חוק חדש ברומניה למען ניצולי שואה

הפרלמנט ברומניה אישר חוק חדש שמקל בצורה משמעותית את תהליך קבלת קצבת ניצולי השואה.

בשורה לניצולי השואה מרומניה: בדומה לממשלות אחרות שבשטחן הוקמו מחנות ריכוז ועבודה, גם ממשלת רומניה מעניקה קצבאות לניצולי שואה יוצאי המדינה. חוק חדש שאישר הפרלמנט הרומני בחודש שעבר צפוי להקל משמעותית את תהליך מיצוי הזכויות של ניצולי השואה, ולצמצם במידה רבה את הבירוקרטיה הנדרשת כדי לזכות בקצבה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

במסגרת החוק החדש בוטלה הדרישה להוכחת אזרחות רומנית, שעד אז היוותה חסם משמעותי בהליך מיצוי הקצבה. היכולת לאתר מסמכים ממלחמת העולם השנייה ולפניה הקשתה מאוד על מספר יוצאי רומניה, זאת משום שמרבית העולים מרומניה בשנות ה-50 וה-60 נאלצו לוותר על אזרחותם עם הגעתם ארצה. מכיוון שתהליך איתור המסמכים אורך חודשים ארוכים וכרוך בהוצאות משפטיות גבוהות, רבים נהגו לוותר על תהליך מיצוי הזכויות.

השרה גילה גמליאל ומשלחת דיפלומטית מרומני (לשכת השרה גמליאל)
השרה גילה גמליאל ומשלחת דיפלומטית מרומני (לשכת השרה גמליאל)

"אני מברכת את הפרלמנט הרומני שהשכיל להבין את הכורח המוסרי באישור החוק החשוב הזה", אמרה השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל. "ניצולי השואה הולכים ומתמעטים, מה שמגביר את החובה והאחריות שלנו כלפיהם. מעתה, מיצוי זכויות ניצולי השואה יוצאי רומניה יהיה אפשרי יותר".

החוק החדש קובע כי הניצולים הזכאים לקצבה יהיו כאלה אשר: שהו בגטו או במחנה השמדה, שהו במחנה ריכוז או מעצר, ביצעו עבודות כפייה, ניצלו מרכבות המוות או מפוגרום יאסי או ניצולים שגורשו מעירם המקורית. עוד עולה מהחוק כי גובה הקצבה יחושב בהתאם לסך החודשים שהניצול נרדף במהלכם, וככל שיוכיח שמשך תקופת נרדפותו הייתה גדולה יותר, כך יזכה מקצבה גדולה יותר.