פריגוז'ין נחת בבלארוס, פוטין: "כוח וגנר מומן במיליארדים כל שנה"

שלושה ימים אחרי הדרמה שטלטלה את רוסיה, פוטין מנסה לשדר שליטה במצב שנוצר במדינתו. "אויביה של רוסיה רצו לנצל את ההפיכה אם הייתה מתרחשת", אמר הנשיא הרוסי בהצהרה מול חיילים בקרמלין. גם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, שתיווך בין הממשל הרוסי לכוח וגנר, התייחס לאירועים: "אנחנו רוצים שמפקדי כוח וגנר יחלקו איתנו את ניסיונם". בנוסף, אישר לוקשנקו כי פריגוז'ין נחת במדינתו

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומנהיג "קבוצת וגנר" יבגני פריגוז'ין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומנהיג "קבוצת וגנר" יבגני פריגוז'ין | צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיטר פוטין התייחס היום (שלישי) פעם נוספת לאירועים שהרעידו את מדינתו ביום שבת האחרון. לראשונה, הזכיר פוטין את מנהיג כוח וגנר יבגני פריגוז'ין בשמו, ואמר: "כוח וגנר נתמך כלכלית ע"י המדינה בעלות של 86 מיליארד רובל בשנה האחרונה, אנו נבחן כיצד המימון נוצל על ידם. פריגוז'ין הרוויח מיליארדי רובלים לבדו". בנוסף התייחס פוטין בנאומו, שנערך בקרמלין מול חיילים, להשלכות מהן תסבול רוסיה בעקבות הפעולות של כוח וגנר, תוך שהוא טען כי נגרמו נזקים שפגעו בהישגים שדרשו שנים של השקעה. "אויביה של רוסיה רצו לנצל את ההפיכה במידה והייתה מתרחשת" הוסיף.

Uxyyxs
פוטין נואם בקרמלין, היום | צילום: רויטרס

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, שהצליח לתווך בהצלחה בין הקרמלין לכוח וגנר לפני שלושה ימים, התייחס גם הוא לסיטואציה שנוצרה ואישר בקולו כי פריגוז'ין נחת במדינתו. "אנחנו רוצים שמפקדי כוח וגנר יחלקו איתנו את ניסיונם, אין לנו סיבה לפחד מהם. הסכמנו להם לאייש בסיס צבאי נטוש בשטחנו" אמר לוקשנקו, תוך שהוסיף כי בכל אופן ממשלתו "תשים עין" על אנשיו של פריגוז'ין. נזכיר, כי במסגרת הסיכום בין הממשל הרוסי לכוח וגנר שהושג רגע לפני ששכירי החרב נכנסו למוסקבה, נקבע כי פריגוז'ין יעזוב את רוסיה ויעבור לבלארוס.

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו

אתמול, מפקד כוח וגנר עצמו התבטא לראשונה מאז ניסיון ההפיכה שהוביל, והודיע כי הכוח בראשותו ייסגר ב-1 ביולי. הוא גם הצהיר כי לא הייתה בכוונתו להפיל את פוטין מכסאו: "לא תכננו להפיל את השלטון", אמר. בשלב זה, העולם ממשיך לעקוב אחרי מהלך העניינים ברוסיה, כשטרם ברור מה יעלה בסופו של דבר בגורלו של פריגוז'ין. על פי ההסכם בין רוסיה לכוח וגנר, התיק הפלילי נגד פריגוז'ין נסגר בתמורה לנסגיתו ויציאתו לגלות.