לא ציפתה לזה: קטר הפסידה במשחק שהיא עצמה המציאה

משחקי גביע העולם בכדורגל יצאו לדרך ביום ראשון הקרוב, וככל שהתקרב המאורע, הביקורת הבינלאומית על האמירות הקטנה - הלכה וגברה. בקטר, שם בדרך כלל רגילים להיות בצד שמותח ביקורת על מדינות העולם השונות, הופתעו, ועלו למתקפה חסרת תקדים

זמן צפייה: 00:45

משחקי גביע העולם בכדורגל יצאו לדרך ביום ראשון הקרוב, כשקטר המארחת תשחק מול נבחרת אקוודור. עוד כשנבחרה קטר לארח את משחקי 2022 אי אז בתחילת העשור הקודם, היא הואשמה ב"קניית" האירוח, בשחיתות ובמתן שוחד לפיפ"א כדי שתוכל לארח את גביע העולם בשטחה.

בחלוף הזמן וככל שהתקרב המאורע, גברה הביקורת הבינלאומית, לרבות זו המערבית, על האמירות הקטנה. פוליטיקאים, כמו גם ארגוני זכויות אדם וערוצי תקשורת, מתחו ביקורת חריפה על היעדר זכויות אדם בשטח קטר, ועל מותם של לפחות 6,500 פועלים זרים בתקופת ההיערכות לגביע העולם, יחס מחפיר לקהילת הלהט"ב, מימון טרור ועוד.

אותן המדינות מהן נשמעה הביקורת חוששות בין היתר מיחס קשה ומפלה של השלטונות בקטר לתושביהן שיגיעו לצפות ולסקר את המשחקים. כזכור, קטר היא מונרכיה טוטליטרית בה כל סמכויות המדינה נתונות לשלטונו של האמיר תמים בן חמד. אין בחירות להנהגת המדינה, מפלגות פוליטיות אינן חוקיות, אזרחים ותושבים נמצאים תחת מעקב תמידי וסובלים מהיעדר זכויות וחירויות בסיסיות.

אמיר קטר תמים בן חמד
האיש החזק בקטר. האמיר תמים בן חמד | צילום: רויטרס

מיעוטים וקבוצות מסוימות מהאוכלוסייה, ביניהם נשים, בני דתות אחרות, קהילת הלהט"ב, עובדים זרים ומיעוטים אתניים נוספים, סובלים מניכור ואפליה ממסדית, לאור חוקי השריעה החלים במדינה. 90% מתושבי המדינה, התושבים הזרים, סובלים מיחס מפלה ומתנאי עבודה מחפירים הגובלים ב"עבדות מודרנית".

בקטר, שם בדרך כלל רגילים להיות בצד שמותח ביקורת על מדיניותן של מדינות העולם השונות, הופתעו, ועלו למתקפה חסרת תקדים נגד המדינות שביקרו אותה. בנוסף, בקטר תקפו גם את המדינות שערוצי התקשורת שלהן עמדו בחזית המאבק נגד קיום המונדיאל בקטר. בתוך כך, האמיר הקטרי בן חמד טען בסוף החודש שעבר כי מדינתו הייתה חשופה ל"קמפיין חסר תקדים שאף מדינה מארחת אחרת לא חוותה".

מונדיאל בקטר
''קמפיין חסר תקדים שאף מדינה מארחת אחרת לא חוותה''. גביע המונדיאל | צילום: שאטרסטוק

לדבריו, הקמפיין הזה כולל "שקרים" ו"מוסר כפול", עד כדי כך שרבים במדינתו ובעולם הערבי תהו על המניעים שמאחורי אותו קמפיין השמצה עליו דיבר. זו אינה הפעם הראשונה בה האמיר תמים בן חמד דחה את הביקורת נגד מדינתו. הוא הרבה לעשות זאת בחודשים האחרונים והוא אינו היחיד. בקטר היו רבים שהאשימו את מדינות אירופה, או לפחות את חלקן, שהביקורת שלהן נובעת מ"תסכול" על שהפסידו לה באירוח הטורניר הנכסף.

שר העבודה הקטרי הוסיף לטעון כי מדובר בלא פחות מ"גזענות", כשהאשים את המדינות המבקרות ב"יהירות" ו"צביעות". בהמשך, בקטר אף איימו שיבחנו אפשרות של נקיטת אמצעים משפטיים נגד אותן "האשמות חסרות הבסיס" עמן היא מתמודדת. בקטר לקחו צעד אחד קדימה, וזימנו את השגריר הגרמני בדוחה לשיחת הבהרה לאחר ששרת הפנים של מדינתו תהתה האם קטר בכלל צריכה לארח את גביע העולם בכדורגל.

