסטים להיות חלק ממנה". כאמור, התנגדותה של טורקיה נובעת, לדבריה, בשל החסות שמעניקות הסקנדינביות לגורמי המיליציות הכורדיות בשטחן - המוגדרות בטורקיה כארגוני טרור.

הפגנה פרו-כורדית בברלין על רקע המבצע הצבאי של טורקיה נגד האוכלוסייה הכורדית בסוריה ועיראק, מרץ 2022
הפגנה פרו-כורדית בברלין על רקע המבצע הצבאי של טורקיה נגד האוכלוסייה הכורדית בסוריה ועיראק, מרץ 2022 | צילום: רויטרס

כזכור, פינלנד ושבדיה הגישו בקשה רשמית להצטרף לברית הצפון אטלנטית, על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה והאיום הגובר מצידה. מנהיגי המדינות הסקנדינביות הגיעו היום לבית הלבן, שם ייפגשו ידונו עם הנשיא ביידן בנושא.

צפו בראש ממשלת שבדיה מגדלנה אנדשון, ונשיא פינלנד סאולי נינסטה במפגש עם הנשיא ביידן בבית הלבן: