טראמפ: "יהיה לנו לילה נפלא"; ביידן: "יש לנו הזדמנות אדירה"

יותר מ-100 מיליון אמריקנים כבר הצביעו, ובעוד שעות ספורות ייסגרו בהדרגה הקלפיות. למרות שהוא מדשדש בסקרים, טראמפ בטוח שימשיך לכהונה נוספת: "להפסיד זה לא בשבילי"

זמן צפייה: 04:37

אמריקה בוחרת נשיא: מערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית מגיעה היום (שלישי) לישורת האחרונה. עד כה, יותר מ-100 מיליון אמריקנים הצביעו בהצבעה המוקדמת ובאמצעות הדואר. נתון גבוה מאוד בהתחשב בכך שבבחירות הקודמות סך המצביעים היה 136 מיליון. נרשמו תורים ארוכים בקלפיות - אולם לא ארוכים מדי.

שני המועמדים - נשיא ארצות ברית דונלד טראמפ ויריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן - הצביעו דרך הדואר, וניצלו את יום הבחירות כדי לשכנע את האמריקנים להצביע עבורם. "אני חושב שיהיה לנו לילה נפלא", אמר טראמפ בהצהרה שמסר לתקשורת, "אבל יותר חשוב מזה - אני חושב שיהיה לנו ארבע שנים נפלאות נוספות".

קלפי בארצות הברית
קלפי בארצות הברית | צילום: רויטרס

"אני לא חושב על נאומי קבלה וניצחון עדיין", טען הנשיא, "ניצחון זה קל - ולהפסיד זה לא, לא בשבילי". בדבריו, ביקש טראמפ לומר "בגאווה", כלשונו, כי ארה"ב "עוברת את המגפה - הייתה לנו את השנה הטובה ביותר שאי פעם הייתה לנו".

בהמשך, גם ביידן מסר הצהרה לתקשורת, ולאחר שהתייחס לנתוני ההצבעה ה"מדהימים", לדבריו, הוסיף: "יש לנו הזדמנות אדירה כמדינה, אני רוצה שכולם יבינו - אני לא חושב שנוכל להתגבר על הנגיף באמצעות איזה טריק, אבל אנחנו נבנה מחדש את מעמד הביניים - ואני רוצה להבטיח לכם את זה". ביידן טען כי למרות שהוא מועמד דמוקרטי - בכוונתו "להיות נשיא לכל האמריקנים".

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

הקלפיות בחוף המרכזי החלו להיפתח בשעה 13:00 (שעון ישראל). בוורמונט הקדימו והחלו את ההצבעה כבר ב-12:00, אך מרבית מדינות החוף המזרחי פתחו את הקלפיות בשעה 14:00. בהמשך נפתחו יתר הקלפיות בארצות הברית, בהתאם למיקום הגיאוגרפי.

מוקדם יותר היום, הנשיא המכהן אמר ל"פוקס ניוז": "אכריז על ניצחון רק כשיהיה ניצחון, אין טעם לשחק משחקים". דבריו של הנשיא מגיעים ברקע הדיווח ב"אקסיוס", לפיו טראמפ הודיע למקורביו כי בכוונתו להכריז על ניצחון אם יראה שהוא מוביל בליל הבחירות.

בשתי עיירות קטנות בניו המפשייר כבר השלימו את ההצבעה. מדובר במסורת ארוכת שנים של העיירות הללו, אך לא יותר מקוריוז שמעניק להן תשומת לב תקשורתית. בדיקסוויל נוץ' זכה ג'ו ביידן בכל חמשת הקולות. עם זאת, בעיירה הסמוכה מיספילד טראמפ ניצח עם 16 קולות לעומת חמישה לביידן. לתוצאות משתי העיירות הללו אין משמעות מיוחדת בנוגע לתוצאות בניו המפשייר, שבה ביידן נהנה מיתרון ניכר (11% על פי הסקרים).

ביידן מוביל לפי הסקרים - אך חושש ממהפך של טראמפ

על פי אתר הסקרים 538 של נייט סילבר, ביידן מוביל בסקרים בפער גדול. על פי הסקר האחרון, המועמד הדמוקרטי מוביל על טראמפ ב-8.5% - 52 מול 43.5. עם זאת, כאמור, להתפלגות הארצית אין משמעות בקביעת זהות המנצח אלא לצבירת האלקטורים במדינות. על פי מפת האלקטורים באתר, ביידן מוביל בבטחה ומתקרב לניצחון. כרגע על פי הסקרים, לביידן 216 אלקטורים (מרחק 54 מניצחון), ואילו לטראמפ 125, כשבתווך 197 אלקטורים נמצאים במדינות המתנדנדות.

על פי המפה, המדינות שבטוחות לצד הדמוקרטי הן: קליפורניה (55 אלקטורים), מסצ'וסטס (11), ניו יורק (29), מרילנד (10), דלאוור (3), הוואי (4), ורמונט (3) והמחוז של קולומביה (3). מנגד, המדינות שבטוחות לצד הרפובליקני הן: טנסי (11), אלבמה (9), קנטקי (8), אוקלהומה (7), מערב וירג'יניה (5), נברסקה (4), איידהו (4), ו-וויומינג, צפון ודרום דקוטה (3 אלקטורים כ"א).

