היהודי, מאמן הפוטבול והאסטרונאוט: המועמדים לתפקיד הסגן של האריס

לאחר שהצליחה לאחד את המפלגה הדמוקרטית סביבה, לרשום התחזקות מרשימה בסקרים ולגייס מאות מליוני דולרים, לקמלה האריס נותרה משימה קריטית נוספת - לבחור מועמד לתפקיד סגן הנשיא, שיוכל לסייע לה להביס את טראמפ ולהפוך לנשיאה הראשונה בתולדות ארה"ב | אלו המועמדים הסופיים

קמלה האריס והמועמדים
קמלה האריס והמועמדים | צילום: רויטרס

92 ימים לבחירות בארצות הברית: שבועיים בדיוק מאז פרש הנשיא ג'ו ביידן מהמרוץ לכהונה שנייה בבית הלבן, סגנית הנשיא קמלה האריס יכולה להסתכל בסיפוק רב על הישגיה מאז החלה לתפקד כמועמדת המפלגה הדמוקרטית לנשיאות.

בתוך ימים אחדים האריס הצליחה להבטיח לעצמה את מועמדות מפלגתה, רשמה התחזקות משמעותית בסקרים מול יריבה דונלד טראמפ - וגייסה מאות מיליוני דולרים. בחודש יולי נשבר השיא של כל הזמנים בגיוס כספים עבור קמפיין נשיאותי אמריקני, לאחר ש-310 מיליון דולר נתרמו לקמפיין של סגנית הנשיא.

כעת מערכת הבחירות, שהייתה נראת כסגורה לאחר הופעתו הכושלת של ביידן בעימות הנשיאותי, נפתחת מחדש. ההתחזקות של האריס בסקרים נרשמה גם במדינות המתנדנדות הקריטיות לזכייה בנשיאות, ומודל הבחירות של הסוקר האמריקני נייט סילבר, המתהדר בדיוק של תחזיותיו במערכות בחירות קודמות, חוזה כי לסגנית הנשיא יש סיכוי של 46.6% להפוך לנשיאה הראשונה של ארצות הברית. טראמפ נותר בעל הסיכוי הגדול יותר לזכייה על פי סילבר, עם 52.8% - אך על כל פנים מדובר בפער קטן בהרבה מזה שהנשיא לשעבר פתח כאשר התמודד מול ביידן.

קמלה האריס באירוע ביוסטון, טקסס
קמלה האריס באירוע ביוסטון, טקסס | צילום: רויטרס

לקראת הוועידה הדמוקרטית הלאומית שתתכנס ב-19 בחודש בשיקגו, האריס נותרה עם משימה דחופה נוספת - לבחור מועמד מטעמה לתפקיד סגן הנשיאה, איתו תצא כבר בשבועות הקרובים למסע דילוגים בכל המדינות המתנדנדות. מומחים פוליטיים בוושינגטון העריכו מיד לאחר פרישתו של ביידן כי המועמדת הדמוקרטית החדשה תבחר בגבר כסגנה, במטרה "לאזן" את המועמדות שלה ולמשוך מצביעים נוספים. אלו המועמדים שהאריס ראיינה לתפקיד במהלך הימים האחרונים.

המושל ג'וש שפירו

יתרונות: מושל פנסליבניה היהודי, ג'וש שפירו בן ה-51, נכנס לתפקידו לאחר שגבר בבחירות בשנת 2022 על יריבו בפער גדול של 15%. בנוסף לעובדה כי הוא יוכל לסייע להאריס לזכות בפנסליבניה, המדינה המתנדנדת החשובה ביותר בבחירות הנשיאותיות, שפירו יאפשר לסגנית הנשיא להציג תדמית מתונה יותר.

במהלך הבחירות למושלות לפני שנתיים, שפירו הציג יכולות מרישמות והצליח למשוך מצביעים מאזורים כפריים ולגייס תרומות ביעילות רבה. בנוסף, המושל היהודי נוהג לדבר על אמונה דתית באופן פתוח יותר בהשוואה לעמיתיו הדמוקרטיים, דבר אשר עשוי לסייע בפנייה למצביעים שמרנים.