משרדי אלג'זירה במנהטן
הרשת שחרטה על דגלה להביא עיתונות חופשית ונטולת אינטרסים, למעט בתוך קטר. משרדי אלג'זירה במנהטן | צילום: רויטרס

כאמור, קטר לא ציפתה לביקורת הזו, ובטח שלא בממדים הללו. מזה שנים שקטר מובילה קו תקשורתי, תודעה ציבורית ועולמית וזאת באמצעות רשת "אל-ג'זירה" ("האי" בערבית) שנמצאת בבעלותה.

באמצעות הרשת, הזוכה לפופולריות נרחבת בעולם הערבי ובעולם כולו, קטר הצליחה ל"נצח" במשחק על התודעה העולמית, אותו משחק בו היא "מפסידה כעת". וזאת כאמור, בחסות ערוץ תקשורת "עצמאי" לכאורה, אותו ערוץ שהצליח לערער את היציבות במזרח התיכון בתקופת ה"אביב הערבי". זוהי עדות נוספת לכך שדוחה ניצלה ועודנה מנצלת את עושרה הרב כדי "לקנות" מעמד בינלאומי והשפעה אזורית.

מאז הוקמה בשנת 1996 הרשת הקטרית, שחרטה על דגלה להביא עיתונות חופשית, נטולת אינטרסים ואובייקטיבית, למעט בתוך קטר, היא התנגחה באופן שיטתי במדינות העולם השונות כמו גם במנהיגיהן, שמדיניותם לא מצאו חן בעיניה, בלשון המעטה.

המונדיאל בקטר
בקטר, שהתרגלו להיות בצד המבקר, זעמו ועלו למתקפה חסרת תקדים נגד מי שהעז למתוח עליה ביקורת. אוהדים בבירה דוחה | צילום: רויטרס

ברשימה הבלתי נגמרת הזו ניתן למנות את נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ וממשלו שעמד במוקד הביקורת של הרשת בחלקים נרחבים מתקופת כהונתו, מדינת ישראל, צה"ל וחייליו, שמושמצים ברשת וגם על ידי בכירי האמירות על בסיס כמעט יומי. לעיתים ההשמצות הללו מלוות בגילויי אנטישמיות.

מדינות נוספות כמו גרמניה, דנמרק, בריטניה, רוסיה, סעודיה, איחוד האמירויות, מצרים ומשטרים ערבים נוספים היו נתונים גם הן לביקורת מצד הרשת. כאמור, הרשת, שממומנת על ידי שלטונות המדינה, מרבה להתנגח בכל מי שאינו מתיישר עם דעת השלטונות במדינה.

יצוין כי באופן מסורתי וכחלק ממדיניות מתמשכת של דוחה, היא שואפת להרחיב את ההשפעה שלה באזור כדי לשמור על הביטחון הלאומי שלה. איך היא עושה את זה? קטר, בהובלתו של האמיר, שייח' תמים בן חמד, פועלת לקדם יחסים טובים מול מספר רב של גורמים במקביל, לרבות בין צדדים עוינים זה לזה.

קטר עושה זאת תוך שהיא מפגינה פרגמטיות טהורה. לדוגמה - קשרים ענפים עם חמאס, ומנגד – יחסים לא רשמיים עם ישראל. יחסים חמים עם המשטר בטהרן - וגם עם הממשל בארה"ב, שם קטר הוכרה בחודש פברואר האחרון כ"בעלת ברית מרכזית שאינה חברה בנאט"ו".

מטריית השריעה מגינה על המשפחה הקטרית. שלט חוצות שנפרס במדינה
מטריית השריעה מגינה על המשפחה הקטרית מפני להט''ביות. שלט חוצות שנפרס במדינה בחודש יוני | צילום: טוויטר: @FotosDeFatos

בזכות התדמית ה"אחראית" והמעמד הבינלאומי המרשים של האמירות הקטנה, השלטונות בקטר הצליחו "לטאטא" מתחת לשטיח סוגיות מרכזיות כמו: מצב זכויות האדם במדינה, מימון טרור, אנטישמיות נוראה ועוד. זאת, עד שהגיע המונדיאל. פתאום, ב"יום בהיר אחד", הביקורת נגד המדינה צברה תאוצה, ובקטר, שהתרגלו להיות בצד המבקר, זעמו ועלו למתקפה חסרת תקדים נגד מי שהעז למתוח עליה ביקורת.

כך או כך, אותו "קמפיין" השמצה עליו דיבר האמיר תמים בן חמד לא הבשיל לכדי צעדים קונקרטיים בשטח כמו למשל חרם על המונדיאל, והטורניר יצא לדרך כמתוכנן. בקטר, כך עושה רושם, מצפים לשפר את התדמית שנפגעה בזכות טורניר מצוין ואירוח למופת. "ספורטוושינג" קוראים לזה בעולם הספורט.