נציגי המעצמות החתומות על הסכם הגרעין ייפגשו בשבוע הבא בווינה

לפי הודעת האיחוד האירופי, לפסגה בבירה האוסטרית יגיעו בכירים בממשלו של הנשיא ביידן, זאת כחלק מהמאמץ לחזור להסכם. עם זאת, לא יתקיימו שיחות ישירות בין ארה"ב לרפובליקה האסלאמית

זמן צפייה: 01:29

הסכם הגרעין: האיחוד האירופי הודיע היום (שישי) כי נציגים בכירים בממשלו של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן, איראן ויתר המעצמות החתומות על הסכם הגרעין, ייפגשו ביום שלישי הקרוב בבירה וינה, וזאת כחלק ממשא ומתן שמתקיים על מנת להציל את הסכם הגרעין האיראני. כמו כן, זהו הצעד הרציני הראשון להחזיר את ההסכם מאז שהנשיא ביידן נכנס לתפקידו בחודש ינואר.

שר החוץ האיראני, מוחמד זריף, כתב בתגובה בטוויטר: "במהלך פגישה וירטואלית שנערכה בין שותפות הסכם הגרעין, בהן איראן ומדינות אירופה, הוחלט להמשיך בשיחות ישירות בוינה ביום שלישי הבא. המטרה: לסיים במהירות את הסנקציות ואת צעדי הגרעין במטרה להסיר באופן מלא את כל הסנקציות. לאחר מכן איראן תעצור את הצעדים המתקנים שלה במסגרת ההסכם. לא תהיה פגישה איראנית-אמריקאית – אין צורך בכך."

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

תמה פגישת נתניהו-בנט: דנו בצורך להקים ממשלה יציבה ומתפקדת

סמוטריץ׳ מבהיר שוב: לא נהיה שותפים לשום ממשלה שתסתמך על רע"ם

ילד כבן 5 נפצע אנושות מפגיעת רכב במועצה אזורית שדות נגב

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן | צילום: רויטרס

בין הממשתתפות הנוספות בפסגה באוסטריה: רוסיה, סין, גרמניה, צרפת ובריטניה. לצד זאת, כלי תקשורת באיראן דיווחו היום מפי גורם בכיר במדינה כי "טהראן לא תנהל מו"מ ישיר או דרך מתווכים עם וושינגטון לפני הסרת הסנקציות. הצעת וושינגטון לחזרה הדרגתית להסכם הגרעין אינה מקובלת".

כזכור, מוקדם יותר השבוע אתר "פוליטיקו" דיווח כי בארצות הברית מתכננים להציע לאיראן הצעה חדשה כדי להחזיר אותה לשולחן הדיונים בנושא הסכם הגרעין, ממנו ארה"ב פרשה בשנת 2018. על פי הדיווח, בוושינגטון מתכננים להקל בסנקציות על הממשל בטהראן, בתמורה להאטת העשרת האוראניום ופעילות הצנטריפוגות.

שר החוץ האיראני זריף בהצגת הסכם הגרעין
שר החוץ האיראני זריף בהצגת הסכם הגרעין | צילום: רויטרס

עם זאת, לא בטוח שהאיראנים יקבלו את ההצעה - בחודש שעבר דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" כי איראן דחתה את ההצעה של מעצמות אירופה לקיום שיחות עם ארצות הברית בנושא הסכם הגרעין. על פי דיפלומטים בכירים, המשטר בטהראן סירב להצעה, משום שדרש להסיר מעליו את הסנקציות לפני תחילת השיחות.