חשש באירופה: גל חום קטלני מתקרב

בעוד טראמפ נסוג מהסכם פריז, באירופה מתחילים להרגיש את השפעות ההתחממות ושינויי האקלים: אזהרות חמורות פורסמו במספר מוקדים ביבשת

לא רק בישראל הקיץ הזה חם במיוחד - ובאירופה חוששים מהרוגים רבים. מומחי מזג אוויר מזהירים כי גל חום מסוכן בשם "לוציפר" שמתקרב לאזור מציב בסיכון חיי אדם רבים במספר מדינות - ובראשן איטליה, שוויץ, קרואטיה ופולין. גם בצרפת וספרד קיים חשש מקורבנות רבים. עד כה נרשמו לפחות שלושה מקרי מוות באירופה כתוצאה מגלי החום - ועשרות פונו לבתי חולים בעקבות מכות שמש.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"מטאואלארם" - גוף משותף פאן-אירופי המורכב מעשרות שירותי חיזוי ארציים -  הזהיר כי קיים "חשש לנזקים רבים ולתאונות, והדבר עשוי לסכן חיי אדם רבים". בצלב האדום הזהירו: "עליית הטמפרטורות לתקופה ממושכת היא מסוכנת במיוחד עבור אנשים שסובלים מבעיות בריאות, כגון מחלות לב, לחץ דם גבוה ואסטמה. גם ילדים קטנים וזקנים נמצאים בסיכון".

כמו כן צפויים נזקים רבים לחקלאות, לבהמות ולמקורות מים. האזהרת החמורות - "קוד אדום" - חוזות "תופעות מטאורולוגיות חמורות ואינטנסיביות". בשלב זה מדובר במספר אזורים בשווייץ, קרואטיה, פולין ו-26 ערים באיטליה - בהן ונציה ורומא. "אזהרות כתומות", המעידות על תנאי מזג אוויר קשים שמתקרבים, פורסמו בספרד, דרום צרפת ויוון: גם ישראל עשויה להיכלל באזהרות החמורות הבאות.

שריפת יער בצרפת, בחודש שעבר (רויטרס)
שריפת יער בצרפת, בחודש שעבר (רויטרס)

עד סוף המאה: זינוק במספר ההרוגים

במספר אזורים באירופה, הטמפרטורות חצו את רף 40 המעלות - ומזג האוויר החמור צפוי להימשך גם בשבועות הקרובים. שריפות יער פרצו בכמה מוקדים בבלקנים, ואלבניה ביקשה מהאיחוד האירופי עזרה. לאחרונה גם ישראל נרתמה למאמצי הכיבוי של שריפות הענק שפרצו במונטנגרו.

בוב וורד, מנהל תקשורת ומדינות במכון המחקר גרנטהאם, אמר לסקיי ניוז: "הסכם פריז הוא הסיכוי הכי טוב שלנו לטפל בפליטת גזי החממה, שמשפיעים על האקלים. אנחנו חוששים מתרחיש 'דונלד טראמפ', בו אנחנו פשוט מוותרים".

הסכם פריז קורס? (רויטרס)
הסכם פריז קורס? (רויטרס)

ארה"ב הודיעה רשמית לאו"ם: נסוגים מההסכם

בתוך כך פורסם מחקר שמזהיר כי עד סוף המאה ימותו כ-150 אלף איש בכל שנה מגלי החום, ההצפות והשריפות באירופה: המומחים צופים כי אם פליגת גזי החממה לא תופחת, יתרחשו אסונות טבע כבדים בכל היבשת. אם כיום תים בממוצע כ-3,000 איש באירופה מאירועי מזג אוויר שונים, הנתון הצפוי עבור השנים 2071-2100 הוא כ-152 אלף איש, בעיקר בעקבות שינויי האקלים הצפויים.

ממשל טראמפ הודיע אמש (שישי) לאו"ם על הנסיגה הרשמית של ארצות הברית מהסכם האקלים הבינלאומי המכונה "הסכם פריז". אמנם הצהרה זו תוכל להיכנס לתוקף רק ב-2019, אך במחלקת המדינה הגדירו אותה "מסר חריף". ההודעה שהעבירה מחלקת המדינה לאו"ם לא מהווה את תחילת תהליך הנסיגה מההסכם הוולונטרי באופן רשמי. מחלקת המדינה עצמה הגדירה זאת כ"מסר חריף" לעולם, שמגיע בעקבות החלטתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בחודש יוני.

