דיווח: איראן "מרחיבה משמעותית" את פעילותה הגרעינית

לפי "וושינגטון פוסט", איראן עלולה לשלש בקרוב את ייצור האורניום המועשר באתרי הגרעין בפורדו ובנתנז, ותוכל להגדיל את ארסנל הנשק שלה. קציני מודיעין אמריקנים: "איראן יכולה לזקק את האורניום המועשר שברשותה לדלק לפצצה תוך שבועות - ואף ימים"

עובדים במתקן גרעיני באיראן

איראן "מרחיבה משמעותית" את פעילותה הגרעינית במתקני הגרעין שבערים פורדו ובנתנז, כך דווח היום (רביעי) בוושינגטון פוסט. על-פי הדיווח, איראן עשויה לשלש בקרוב את ייצור האורניום המועשר באתרים אלו, מה שיפתח בפני טהרן אפשרויות חדשות לבניית ארסנל נשק גרעיני.

פקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אישרו פעילות בנייה חדשה בתוך מפעל ההעשרה של פורדו, ימים ספורים לאחר שטהרן הודיעה רשמית לסוכנות על תוכניות לשדרוג משמעותי במתקן הגרעיני התת-קרקעי. איראן גם חשפה תוכניות להרחבת הייצור במפעל ההעשרה הראשי שלה ליד העיר נתנז.

Whatsapp Image 2023 07 28 At 2
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס

על-פי קציני מודיעין אמריקנים שצוטטו בדיווח, איראן יכולה להשתמש באורניום המועשר שברשותה, ולזקק אותו לדלק לפצצה גרעינית תוך שבועות ספורים - ואף תוך ימים. עוד מוסיפים קציני המודיעין כי בידי איראן יש את רוב הידע הנדרש על מנת להרכיב ראש נפץ גרעיני, כשעל-פי ההערכות היא תוכל לעשות זאת תוך שנתיים.

כמו כן, הרחבת הייצור במתקן בפורדו עשויה לאפשר לאיראן לצבור דלק גרעיני בכמות שתספיק לייצור של כמה פצצות מדי חודש. למרות שהמתקן בפורדו הוא הקטן מבין שני מתקני העשרת האורניום של איראן, הוא נחשב למשמעותי במיוחד מכיוון שמיקומו מתחת לקרקע הופכת אותו לכמעט בלתי פגיע לתקיפות אוויריות.

דונלד טראמפ מודיע על פרישה מהסכם הגרעין (רויטרס)
דונלד טראמפ בנאום הפרישה מהסכם הגרעין | צילום: רויטרס

איראן חידשה את ייצור הדלק הגרעיני במתקן זה זמן קצר לאחר שממשל טראמפ פרש באופן חד-צדדי מהסכם הגרעין שנחתם ב-2018 בין הרפובליקה האסלאמית לבין חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם -  ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת והממלכה המאוחדת - כמו גם גרמניה והאיחוד האירופי.