רוחות מלחמה: תרגיל נרחב בצפון קוריאה

פיונגיאנג במפגן כוח מול וושינגטון - שעות אחרי שדווח כי כלל הסנאט האמריקני זומן לדיון חירום בנושא צפון קוריאה. במקביל, צוללת אמריקנית הגיעה לאזור דרום קוריאה

צפון קוריאה אימון. האיומים הצפון קוריאניים נמשכים
צפון קוריאה אימון. האיומים הצפון קוריאניים נמשכים | צילום: רויטרס

רוחות מלחמה: צפון קוריאה פתחה הבוקר (שלישי) בתרגיל רחב שכולל שימוש בירי חי לציון "יום הצבא" ה-85 - כך דווח במספר כלי תקשורת, ובראשם בסוכנות הידיעות הדרום-קוריאנית "יונהאפ". במקביל, צוללת אמריקנית הגיעה היום לאזור דרום קוריאה: אמש, בצעד נדיר, זומן כלל הסנאט ל"דיון חריג" בנושא המתיחות בין וושינגטון לפיונגיאנג.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

גורם בממשלת דרום קוריאה אמר כי "יש סימנים לכך שמדובר בפעילות רחבת היקף" באזור יונסאן בחוף המזרחי של המדינה, בה משתתפות גם יחידות ארטילריה. "קיבלנו מידע שקים ג'ונג און מפקח בעצמו על התרגיל". הממשל הדרום-קוריאני הסתפק בהצהרה כללית ואמר כי "הצבא שלנו עוקב מקרוב על פעילות הצבא הצפון-קוריאני ושומר על מוכנות".

בשכנה מצפון, מנגד, הצהירו כי הצבא ערוך "לשים סוף לסחיטה הגרעינית של ארה"ב": בהודעה רשמית שפרסם "צבא העם של צפון קוריאה" נכתב כי "אין גבול לכוח התקיפה שלנו וליכולת הדיוק של צבאנו המתקדם, שכולל צוללות שיכולות לשגר טילים גרעיניים".

קים ממשיך לאיים
קים ממשיך לאיים | צילום: רויטרס

"שולחים צי מאוד עוצמתי לאזור"

הצוללת האמריקנית שהגיעה לאזור, הקרויה "מישיגן", היא אחת מארבע צוללות של הצי האמריקני שהחלו לפעול כנושאות טילים מונחים בעלי יכולת גרעינית כחלק מתכנית ההרתעה הגרעינית האמריקנית. גורמים בממשל האמריקני הסבירו את הפעולה כהפגנת כוח אל מול המתיחות בין ארה"ב לצפון קוריאה.

הצוללת הגיעה לנמל בעיר בוסאן ביום בו צפון קוריאה חוגגת 85 שנים להקמתו של "צבא העם". גורמים בחיל הים האמריקני הגדירו את הגעתה של הצוללת כמהלך שיגרתי שהיווה הזדמנות להדגשת הברית בין ארה"ב לדרום קוריאה. אמנם הצוללת לא אמורה לקחת חלק בתרגיל המשותף של שני הצבאות, אך מדובר במסר לפיונגיאנג.

ניסוי טילים צפון-קוריאני
ניסוי טילים צפון-קוריאני | צילום: רויטרס

שגרירת ארה"ב באו"ם: "קים פרנואיד"

מזכיר המדינה האמריקני יקיים השבוע עדכון יוצא דופן ונדיר בבית הלבן על המצב מול צפון קוריאה - כך טוענים בכירים מהסנאט. הבכירים טענו שכל 100 הסנטורים האמריקנים התבקשו להגיע מחר (רביעי) לבית הלבן לתדריך על ידי מזכיר המדינה רקס טילרסון, שר ההגנה ג'ים מאטיס, ראש המודיעין הלאומי וראש המטות המשולבים.

בכירים מהממשל מגיעים פעמים רבות לגבעת הקפיטול כדי לקחת חלק בתדרוכים ושיחות בנושא מדיניות החוץ האמריקנית. עם זאת, אם הדיווחים נכונים, מדובר במאורע נדיר בו חברי הסנאט מגיעים לבית הלבן בהרכב מלא לתדרוך של הגורמים הבכירים ביותר.

טראמפ הכריז כי מועצת הביטחון "צריכה להיות מוכנה להטיל סנקציות" על קוריאה הצפונית. שגרירת ארה"ב לאו"ם, ניקי היילי, אמרה כי ארצה "לא פוסלת אפשרות של תקיפה אמריקנית" בקוריאה הצפונית אם יבוצע ניסוי טילים נוסף - "לא נעשה דבר אלא אם יתנו לנו סיבה לעשות זאת, ואז הנשיא יתערב ויחליט מה לעשות". על מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און אמרה היילי כי הוא "לא יציב ופרנואיד".

הנשיא האמריקני דונלד טראמפ אמר לפני כמה שבועות לרשת "פוקס" כי ארה"ב שולחת לאזור צי של צוללות. "אנחנו שולחים צי מאוד עוצמתי", אמר טראמפ בריאיון. "יש לנו צוללות הרבה יותר עוצמתיות מנושאת מטוסים. את זה אני יכול להגיד".