"מחלקת המדינה מודיעה לאו"ם את מה שהנשיא כבר אמר לעולם ביוני ואין לכך כל משמעות משפטית", אמר נייג'ל פרוויס, מי שניהל את דיפלומטיית-האקלים של ארה"ב במהלך ממשל קלינטון ובוש הבן, לסוכנות הידיעות האמריקנית AP.פרוויס הסביר כי מדינות יכולות לסגת מהסכמים בינלאומיים מודרניים, בהם "הסכם פריז", רק שלוש שנים לאחר שההסכמים נכנסו לפעולה. "הסכם פריז" נכנס לפעולה רק בנובמבר 2016, וגם כעבור 3 שנים תהליך הנסיגה צפוי להמשך כשנה.

גם מחלקת המדינה עומדת מאחורי לוח הזמנים שתיאר פרוויס, והודתה כי תוכל להתחיל בנסיגה רק בנובמבר 2019 והיציאה הרשמית מההסכם תחול לכל המוקדם ב-4 בנובמבר 2020, יום אחרי הבחירות הבאות לנשיאות.

''צפי לאסונות טבע כבדים'' (רויטרס)
''צפי לאסונות טבע כבדים'' (רויטרס)

טראמפ מוכן לדון על הפרטים

בהצהרה של מחלקת המדינה, נאמר כי ארה"ב תמשיך לקחת חלק בכינוסים בינלאומיים בנושאי אקלים, הכינוס הקרוב צפוי להתקיים בנובמבר בגרמניה. "טראמפ מוכן לדון מחדש בפרטי הסכם פריז במידה וארה"ב תוכל להעמיד תנאים כך שההסכם יתאים לאינטרסים שלה, לעסקים שלה, לפועלים שלה, לאזרחים שלה ולמשלמי המסים שלה", נמסר. במסגרת ההסכם הקיים מדינות שונות קובעות לעצמן יעדים לצמצום זיהום אוויר. כלומר, טרמאפ למעשה יכול לקבוע יעדים שונים מאלו שנקבעו בזמן ממשל אובמה, אך עם זאת הוא לא יכול לשנות ללא הכר את הנוסח שנקבע.

דוברת האו"ם סטפאני דוז'אריק אישרה את קבלת ההודעה מממשל טראמפ ואמרה כי מזכ"ל האו"ם מברך על כל כוונה אמריקנית למעורבות מחודשת בהסכם האקלים. "התאכזבנו מאוד מההחלטה האמריקנית לסגת מהסכם שנועד לצמצם פליטת גזי חממה ולקדם ביטחון גלובלי", הוסיפה.

''רוצים להעביר מסר''. טראמפ (רויטרס)
''רוצים להעביר מסר''. טראמפ (רויטרס)

"זה קריטי שארה"ב תמשיך להוביל בתחום האקלים והקיימות", אמרה דוז'אריק. "שינוי האקלים משפיע כבר היום, והמזכ"ל מקווה לשתף פעולה בעתיד עם הממשל האמריקני כמו עם יתר מנהיגי העולם לבניית עתיד בר-קיימא עבור ילדינו ועבור הדורות הבאים".

תחת ממשל אובמה, ארה"ב הסכימה לצמצם פליטת גזים מזהמים ביותר מרבע ממה שהיה ב-2005 תוך 20 שנה. היעד הזה אינו מחייב ואין סנקציות לאי עמידה בהתחייבות. כל שדורש ההסכם הוא תכנית ודיווח על התקדמות. נסיגה של ארה"ב מההסכם לא תפרק אותו והוא ימשיך להיות תקף עבור יתר המדינות. מטרת ההסכם היא למנוע את התחממות העולם ב-2 מעלות צלזיוס, העולם כבר התחמם ב-1.1 מעלות מאז המהפכה התעשייתית: הרוב המכריע של המדענים קובעים כי שריפה של פחם, שמן וגז היא הגורם המרכזי לשינוי האקלים.