חסרונות: התמיכה שהביע שפירו בישראל מאז החלה המלחמה בעזה, לצד העובדה שפעל נגד תאי סטודנטים פרו-פלסטיניים במדינתו, מעוררות ביקורת בקרב חלקים מסוימים במפלגה הדמוקרטית ועלולות להרחיק מהאריס מצביעים פרוגרסיביים.

בנוסף, הקמפיין של סגנית הנשיאה הודיע כי היא מחפשת שותף בעל ניסיון שיוכל לסייע לה למשול. שפירו עוד לא השלים שנתיים בתפקיד מושל פנסילבניה והוא אינו מוכר מספיק ברמה הלאומית.

סגנית הנשיא קמלה האריס עם מושל פנסילבניה ג'וש שפירו
סגנית הנשיא קמלה האריס עם מושל פנסילבניה ג'וש שפירו | צילום: רויטרס

המושל טים וולז

יתרונות: מושל מינסוטה טים וולז בן ה-60 הוא בעל רזומה עשיר שעשוי למשוך מצביעים ולעורר הזדהות: מורה, מאמן נבחרת פוטבול בתיכון, חבר קונגרס לשעבר ואיש צבא שהשתחרר בדרגה גבוהה. יתרה מכך הוא הוכיח לאורך הקריירה שלו כי הוא יכול למשוך מצביעים הנוטים ימינה בדעותיהם, והוא בעל הניסיון והקשרים הדרושים בקונגרס כדי לסייע להאריס לקדם את מדיניותה אם תבחר.

בנוסף, המושל וולז עורר עניין רב והראה לאחרונה לעמיתיו במפלגה כי הוא יכול לנגח ביעילות את יריביהם הרפובליקניים, לאחר שכינה את המועמד לתפקיד סגן הנשיא של טראמפ, הסנאטור ג'יי. די. ואנס, "מוזר" (Weird). הכינוי דבק היטב בוואנס ונעשה בו שימוש רחב ברשתות החברתיות, על ידי חברי קונגרס - ואף בקמפיין האריס.

חסרונות: עמדותיו הפרוגריסביות של וולז, לצד אלו של האריס, יכולות לשרת את טראמפ וחבריו הרפובליקניים, שינסו לייצר התקפות יעילות ולהרחיק מצביעים מתונים מהקמפיין הדמוקרטי.

לחיסרון זה נוספת העובדה כי המושל וולז איננו מוכר מספיק ברמה הלאומית, ועל אף שטראמפ פועל כדי לזכות במינסוטה, המדינה אינה נחשבת כזירה תחרותית במיחד והיא נוטה בבירור לעבר הדמוקרטים. זאת בניגוד למדינות אחרות, ובראשן פנסליבניה של שפירו.

מושל מינסוטה טים וולז
מושל מינסוטה טים וולז | צילום: רויטרס

הסנאטור מארק קלי

יתרונות: הסנאטור מארק קלי, בן 60 מאריזונה, נראה על הנייר כבחירה מושלמת עבור תפקיד סגן הנשיא. מדובר באסטרונאוט לשעבר בנאס"א, קפטן בחיל הים ובעלה של חברת בית הנבחרים לשעבר גאבי גיפורד, ששרדה ניסיון התנקשות. כל זאת בנוסף לפופולריות שלו כסנאטור ממדינה מתנדנדת חשובה.

הסנאטור קלי הוכיח כי יש ביכולותיו למשוך מצביעים מתונים והוא יוכל לסייע להאריס בפנייה לבוחרים עצמאיים, שעשויים להכריע את הבחירות. בנוסף, הוא יוכל לעזור לקמפיין האריס בגיוס תרומות, שכן הוא הצליח לגייס בשני המרוצים שקיים לסנאט בשנת 2020 ו-2022 כ-200 מיליון דולר.

חסרונות: קלי אינו זוכה לתמיכה מצד רוב איגודי העובדים האמריקניים, לאחר שלא היה שותף למהלכים שהיטיבו עם איגודים. "אני לא מבין איך היא תוכל לבחור במישהו שלא אוחז ברקוד מרשים בעד עובדים", אמרה חברת בית הנבחרים פרמילה ג'איאפאל, בהתייחסות לאפשרות כי האריס תבחר בסנאטור מאריזונה.

