הלם בקהילה היהודית בארה"ב: "יהודי אחראי לאיומים? שובר לב"

התחושות בקהילה היהודית בארה"ב, לאחר מעצר הצעיר הישראלי שחשוד באיומים, מעורבות: לצד התקווה שההתרעות ייפסקו ותחושת הביטחון תשוב

הפרשה עלתה לכותרות בארה"ב

אחרי גל האירועים האנטישמיים בארצות הברית, הופתעו הרשויות בארה"ב לגלות כי מי שעומד מאחורי איומים רבים והתראות שווא למוסדות יהודיים ברחבי העולם הוא צעיר בן 18 וחצי מאשקלון. מעצרו הכה בתדהמה בעיקר את הקהילה היהודית בארה"ב, שדרשה מהנשיא טראמפ לטפל בעלייה באנטישמיות ובכירים אף זעמו על דבריו לפני כחודש לפיהם "יכול להיות שמישהו עשה את זה (האיומים) כדי לגרום לאחרים להיראות רע". כיום, לצד תחושות הקלה, ישנן גם קריאות להתנצלות בפני הנשיא.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

ג'רי סילברמן, נשיא ומזכ"ל ההתאחדות היהודית של צפון אמריקה, אמר בכנות כי "זה שובר לב לדעת שגבר יהודי הוא החשוד המרכזי". סילברמן שיבח את החקירה, ואת "הרמה חסרת התקדים של זמן ומשאבים שהוקדשו למציאת החשוד". דורון קראקו, מזכ"ל התאחדות המרכזים היהודיים של צפון אמריקה, הצטרף לדברים ואמר כי המידע על זהות החשוד "מדאיגה".

מנגד, בליגה נגד השמצה ממשיכים לכנות את המעשים "פעולה אנטישמית". מנכ"ל הליגה, ג'ייסון גרינבלט, אמר  כי "בעוד פרטי הפשע עדיין לא ברורים, ההשפעה היא ברורה - האיומים כוונו לעבר מוסדות יהודיים ונועדו לזרוע פחד וחרדה". גרינבלט הוסיף כי האיומים "הכניסו את כל הקהילה היהודית לכוננות גבוהה".

האנטנה שנמצאה בביתו של החשוד
האנטנה שנמצאה בביתו של החשוד

"רק רוצים שילדינו יהיו בטוחים"

לין ויטלס, נשיאה ומזכ"לית של המרכז היהודי הקהילתי בסנט לואיס שזכה לאיומים טלפוניים, הביעה תחושת הקלה: "אנחנו שמחים לשמוע שמישהו נעצר ואסירי תודה למערכת אכיפת החוק בארצות הברית ובישראל על העבודה המצוינת בפענוח המקרה".

איב שטיגליץ, יהודיה תושבת ניו יורק ותומכת בטראמפ, אמרה לחדשות 2 Online כי לא מדובר בחשוד שהוא קיצוני לשמאל או לימין, אלא פשוט ב"ילד אידיוט" לדבריה. שטיגליץ טענה כי טראמפ צדק כשאמר כי ייתכן שמדובר במזימה שנועדה לגרום לנשיא להיראות רע.

''מקווה שנוכל להתקדם''. שטיגליץ
''מקווה שנוכל להתקדם''. שטיגליץ

"אני מקווה שנוכל להתקדם מהפניית האצבע המאשימה כלפי הנשיא הכי פרו-ישראלי והממשל הכי קשוב ליהודים שאי פעם היה פה. תודה לאל שאף אחד לא נפגע", סיכמה.

''רק רוצים שילדינו יהיו בטוחים''
''רק רוצים שילדינו יהיו בטוחים'' | צילום: רויטרס

הרבה ג'סיקה ברולסקי, ששניים מילדיה הולכים למרכזים הקהילתיים בדרך קבע, אמרה כי "המראה של משטרה וחבלנים באזור הפך למוכר מדי, אני התרגשתי לשמוע שתפסו את האדם שכנראה עשה את זה". ברולסקי הדגישה: "כל מה שאני רוצה כשהורה זה לשמור על ילדיי בטוחים, וזו מחשבה קשה לדעת שיש אדם שרוצה להפחיד אותי או לפגוע בביטחון ילדיי".