ארה"ב יירטה טיל חות'י; דיווח: "לוחמי 'אריות הים' נעלמו בים"

פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית (CENTCOM) הודיע אמש כי הצי האמריקני יירט טיל שיוט ששיגרו החות'ים בתימן מאזור נמל חודיידה לעבר הספינה USS Laboon בדרום הים האדום. לא היו נפגעים בתקרית. דיווח ב"וושינגטון פוסט": שני לוחמי "אריות הים" אבדו בים האדום לאחר שנשלחו לחפש נשק איראני שיועד לחות'ים בתימן

השלוחה האיראנית מדרום: האם בישראל צריכים לחשוש מהחות'ים בתימן?
השלוחה האיראנית מדרום: החות'ים בתימן | צילום: רויטרס

פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית (CENTCOM) הודיע אמש (ראשון) כי הצי האמריקני יירט טיל שיוט ששיגרו החות'ים בתימן מאזור נמל חודיידה לעבר אוניית המלחמה האמריקנית USS Laboon בדרום הים האדום. לא היו נפגעים בתקרית.

בתוך כך, מזכיר ההגנה הבריטי, גרנט שאפס, אמר היום בריאיון לרשת "סקיי ניוז": "בריטניה תשקול לנקוט בפעולה נוספת נגד המורדים החות'ים הנתמכים על-ידי איראן - אם ספינות שיפליגו בים האדום ימשיכו להיות בסכנה", והוסיף: "נמתין ונראה מה יקרה בהמשך". ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, צפוי לנאום היום בפני חברי הפרלמנט הבריטי - לראשונה מאז אישר את התקפות בריטניה, יחד עם ארה"ב, על מטרות של החות'ים בתימן, מבלי שהפרלמנט דן בנושא לפני כן.

במקביל, דיווח הבוקר "וושינגטון פוסט" כי שני לוחמי "אריות הים", יחידת הנחתים המיוחדת של הצי האמריקני, אבדו בים לאחר שנשלחו לחפש נשק איראני שיועד לחות'ים בתימן. לפי הדיווח, הלוחמים אבדו לאחר מבצע השתלטות על ספינה שהשתבש סמוך לחופי סומליה בשבוע שעבר.

ספינה שהותקפה על ידי החות'ים בים האדום
ספינה שהותקפה על ידי החות'ים בים האדום | צילום: רויטרס

לפי העיתון האמריקני, שני הלוחמים שנעלמו התכוננו לעלות על ספינה בים סוער, כשלפי הערכות אחד מהם החליק מסולם. הלוחם השני, כך נראה, ניסה לעזור לו - ומאז נותק עמם הקשר. לא ידוע אם אנשי צבא אחרים עלו בהצלחה על הספינה, והאם אכן אותרו עליה כלי נשק איראניים.

ארצות הברית ובריטניה, בתמיכה של מדינות נוספות, תקפו ביום שישי האחרון כ-10 מטרות בתימן השייכות לחות'ים, ובכיר בפנטגון טען כי המטרות שהותקפו כללו מרכזים לייצור מל"טים ומחסני נשק. עוד הדגיש הבכיר כי מדובר ב"מכה קשה ותקיפה כנגד החות'ים". דובר החות'ים אמר הבוקר כי חמישה נהרגו ושישה נפצעו בתקיפות - שכללו לפיו 73 הפצצות. יממה לאחר מכן, ארה"ב תקפה גם תשתית מכ"ם של החות'ים, באמצעות טילים קרקעיים.

שריפת דגל ישראל בעצרת תמיכה בחות'ים
שריפת דגל ישראל בעצרת תמיכה בחות'ים | צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר בהצהרה: "בהנחייתי, כוחות צבא ארה"ב - יחד עם בריטניה ובתמיכת אוסטרליה, בחריין, קנדה והולנד - ביצעו בהצלחה תקיפות נגד מספר יעדים בתימן ששימשו את המורדים החות'ים כדי לסכן את חופש הניווט באחת מדרכי השיט החשובות ביותר בעולם". זייד א-ע'רסי, ראש סגל ההסברה בנשיאות תימן של שלטון החות'ים, אמר בתגובה: "הפעולות הצבאיות של ארה"ב בים האדום נגד תימן באמצעות המשחתות הנמצאות שם - יובילו לתגובה של תימן ותקיפה כנגד מקורות האיום".