אחרי ההדחה - קריאות למינוי טראמפ ליו"ר: "רוצה להיות הנשיא"

לאחר שיו"ר בית הנבחרים הרפובליקני קווין מקארת'י הודח על-ידי חברי מפלגתו, בשל העובדה ששיתף פעולה עם הדמוקרטים לצורך העברת התקציב - נשמעות קריאות למינויו של הנשיא לשעבר לתפקיד. טראמפ: "אני מוביל בסקרים ושואף להיות הנשיא הבא. אם המצב היה הפוך - אולי הייתי שוקל זאת"

זמן צפייה: 01:27

הטלטלה הפוליטית בוושינגטון: לאחר הדחת יושב ראש בית הנבחרים לשעבר קווין מקארתי מתפקידו אמש, גורמים במפלגה הרפובליקנית קוראים למינויו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ למשרה הבכירה ביותר בקונגרס. החוק לא מחייב את יו"ר בית הנבחרים להיות חבר בבית הנבחרים, ולכן האפשרות קיימת תיאורטית.

טראמפ הגיב לקריאות בהצהרה שנשא בבית המשפט בניו יורק, לשם הגיע כדי להיות נוכח בדיון נוסף בתביעת ההונאה נגדו: "כל מה שאני יכול להגיד על ההדחה של מקארת'י, זה שהמפלגה שלנו נהדרת. המון אנשים מבקשים ממני להיות היו"ר הבא, אבל המטרה שלי היא להיות הנשיא הבא".

טראמפ הוסיף: "יש לנו אנשים נהדרים במפלגה שיכולים לשמש בתפקיד הזה. המטרה שלי היא קודם כל להיות נשיא כי מדובר כאן במדינה שנמצאת במצב נורא. אני מוביל בסקרים. אם לא הייתי מוביל - אולי הייתי שוקל את המהלך".

"המטרה שלי להיות הנשיא הבא", טראמפ בבית המשפט בניו יורק היום
"המטרה שלי להיות הנשיא הבא", טראמפ בבית המשפט בניו יורק | צילום: רויטרס

בטרם הגיב טראמפ, דמויות רפובליקניות מוכרות וחברי בית הנבחרים המשתייכים לחלק הקיצוני ביותר בסיעה הרפובליקנית החלו לשחרר הצהרות בנושא בחירתו. טרוי נהלס, חבר הבית מטקסס, הצהיר אתמול כי המהלך הראשון שהוא מתכוון לקדם לאחר שבית הנבחרים יחזור מהפגרה שנכפתה בעקבות הדחת מקארת'י תהיה "למנות את דונלד ג'יי טראמפ ליושב הראש". חברת בית הנבחרים הרפובליקנית מרגו'רי טיילור גרין, הידועה באמירות הקיצוניות שלה, הצטרפה לקריאה וצייצה בחשבון הטוויטר שלה: "המועמד היחיד ליו"ר שאני תומכת בו הוא הנשיא דונלד טראמפ".

"הוא יסיים את המלחמה באוקראינה, הוא יאבטח את הגבולות, הוא יקדם את החוק שלי לעצירת ניתוחים לשינוי מין בילדים", הוסיפה גרין, "נוכל למנות אותו ליו"ר ואחרי זה לבחור אותו לנשיאות". חבר בית הנבחרים גרג סטובי מפלורידה הביע את תמיכתו למהלך גם כן וצייץ בטוויטר "דונלד טרמאפ לראשות בית הנבחרים".

לאחר שטראמפ הצהיר כי לא יתמודד לתפקיד, ג'ים ג'ורדן, חבר קונגרס מאוהיו הנחשב לתומך נלהב של הנשיא לשעבר, הכריז כי יציג את מועמדותו לראשות בית הנבחרים בימים הקרובים.

