מוסלמית בארה"ב על הצו הנשיאותי: "נגעלת ומאוכזבת"

תגובה נזעמת לצו של טראמפ: ריאיון מיוחד עם מוסלמית בארה"ב: "נגעלת ומאוכזבת"

ההחלטה של נשיא ארה"ב טראמפ לאסור על כניסת מהגרים ממדינות מוסלמיות עוררה סערה ומחאות במדינה, וגם חשש שהמהלך יחריף את המתחים הפנימיים. איך המהלך מתפרש בקהילה המוסלמית בארצות הברית? נידה חאן, עיתונאית אמריקנית ממוצא מוסלמי, התייחסה להתפתחויות: בריאיון בלעדי לחדשות 2 אמרה חאן כי קיים חשש לצעדים נוספים כלפי הקהילה ("מדרון חלקלק") - אך הביעה אופטימיות מההתאגדות ההמונית למחאה: "זה מה שהופך את אמריקה לגדולה".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

לדברי חאן, תושבת ניו יורק מומצא פקיסטני שכותבת ל"האפינגטון פוסט", הקהילה המוסלמית בארה"ב "נגעלת ומאוכזבת, כמו רוב המדינה, מכך שהנשיא החדש לא בזבז זמן ויישם את השלב הראשון באיסור על כניסת מוסלמים". חאן ציינה כי דברי טראמפ לפיהם מדובר רק ב"הידוק הפיקוח" הם הולכת שולל: "זה לא פותר את בעיית הטרור, המהלך הזה רק מזין את הנרטיב של 'הם' נגד 'אנחנו' ומחמיר את המצב".

''צעד דרקוני''. נידה חאן
''צעד דרקוני''. נידה חאן

העיתונאית הוסיפה: "זה מה שהוא הבטיח בקמפיין, והצו הזה הוא עלבון לכל מה שאנו עומדים מאחוריו כמדינה ולכן רבים כל כך התנגדו". חאן סיפרה לחדשות 2 Online על ההפגנות רחבות ההיקף בנמלי התעופה: "היה בלבול רב, אנשים ניסו להבין את המצב החוקי - ואמריקנים רבים מחו למען הפליטים והמוסלמים. עורכי דין לענייני הגירה התנדבו לעזור, חלקם אפילו ישבו על הרצפה בנמלי התעופה והתחילו לעבוד על הלפטופים".

חאן התייחסה גם לצו בית המשפט הפדרלי שמנע זמנית את גירוש המוסלמים: "בית המשפט יצטרך להחליט האם להשאיר אותם באופן קבוע, אבל זה עדיין ניצחון למתנגדי הצו".

המחאה בנמל התעופה JFK
המחאה בנמל התעופה JFK

"אולי זה מדרון חלקלק"

"יש עוד דרך ארוכה עד שנעצור את המהלך של טראמפ, אבל התגובה הראשונית לצעד הדרקוני של הנשיא היא מעודדת וחיובית", הוסיפה. בנימה אישית יותר אמרה חאן כי התגובה לטראמפ "היא דוגמה בולטת למה שהופך את אמריקה לגדולה כל כך - אנשים מכל הזרמים והסוגים מתאחדים כדי להיאבק בשם המקופחים בשולי החברה".

לדבריה, בקהילה המוסלמית מודאגים מאוד מהמהלך של טראמפ, שיישם במהירות רבה את אחת מהבטחות הבחירות. "אנחנו לא יודעים מה צפוי בהמשך, אולי זה מדרון חלקלק לעבר צעדים חמורים יותר. פשעי שנאה נמצאים בעלייה מאז תחילת הקמפיין, ומסגד הוצת בטקסס שעות לאחר שטראמפ חתם על הצו: האקלים מאוד מתוח ולא ברור, ואנשים לא יודעים למה לצפות".

"אני לא יכולה לדבר בשם כולם, אבל אני חושבת שמוסלמים רבים יישנו כעת יותר בקלות בידיעה שרבים נאבקו לצידם במהלך סוף השבוע. הטוב ניצח את הרע, ואנחנו מקווים שזה ימשיך כך", סיכמה.

''הטוב מנצח את הרע''. חאן
''הטוב מנצח את הרע''. חאן

הפגנות בניו יורק: "לא לשנאה, לא לפחד"

במהלך הלילה הוציאה שופטת פדרלית מברוקלין בשם אן קונלי צו זמני שמונע בשלב הראשוני את גירוש המוסלמים שכבר הגיעו לארצות הברית – אך לא פסלה את הצו שהוציא טראמפ. על פי החלטתה, המוסלמים שנעצרו בנמלי התעופה בארצות הברית לא יגורשו בשלב זה: מדובר על כ-100-200 מוסלמים שכבר היו בדרך לארצות הברית בזמן פרסום הצו.

באגודה האמריקנית לזכויות האזרח, שעתרה לבית המשפט, חגגו את ההחלטה: "זה השבוע הראשון של טראמפ בתפקיד, והוא כבר ספג הפסד בבית המשפט". כניסתו לתוקף של הצו הנשיאותי הובילה לכאוס בשדות תעופה מרכזיים ברחבי העולם: במקומות רבים במזרח התיכון נוסעים הורדו מטיסות ומאחרים נמנעה האפשרות לעלות על הטיסה אליה רכשו כרטיס.

בשדה התעופה בניו יורק נעצרו עשרות בני אדם שהגיעו ממדינות אלו, אבל ההערכות הן שמספרי העצורים ברחבי ארה"ב גבוה בהרבה ועומד על מאות. העיתון "USA Today" דיווח כי נהגי המוניות בניו יורק הכריזו על שביתת הזדהות עם המהגרים והתיירים - והפסיקו נסיעות אל שדה התעופה וממנה.

אלפי בני אדם התאספו הלילה בנמל התעופה JFK שבניו יורק ובשדות תעופה קטנים יותר ברחבי ארה"ב כדי למחות נגד ההוראה מהבית הלבן שבעיניהם פוגעת בערכים המכוננים של האומה האמריקנית. חלק מהמפגינים עמדו באולם קבלת הפנים בשדה שבניו יורק עם שלטי ברכה לבאים וקראו: "לא לשנאה, לא לפחד, פליטים מתקבלים כאן בברכה".