חיסרון נוסף נובע מכך שקלי ייאלץ לוותר על כיסא של מדינה מתנדנת בסנאט, שהיה אמור להיות בטוח בידי הדמוקרטים עד שנת 2028. בנוגע לחשש מעובדה זו, הסנאטור אמר לכתבים השבוע: "אני לא חושב שזו תהיה בעיה, יש לנו דמוקרטים נהדרים אחרים באריזונה".

הסנאטור מארק קלי
הסנאטור מארק קלי | צילום: רויטרס

המזכיר פיט בוטיג'ג'

יתרונות: מזכיר התחבורה של ארצות הברית, פיט בוטיג'ג' בן ה-42, נחשב לכוכב עולה במפלגה הדמוקרטית ולדובר הרהוט ביותר של ממשל ביידן, שאף זכה לצומת לב לאומית גוברת מאז שניסה להתמודד לנשיאות בשנת 2020.

בוטיג'ג', שרק לאחרונה העתיק את מגוריו למדינה המתנדנדת מישיגן, יוכל לסייע להאריס במדינות החשובות לניצחון באזור "חגורת החלודה". בדומה לסגנו המיועד של טראמפ, הסנאטור ואנס, בוטיג'ג' הוא מיליניאל עם רקע צבאי שכלל שירות באפגניסטן. בנוסף, הוא יוכל לעזור לקמפיין הדמוקרטי בגיוס תרומות. הוא הוכיח את יכולתיו בתחום כשגייס מעל ל-100 מיליון דולר במהלך הקמפיין שניהל ב-2020.

חסרונות: אם סגנית הנשיא תבחר בבוטיג'ג' כשותף למירוץ, הרפובליקנים ימהרו לתלות עליו את משבר התחבורה שהתרחש תחת ממשל ביידן וכלל בין היתר עיכובי טיסות בתדירות גבוהה. בנוסף, הוא עשוי להיות ההומוסקסואל המוצהר הראשון שמועמד לתפקיד סגן הנשיא, ובכך תיבחן לראשונה גישתם של מצביעים מתנדנדים לנושא.

מזכיר התחבורה של ארה"ב פיט בוטיג'ג' והמועמד לסנאט מטעם מדינת נבדה קתרין קורטז מסטו
מזכיר התחבורה של ארה"ב פיט בוטיג'ג' (במרכז) | צילום: רויטרס

המושל אנדי בישיר

יתרונות: מושל קנטקי אנדי בישיר בן ה-42 הוא דמוקט בעל יכולת נדירה למשוך מצביעים שמרנים, והוא ניצח שלוש פעמים בבחירות למושלות מדינתו השמרנית במיוחד. בכך הוא יוכל לתרום להאריס ו"לאזן" את הקפיין שלה, באופן שיהיה אטרקטיבי עבור קהל בוחרים גדול יותר.

בקמפיין שניהל בשנת 2023, בישיר קידם עקרונות דמוקרטיים בכל הנוגע להפלות, חרף העובדה שהוא התמודד במדינה רפובליקנית ושמרנית, והדבר תואם את עמדותיה של האריס בנושא שמעורר מחלוקות בארצות הברית וצפוי לעמוד במרכז הקמפיין הנשיאותי.

מושל קנטקי אנדי בישיר
מושל קנטקי אנדי בישיר | צילום: רויטרס

 חסרונות: המושל בישיר ניצח בבחירות בהן התמודד בפער קטן מאוד, ובכל אופן קנטקי אינה מדינה מתנדנדת והאלקטורים שלה מובטחים לטראמפ. הוא אינו מוכר במיוחד ברמה הלאומית והופעותיו האחרונות בטלוויזיה הוכיחו לדעת גורמים מסוימים במפלגה הדמוקרטית כי הוא אינו כריזמטי מספיק.

בנוסף, מושל קנטקי הוא חסר ניסיון בפוליטיקה של וושינגטון, ובכך לא עונה לציפיות שהשמיעו בקמפיין של האריס, לפיהן סגנית הנשיא מצפה למועמד "בעל ניסיון שיהיה מוכן להיכנס לתפקיד ולהיות אפקטיבי כבר מהיום הראשון".