מסמכים חושפים: מלכת הולנד תכננה לסייע לנאצים להימלט מאירופה

למרות התנגדותה למשטר הנאצי, ביקשה וילהלמינה להגיע לעסקה במסגרתה ישוחרר מלך בלגיה ממעצר שהבית בו היה נתון. זאת, מכיוון שחששה שהגרמנים ינצלו את סוף המלחמה לחיסול הממלכה הבלגית

וילהלמינה, מלכת הולנד בין 1890 ל-1948 | צילום: Getty Images

לקראת סוף מלחמת העולם השנייה, מלכת הולנד תכננה מהלך שיעזור לנאצים בכירים להימלט מאירופה בתמורה לכך שגרמניה תשחרר את מלך בלגיה, שהיה נתון במעצר בית - כך על פי מסמכים שהתגלו לאחרונה.

יומן של אילקן ון קלפנס, שרת החוץ ההולנדית באותה תקופה, מרמז שחודשיים לפני תום המלחמה, מלכת הולנד ווילהלמינה, סבתא רבא של המלך ההולנדי הנוכחי ויליאם אלכסנדר, בחנה במארס 1945 עם ממשלתה את האפשרות להציע לנאצים נתיב בריחה. זאת, במטרה לשחרר את מלך בלגיה לאופולד השלישי, שסירב לצאת לגלות ביחד עם ממשלתו כאשר הגרמנים פלשו למדינה ב-1940, ולכן הועבר יחד עם משפחתו למעצר בית באוסטריה.

מלך בלגיה לאופולד ואשתו מרי ליליאן באלס | צילום: Getty Images

וילהלמינה, שהייתה אנטי-נאצית מובהקת, חשבה על העסקה לשחרורו לאחר ששוחחה עם אימו, אליזבת', שחששה מכך שהגרמנים ינצלו את החודש האחרון למלחמה כדי לחסל את הממלכה הבלגית.

לאופולד ואשתו, מרי ליליאן באלס, שוחררו בסופו של דבר על ידי חיילים אמריקנים שנתקלו בהם ב-7 במאי 1945, ביום שבו גרמניה הנאצית נכנעה ללא תנאים.

התנהלותו של מלך בלגיה – כולל סירובו לצאת לגלות יחד עם ממשלתו, כניעת הצבא הבלגי והפגישה שערך עם אדולף היטלר באלפים, הביאו לשמועות שלאופולד תומך בנאצים ומשתף איתם פעולה. התנהלותו גונתה על ידי ראש ממשלת צרפת פול ריינו, וראש ממשלת בריטניה דאז, דיוויד לויד ג'ורג', שטענו כי "בכל ההיסטוריה השחורה של המלכים בעולם, לא היה מלך יותר שפל, בוגד ופחדן".

אדולף היטלר | צילום: Getty Images

לאחר ששוחרר, לאופולד לא חזר לבלגיה, אלא הכריז על אחיו כשליט בפועל ועבר להתגורר בשוויץ. בשנת 1950 נערך משאל עם לגביו, בו הוא קיבל מהעם רוב לחזרתו לכיסא המלכות. עם זאת, הביקורת על התנהלותו בזמן המלחמה נמשכה, הובילה למחאות נגדו עד להתפטרותו כשנה לאחר מכן והעברת השילטון לבנו בן ה-20, בודואן. לאופולד מת בספטמבר 1983, לאחר שלקה בהתקף לב בגיל 81.