יו"ר בית הנבחרים המודח קווין מקארתי
יו"ר בית הנבחרים המודח קווין מקארתי | צילום: רויטרס
יו"ר בית הנבחרים המודח קווין מקארתי
יו"ר בית הנבחרים המודח קווין מקארתי | צילום: רויטרס

בעקבות ההדחה, בית הנבחרים מצוי כעת ללא הנהגה, כשבשלב זה עוד מוקדם לקבוע מי יצליח להיכנס לנעליו של מקארת'י - שכבר הודיע כי הוא אינו מתכוון להתמודד פעם נוספת לתפקיד. חברי הסיעה הדמוקרטית צפויים להתאחד תחת מנהיג סיעתם האקים ג'פריס ולהצביע לו בבחירות לראשות הבית, שיחלו בשבוע הבא כל הנראה. בקרב הסיעה הרפובליקינת, המצב מורכב יותר. בניגוד לחברים הקיצוניים שמבקשים למנות את טראמפ, רפובליקנים אחרים צפויים להתנגד למינוי. בשלב זה ממלא את תפקיד היו"ר באופן זמני פטריק מקהנרי, המייצג את צפון קרוליינה בבית הנבחרים.

הצעת ההדחה של מקארת'י התקבלה אתמול ברוב של 216 תומכים נגד 210 מתנגדים, והיא הועלתה בידי חברו לסיעה מאט גייטס - שהתנגד להנהגתו מאז שנבחר. ההדחה התבצעה יומיים בלבד לאחר שמקארת'י נשען על קולות של חברי הסיעה הדמוקרטית בכדי להעביר הצעת מימון שמנעה את השבתת הממשלה - וזו הפעם הראשונה בהיסטוריה האמריקנית שבה מודח יושב ראש של בית הנבחרים. בתגובה להדחה, נמסר מהבית הלבן כי הנשיא ג'ו ביידן מקווה שייבחר יו"ר חדש במהרה.

חבר הקונגרס מאט גייטס מציג את הצעת ההדחה נגד מקרת'י
חבר הקונגרס מאט גייטס מציג את הצעת ההדחה נגד מקרת'י

"יושב הראש מקארת'י הוא כאוטי", אמר גייטס בנוגע להצעת ההדחה שלו, בטרם התבצעה ההצעה הסופית, "אדם כאוטי הוא מי שאנחנו לא יכולים לסמוך על אף מילה שלו. בשלב כזה או אחר קווין מקארת'י אמר לכל אחד מאיתנו משהו שונה, שהוא לא עמד לקיים בכל מקרה". ההדחה הדרמטית התאפשרה בעקבות ההבטחות שנתן מקארתי לחברי סיעתו, לאחר שלא הצליח להיבחר לתפקיד יושב הראש במשך 14 סבבי הצבעות, על אף שמפלגתו זכתה לרוב בבית הנבחרים לאחר בחירות האמצע בשנת 2022.

בסופו של דבר, מקארת'י נבחר ברוב של 216 תומכים לעומת 212 מתנגדים, לאחר ששישה מחבריו הקיצוניים למפלגה הסכימו להימנע מהצבעה למועמד אחר, כפי שעשו בסבבי ההצבעה שקדמו לכך, לאחר שהובטח להם כי כל חבר בבית יוכל להעלות הצעה להדחת יושב הראש בכל עת.

גבעת הקפיטול
גבעת הקפיטול | צילום: רויטרס

"אני לא מתחרט על דבר", אמר מקארתי במסיבת עיתונאים לאחר הדחתו, "עשיתי את העבודה שלי וזו האחריות שלי. אני לא מתחרט שניהלתי משא ומתן, למשול זה למצוא פשרה". מקארתי לא ציין אם הוא מתכוון להישאר בקונגרס, וכשנשאל האם יש משהו שהיה עושה אחרת ביחס לשמונה הרפובליקנים שהצביעו בעד הדחתו הוא התבדח ואמר: "כן, להרבה מהם עזרתי להיבחר אז כנראה שהייתי צריך לבחור מישהו אחר".