יום האישה הבינלאומי: "עדיין רחוקים משוויון, ההתקדמות נעלמת"

מותה של מהסה אמיני באיראן, ביטול הפסיקה שעיגנה את הזכות להפלות בארצות הברית, התפטרותן של שתי מנהיגות מהמובילות בעולם ושובם של חוקי הטאליבן: השנה האחרונה הייתה שנה קשה לנשים ברחבי העולם. מזכ"ל האו"ם: "זכויות נשים מופרות ומאוימות ברחבי העולם". ומה המצב בישראל?

הפגנה נגד המשטר האיראני בברלין השבוע
הפגנה נגד המשטר האיראני בברלין | צילום: רויטרס

ברחבי העולם מציינים היום (רביעי) את יום האישה הבינלאומי, ובאו"ם הזהירו כי העולם רחוק מאוד משוויון מגדרי אמיתי. בנאום שנשא מזכ"ל האו"ם, אנטוני גוטרש, אל מול האסיפה הכללית לקראת יום האישה הבינלאומי, נאמר כי "אנחנו עדיין רחוקים מרחק של 300 שנה משוויון מוחלט, ההתקדמות העולמית בנושא זכויות נשים נעלמת לנגד עינינו וזכויות נשים מופרות ומאוימות ברחבי העולם".

נשים מפגינות באיראן

בספטמבר האחרון, נעצרה הצעירה הכורדית מהסה אמיני בת ה-22 בטהרן לאחר שהפרה את קוד הלבוש המחמיר של המדינה. מספר ימים לאחר מכן, היא מתה בעת ששהתה במעצר - לכאורה לאחר שהוכתה על ידי המשטרה. מותה עורר גלי מחאה באיראן, שגילמו תסכול של עשרות שנים מחוקי הצעיף וכן ממערכת השולטת עצמה. על פי סוכנות הידיעות האקטיביסטית HRANA, לפחות 530 בני אדם נהרגו ויותר מ-19 אלף נעצרו בהפגנות.

מחאות בטהרן בעקבות מותה של מהסא אמיני
מחאות בטהרן בעקבות מותה של מהסא אמיני | צילום: רויטרס

הטליבאן פוגע בזכויות נשים

החשש לגבי גורל זכויות הנשים באפגניסטן החל באוגוסט 2021 ברגע שנסוגו הכוחות האמריקניים מהמדינה והטליבאן חזר לשלטון, למרות שמנהיגיו - שרצו לזכות בהכרה בינלאומית - הבטיחו לכבד את זכויותיהן. יחד עם זאת, המצב הידרדר משמעותית בשנה האחרונה, כאשר גורם רשמי באו"ם הזהיר בדצמבר כי היחס של המפלגה הקיצונית לנשים וילדות "עשוי להסתכם ברדיפת מגדר, בפשע נגד האנושות".

בחודש מאי הורה הטליבאן לנשות המדינה המוסלמיות לכסות את עצמן מכף רגל כשהן יוצאות לפומבי. בחודשים האחרונים, ההגבלות על תפקידן של נשים בחיים הציבוריים התהדקו עוד יותר, כאשר נאסר עליהן ללמוד בכל האוניברסיטאות ולאחר מכן נמנעה מהן האופציה לעבוד עבור ארגונים בינלאומיים.

הפגנת נשים אפגניסטן
הפגנת הנשים באפגניסטן בעד שוויון זכויות (ארכיון) | צילום: רויטרס

בית המשפט העליון של ארה"ב ביטל את פסיקת "רו נגד וייד"

מאז שבית המשפט העליון של ארצות הברית ביטל את פסיקת "רו נגד וייד" בחודש יוני, יותר מתריסר מדינות בארה"ב אסרו על נשים לבצע הפלה בדרך זו או אחרת - על ידי איסור מוחלט, עם החרגות מוגבלות, או לאחר שישה שבועות של הריון. השפעותיה ההרסניות של הפסיקה לא מפסיקות לצוץ: מקורבן אונס בת 10 מאוהיו שנאלצה לנסוע למדינה אחרת כדי לבצע הפלה ועד לחקירתה של הרופאה שעזרה לה, ולסירובם של רופאים לבצע הפלות גם במקרה של החרגות מהחוק.

מפגינים נגד חוק ההפלות מול בית המשפט העליון בוושינגטון
מפגינים נגד חוק ההפלות מול בית המשפט העליון בוושינגטון | צילום: רויטרס

מנהיגות בולטות מתפטרות

נכון לחודש ינואר, אישה מכהנת כראש מדינה או ממשלה ב-31 ממדינות העולם בלבד. לפי האו"ם, הנתונים מצביעים על כך שנשים "מיוצגות בתת-ייצוג בכל רמות קבלת ההחלטות ברחבי העולם, השגת שוויון מגדרי בחיים הפוליטיים רחוקה". התפטרותן האחרונה של שתי מנהיגות בעלות פרופיל גבוה במיוחד עוררה דיון על הסקסיזם עמו מתמודדות נשים בעמדות כוח לעתים קרובות.

בינואר, ג'סינדה ארדרן מניו זילנד - שהייתה המנהיגה הצעירה ביותר במדינה זה יותר מ-150 שנה, ומאוחר יותר הפכה למנהיגה העולמית השנייה בהיסטוריה המודרנית שילדה בזמן כהונתה - הודיעה שהיא מתפטרת לאחר חמש שנים. בתור ראש ממשלה. ארדרן התמודדה עם סקסיזם במהלך כהונתה, כולל הערות קדומות של כתבים, פרשנים מקוונים ופוליטיקאים אחרים.

כמו כן, גם השרה הראשונה של סקוטלנד, ניקולה סטרג'ון, הודיעה על התפטרותה לאחר יותר משמונה שנים בתפקיד. היא אמרה שהיא מרגישה שהיא כבר לא יכולה "לתת את הכול" בתפקידה, אבל גם דיברה על השפעת האווירה הפוליטית "האכזרית" עליה ועל הסובבים לה.

ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן

ובישראל: שש שרות בלבד מכהנות בממשלה - ואפילו לא מנכ"לית משרד ממשלתי אחת 

ב-29 בדצמבר 2022 הושבעה הממשלה ה-37 של מדינת ישראל. הממשלה החדשה היא הדתית ביותר, הימנית ביותר והגברית ביותר שהייתה בישראל מאז הקמתה, כשמתוך 31 שרים, רק שש מתוכם הן נשים. זאת ועוד -  לאחר שהממשלה הקודמת שברה שיאים במינוי מנכ"ליות במשרדי ראש הממשלה, בממשלה הנוכחית אין אף מנכ"לית אחת.

כמו כן, הבוקר פרסם ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל כי עיתונאים מקבלים חשיפה כפולה על המסך לעומת נשים עיתונאיות. "כשבתמונה יש רק גברים, קל לטעות ולחשוב שרק הם יכולים לקבל החלטות ולנהל", נמסר.

בנוסף, נשים ישראליות רבות מפחדות מהשפעתה של המהפכה במערכת המשפט על זכויות האישה בארץ. קבוצה של נשים מוחות מגיעה כדרך קבע להפגנות נגד הרפורמה כשהן לבושות כדמויות מהסדרה המבוססת על ספרה של מרגרט אטווד, "סיפורה של שפחה", המספר את סיפורה של אישה בחברה דיסטופית הנשלטת על ידי גברים דתיים וקיצוניים.

Botmqc
המפגינות שהתלבשו כ''שפחות'' | צילום: טל שריג אברהם, טוויטר