חשש ממשבר: רוסיה פרשה מהסכם ייבוא החיטה האוקראיני

רוסיה הודיעה כי תקפיא את הסכם אספקת התבואה, המאפשר ייצוא של מזון מאזור הים השחור לעולם. דובר הקרמלין טען כי הצעד מגיע בעקבות העובדה שרוסיה לא מייצאת מטעמה, זאת למרות שבאחרונה נרשמו כמויות שיא של ייצוא חיטה מגבולותיה. מומחים מזהירים ממחסור במזון ועליית מחירי חומרי הגלם

ספינות מסחריות (ארכיון) | צילום: רויטרס

רוסיה פרשה היום (שני) מהסכם המאפשר הזרמת תבואה מאוקראינה למדינות מוכות רעב באפריקה, המזרח התיכון ואסיה. בכך, ביטלה רוסיה הסכם פורץ דרך מהקיץ האחרון, שתווך על ידי האו"ם וטורקיה, ונועד לשכך את השלכותיה הכלכליות של המלחמה באוקראינה. ההסכם מאפשר ייצוא מזון מאזור הים השחור באוקראינה אל שאר מדינות העולם, בעיקר כאלו שחוות משברים הקשורים לרעב וביטחון תזונתי.

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, הודיע ​​שרוסיה תשעה את חלקה בהסכם אספקת התבואה, בשל הטענה כי רוסיה אינה מקבלת את חלקה בו, וכי יש לענות על דרישותיה לייצא תוצרים חקלאיים מתוך המדינה עצמה, וזאת למרות שלאחרונה נרשמו כמויות שיא של ייצוא חיטה ודגנים מגבולות המדינה.

זאת ועוד, ממשלת רוסיה הלינה על כך שהגבלות על משלוחים וביטוח פגעו בייצוא המזון והדשנים שלה - שהם קריטיים גם לשרשרת המזון העולמית. בכך בא אל סופו כאמור, ההסכם פורץ הדרך מהקיץ האחרון שנועד לאפשר למזון לצאת מאזור הים השחור לאחר שרוסיה פלשה אל שכנתה לפני כמעט שנה וחצי. העסקה סיפקה הבטחות שספינות הנכנסות ויוצאות מנמלי אוקראינה לא יותקפו.

ספינה המובילה תבואה מאוקראינה בים השחור
ספינה המובילה תבואה מאוקראינה בים השחור | צילום: רויטרס

רוסיה ואוקראינה הן ספקיות עולמיות גדולות של חיטה, שעורה, שמן חמניות ומוצרי מזון במחירים זולים יחסים, כך שמדינות מתפתחות רבות מסתמכות עליהם. בעקבות ביטול ההסכם, מחירי המזון בעולם צפויים לעלות - אך למרבה המזל, כלכלנים צופים כי זו תהיה עלייה זמנית בלבד, מכיוון שמקומות כמו רוסיה וברזיל הגדילו את ייצוא החיטה והתירס, וחוסר הביטחון התזונתי הולך וגובר. על אף זאת, המומחים מזהירים כי חוסר הביטחון התזונתי במדינות שמסתמכות על ייבוא מאוקראינה גובר, ויותר ויותר אנשים מדרדרים לעוני.