תפילות וחיפושים אחר כאלף נעדרי השריפות בהוואי: "דבר לא נותר"

96 בני אדם נספו בשריפות הקטלניות באי מאווי, ועוד מאות מוגדרים כנעדרים. הניצולים, שמחפשים אחר אהוביהם, שבים אל העיירה ההיסטורית לאהאינה שנשרפה כליל, אומדים את היקף הנזק, מחפשים נחמה בתפילות בכנסיות - ומנסים להיאחז בתקווה: "כל האפר הזה יהפוך ליופי בסוף"

לוחמי אש מכבים את השריפות במאווי, הוואי | צילום: רויטרס

מניין הנספים בשריפות בהוואי עומד נכון להיום (שני) על 96 בני אדם. עוד כאלף מוגדרים כנעדרים וקרוביהם מחפשים אחר סימני חיים. חלק מהניצולים, ששבו לעיירה ההיסטורית לאהאינה - שנחרבה כמעט עד היסוד - אומדים את היקף הנזק ומחפשים נחמה בתפילות בכנסיות. ההערכה היא שמניין ההרוגים צפוי לעלות. הרשויות כבר הגדירו את האירוע כאסון הטבע הקטלני ביותר במאה השנים האחרונות, אפילו יותר מהצונאמי שהכה בהוואי ב-1960 - שנה אחרי שהפכה לאחת ממדינות ארה"ב.

מתפללים לנס. כנסייה במאווי | צילום: רויטרס

אקנסי ואה, בת 38, סיפרה כי משפחתה נתקעה בפקק בזמן שניסתה להימלט מהלהבות. היא, בעלה וילדיה - בני 1, 13 ו-9 - נמלטו ברגל וקפצו מעל גדר בחיפוש אחר מקום בטוח. בדרך, היא מספרת, אישה מבוגרת שהתחננה לעזרה מסרה לה תינוק לטפל בו. "כל האפר הזה יהפוך ליופי בסוף", אמרה בתקווה. "אני יודעת שלאהאינה תשתקם ותתחזק".

אקנסי ואה, ניצולת השריפות בהוואי | צילום: רויטרס
אקנסי ואה ומשפחתה. ''כל האפר הזה יהפוך ליופי בסוף'' | צילום: רויטרס
מרכז עזרה לניצולי השריפות בהוואי
מרכז עזרה לניצולי השריפות בהוואי | צילום: רויטרס

נוח ואחיו הצעיר מילו טומקינסון, בני 19 ו-13, שהו עם אמם בלאהאינה כשהלהבות החלו להתפשט קרוב בצורה מסוכנת. הם קפצו לאוקיינוס ושהו בו כחמש שעות. "רצנו לקרבת הים כי חששנו שהאש תתחזק", הם סיפרו.

נוח המשיך ואמר: "אני ואחי הצטופפנו סביב אימא כדי לחמם אותה. הצלנו האחד את השני. אם מישהו מאיתנו היה לבד, אני לא יודע אם היינו מצליחים לחיות. העובדה שכולנו היינו יחד היא עזרה לנו". לאחר שכבו הלהבות, המשפחה החליטה שבטוח מספיק לחזור לחוף. מילו בן ה-13 אמר: "רק ניסיתי לשרוד. זה נראה כמו סצינה מסרט מלחמה".

בינתיים, שירותי החשמל והתקשורת התחילו לחזור לפעול בהדרגה באי מאווי, ומשפחות רבות עדיין מחכות בקוצר רוח לשמוע מהקרובים שנותרו מאחור בלאהאינה ובאזורים אחרים באי.

אב ובת בשדה התעופה, בדרכם לקליפורניה. האיש וחמשת ילדיו נאלצו להסתתר האוקיינוס כ-5 שעות | צילום: רויטרס

עלות השיקום של העיירה לאהאינה נאמדת ב-5.5 מיליארד דולר. יותר מ-2,200 מבנים ניזוקו או נהרסו ויותר מ-2,100 דונם (850 הקטרים) נשרפו. השריפות הקטלניות חיסלו שכונות שלמות ושרפו אתרים היסטוריים עד היסוד. אלפי תושבי מאווי נעקרו מביתם, ועל אף ההתגייסות העולמית הנרחבת, את הצורך הגדול ביותר של התושבים - מקום לישון ולנוח בו - לא ניתן לשלוח בדואר אוויר.

לוחמי אש מכבים את השריפות במאווי, הוואי | צילום: רויטרס

פקידי ממשל בהוואי סירבו שוב ושוב לומר מה ניתן היה לעשות כדי למנוע את התפשטות האש, ואמרו כי הדבר ייקבע לאחר שתבוצע "סקירה מקיפה", שעליה הורה מושל הוואי ג'וש גרין. ראש עיריית מאווי, ריצ'רד ביזן, הודה ביום חמישי שעבר שקווי חשמל דולקים נפלו על הכבישים, אך לא הסביר בדיוק כיצד ניצתה השריפה. בתוך כך, רבים מאשימים את ספקית החשמל הראשית של הוואי, ואף הוגשה נגדה תביעה אזרחית ביום שבת על-ידי שלושה עורכי דין אזרחיים שמתגוררים בלאהאינה. הם ביקשו מבית המשפט לאשר את התיק כתביעה ייצוגית שתפצה את כל מי שאיבד רכוש או נפגע פיזית בדליקות.

מלון היסטורי בלאהאינה שנשרף כליל | צילום: רויטרס

השריפות במאווי החלו להתפשט במהירות ביום שלישי שעבר, והונעו, בין השאר, על ידי רוחות עזות מהוריקן "דורה". האש גרמה כאמור לאבידות נרחבות ברכוש ובנפש, הפילה את רשת חשמל והתקשורת באי והניעה רבים לקפוץ אל האוקיינוס.