הצבעה לנשיאות ארה''ב באמצעות הדואר
הצבעה לנשיאות ארה''ב באמצעות הדואר | צילום: רויטרס

על פי האתר של סילבר, המדינות שככל הנראה יצבעו בכחול הן: קונטיקט (7), ניו ג'רזי (14), אילינוי (20), רוד איילנד (4), וושינגטון (12), מיין (3), ניו המפשייר (4), קולורדו (9), ניו מקסיקו (5), וירג'יניה (13) ואורגון (7). מנגד, המדינות שככל הנראה יצבעו באדום הן: דרום קרוליינה (9), מונטנה (3), אינדיאנה (11), מיזורי (10), אלסקה (3), קנזס (6), לואיזיאנה (8), מיסיסיפי (6), יוטה (6) וארקנסו (6).

וכעת לגולת הכותרת - המדינות המתנדנדות שהתוצאה בהן עשויה להטות את הכף לטובת אחד המועמדים. ברוב מוחלט של המדינות המתנדנדות ביידן מוביל, בחלקן אף בפער שיהיה לטראמפ קשה לסגור. שתי מדינות המפתח המרכזיות הן פנסילבניה (20 אלקטורים) ופלורידה (29 אלקטורים), שכבר רגילה להכריע בחירות בארה"ב. עבור טראמפ שתי המדינות הן בגדר חובה כדי להישאר ארבע שנים נוספות בבית הלבן. על פי הסקרים, לביידן יש יתרון של 4.5% בפנסילבניה ו-2.5% בפלורידה. עם זאת, גם בבחירות הקרובות הילארי הובילה בסקרים בשתי המדינות הללו, אך בסופו של דבר טראמפ ניצח בהן.

הבחירות לנשיאות ארצות הברית
הבחירות לנשיאות ארצות הברית | צילום: רויטרס

מדינה נוספת, שהימצאותה תחת המדינות המתנדנדות מפתיעה, היא טקסס. במדינה השנייה בגודלה מבחינת מספר האלקטורים (38), שמזוהה מסורתית עם הרפובליקנים, יש לטראמפ יתרון של אחוז בלבד, על פי הסקרים, לעומת 9% בתוצאות האמת של 2016 - והוא חייב לשמור עליה כדי שיהיה לו סיכוי. שתי מדינות נוספות שטראמפ מוביל בהן הן איווה ואוהיו. באיווה, שלה 6 אלקטורים, לטראמפ יש יתרון קטן של 1.5% ואילו באוהיו עם פי 3 אלקטורים (18) המצב כמעט תיקו וטראמפ מוביל ביתרון מינורי של 0.8%.

ביתר מדינות המפתח לביידן יש יתרון מבטיח, כזה שעשוי להעביר אותן די מהר מ"מתנדנדות" לכאלה שיצבעו בכחול. בוויסקונסין, מינסוטה (10 אלקטורים כ"א) ומישיגן (16 אלקטורים) למועמד הדמוקרטי יש יתרון של 9-8% בסקרים. בשלוש מדינות נוספות עם מספר דו-ספרתי של אלקטורים יש קרב צמוד יותר, אך גם בהן ביידן מוביל. בג'ורג'יה (16 אלקטורים) ביידן מוביל ב-1%, בצפון קרוליינה (15) ב-2% ובאילו באריזונה (11) ב-2.5%. המדינה המתנדנדת האחרונה היא נבאדה (6 אלקטורים), שם המועמד הדמוקרטי מוביל ב-5%.

דונלד טראמפ, ג'ו ביידן
דונלד טראמפ, ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

אם הסקרים אכן חוזים את תוצאות האמת, לטראמפ יהיה קשה מאוד לשנות את התוצאות ביום הבחירות. לא זו בלבד, גם בתרחיש שבו מוסיפים לטראמפ 5% של טעות דגימה הוא צפוי להפסיד, ולקבל 265 אלקטורים בלבד אל מול 273 אלה של ביידן. התרחיש היחידי שבו יוכל לזכות בכהונה נוספת הוא רק אם ינצח בפנסילבניה, אז יקבל 285 אלקטורים לעומת ביידן, שיסתפק ב-253.

בשל העובדה כי טראמפ מערער על התוצאות עוד לפני שאלה התקבלו, ביידן שואף לנצח את הבחירות גם בלי לזכות בפנסילבניה ולערער על הטענות של הנשיא המכהן. התוצאות הסופיות מפנסילבניה צפויות להתקבל רק בעוד כשבוע וחצי, ולכן הדמוקרטים הסבירו כי אם יקבלו לפחות 259  אלקטורים גם בלעדיה, זה יסמן את הניצחון הצפוי של ביידן. כך, הוא יוכל להסתפק בניצחון באחת ממדינות השמש (אריזונה, פלורידה, צפון קרוליינה או ג'ורג'יה), ומכאן יוכל להגיע ל-270 אלקטורים בסך הכול.