מזכיר המדינה האמריקני: "אני וטראמפ לא מסכימים על אירן"

מזכיר המדינה האמריקני אמר כי הוא והנשיא חלוקים בדעתם על הסכם הגרעין. טראמפ טען שאינו נסוג מההסכם בגלל טילרסון

טראמפ וטילרסון (רויטרס)

האם זה הבכיר הבא שימצא עצמו מחוץ לבית הלבן? על רקע הדיווחים בארה"ב כי מזכיר המדינה האמריקני רקס טילרסון שוקל להתפטר מתפקידו בשל "תסכול הולך וגובר" מממשל טראמפ והתנהלותו, טילרסון אמר הלילה (רביעי) כי הוא והנשיא לא מסכימים על הצורך בהסכם הגרעין שחתמו המעצמות עם אירן לפני כשנתיים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בתדרוך של מחלקת המדינה לעיתונאים, אמר טילרסון כי "לו (לטראמפ) ולי יש דעות שונות על דברים כמו הסכם הגרעין וכיצד עלינו להשתמש בו". במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות נשבע דונלד טראמפ לסגת מההסכם במספר גדול של הזדמנויות, דבר שלא קרה גם כעת לאחר יותר מחצי שנה בה הוא מכהן כנשיא.

לטענתו של טראמפ, הוא לא נסוג מההסכם בשל טילרסון שמונע זאת ממנו - אך מזכיר המדינה רמז הלילה כי אם עמדתו של הנשיא אכן תאומץ וארה"ב תיסוג מההסכם כפי שהבטיח, הדבר יגרום לכך שאירן לא תהיה אחראית למעשיה.

הפגנות באירן נגד המערב (סוכנות הידיעות האי%d)
הפגנות באירן נגד המערב (סוכנות הידיעות האי%d)

טילרסון הסביר כי וושינגטון יכולה "לקרוע את ההסכם וללכת" או להישאר בעסקה ולגרום לכך שאירן תהיה כבולה להסכם שיחייב אותה לפעול כמו "שכנה טובה". בבית הלבן סירבו להגיב לדברים.

דבריו של טילרסון מגיעים על רקע הדיווחים בארה"ב כי הוא "מתוסכל" מההתנהלות של ממשל טראמפ ואף שוקל לפרוש מתפקידו. שני גורמים המעורים בנושא אמרו לרשת CNN כי בתקופה האחרונה חלה עלייה ניכרת בתסכול שחווה טילרסון ובספק כי המתיחות ששוררת בינו ובין הממשל תפחת בקרוב.

אירן: ארה"ב מפרה את ההסכם

לפני שלושה שבועות הכריז הממשל האמריקני כי אירן עומדת בתנאי ההסכם, אך מנגד אתמול האשימה טהרן את ארה"ב בהפרה של הסכם הגרעין בשל הסנקציות החדשות שהוטלו עליה. לאחר שארצו הגישה תלונה דחופה נגד וושינגטון אמר שר החוץ האירני מוחמד ג'ואד זריף כי צעדי ארה"ב עוינים.

זריף טען שוושינגטון מנסה לסגת מההסכם שנחתם לפני כשנתיים. "הרפובליקה האיסלאמית נוקטת בצעדים משפטיים נגד ההפרות", אמר. "במקביל פועלת בנושא מול הקהילה הבינלאומית". בשבוע שעבר אישר הסנאט האמריקני סנקציות חדשות נגד אירן, רוסיה וקוריאה הצפונית בעקבות מה שהוגדר כפעולות עוינות נגד ארה"ב.