דו"ח האו"ם: "דיכוי המיעוט האויגורי עלול להוות פשעים נגד האנושות"

משרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות האדם פרסם דו"ח חדש בו נטען כי "מעצרם השרירותי והמפלה" של בני המיעוט האויגורי על ידי הממשל הסיני עלולים להוות "פשעים בינלאומיים". "המחסור בנתונים ממשלתיים מקשה על הסקת מסקנות ברורות על היקף האכיפה הנוכחית של המדיניות הסינית והפרות נלוות שלה", נמסר מהמשרד

הפגנה באינדונזיה נגד דיכוי העם האויגורי
הפגנה באינדונזיה נגד דיכוי העם האויגורי | צילום: רויטרס

הנציבה העליונה של האו"ם לזכויות אדם מישל בצ'לט (צ'ילה) טענה אתמול (רביעי) כי "מעצרם השרירותי והמפלה" של בני המיעוט האויגורי (עם טורקי מוסלמי) על ידי הממשל הסיני עלול להוות "פשעים נגד האנושות". הנציבה, שספגה בעבר ביקורת מכמה גורמים דיפלומטים ומארגוני זכויות על היותה "רכה" מידי כלפי סין, פרסמה דו"ח ממנו עולה כי סין ביצעה "הפרות חמורות של זכויות אדם", דקות ספורות לפני סיום כהונתה בת ארבע השנים.

הדו"ח בן ה-48 עמודים קובע כי "בוצעו הפרות חמורות של זכויות אדם" בשינג'יאנג (מחוז אוטונומי אויגורי בדרום מערב סין) "בהקשר של יישום אסטרטגיות של הממשלה הסינית נגד טרור וקיצוניות". עוד נמסר בדו"ח כי "היקפי המעצרים השרירותיים והמפלים של בני העם האויגורי וקבוצות מוסלמיות אחרות - עלולים להוות פשעים בינלאומיים, ובפרט פשעים נגד האנושות".

מחאה נגד דיכוי העם האויגורי באיסטנבול, טורקיה
מחאה נגד דיכוי העם האויגורי באיסטנבול, טורקיה | צילום: רויטרס

הדו"ח אותו פרסמה בצ'לט המליץ לממשלת סין לנקוט בצעדים מהירים כדי לשחרר את כל העצורים במחנות לחינוך מחדש, בבתי הכלא או במתקני המעצר. "ישנן אינדיקציות אמינות להפרות של זכויות רבייה באמצעות אכיפה כפייתית מאז 2017", נמסר מהמשרד. "המחסור בנתונים ממשלתיים מקשה על הסקת מסקנות ברורות על היקף האכיפה הנוכחית של המדיניות הסינית והפרות נלוות שלה".

ארגוני זכויות אדם מאשימים את בייג'ינג בהתעללות ובדיכוי של בני העם האויגורי: מיעוט אתני מוסלמי המונה כ-10 מיליון בני אדם החיים באזור המערבי של מחוז שינג'יאנג. בשנים האחרונות התגלה כי השלטונות בסין הקימו מחנות מעצר ומחנות לחינוך מחדש שמטרתם ליישר את הקו של בני המיעוט האויגורי עם ערכיה ועם האידאולוגיה של המפלגה הקומוניסטית של סין.

בני המיעוט האויגורי
בני המיעוט האויגורי | צילום: רויטרס

בעוד שארצות הברית האשימה את סין ברצח עם, המפלגה קומוניסטית מכחישה בתוקף את האשמותיה של ארה"ב ושל גורמים ומדינות נוספות בעולם. הנציגות של סין במשרד האו"ם בז'נבה תיארה את הדו"ח כ"פארסה" שתוכננה על ידי ארה"ב, מדינות מערביות נוספות וכוחות אנטי-סיניים, כשהם מתבססים על מידע כוזב.

לקראת פרסום הדו"ח, שגריר סין באו"ם בניו יורק, ג'אנג ג'ון, אמר כי בייג'ינג הביעה התנגדות לפרסומו כמה פעמים. הוא טען כי משרד זכויות האדם של האו"ם לא צריך להתערב בענייניה הפנימיים של סין. "כולנו יודעים שסוגיית שינג'יאנג היא שקר מפוברק לחלוטין שנולד מתוך מניעים פוליטיים, ומטרתו - לערער את היציבות של סין ולמנוע את התפתחותה". לדבריו, "אנחנו לא חושבים שזה עשה טוב למישהו, זה פשוט ערער את שיתוף הפעולה בין האו"ם לסין".

בני המיעוט האויגורי
בני המיעוט האויגורי | צילום: רויטרס

רבים מתחו ביקורת על החלטתה של מישל בצ'לט לפרסם את הדו"ח, רגעים בודדים לפני שהיא עוזבת את התפקיד. דילקסט רקסיט, העומד בראש הקונגרס האויגורי העולמי, אמר כי הדו"ח מאשר "ראיות מוצקות לזוועות" שמתרחשות נגד האויגורים, אך הצטער על כך שמשרד הנציב העליון לזכויות אדם של האו"ם "לא אפיין את הזוועות הקיצוניות הללו בסין כרצח עם".

לא זאת בלבד, סין הגישה מסמך החתום על ידי 40 מדינות בו היא מבקשת מבצ'לט שלא לפרסם את הדו"ח, אם כי מהמשרד שלה נמסר כי הם לא יכנעו ללחץ מהסוג הזה. "למען האמת, פרסום הדו"ח טרם פרישתה ממזערת את השפעתו של הדו"ח", אמר קנת רוט מ-"Human Rights Watch (HRW)" לסוכנות הידיעות "רויטרס". "היא פשוט זורקת את זה לפח ועוזבת את המשרד". עם זאת, הארגון HRW תיאר את הדו"ח כפורץ דרך.