לאחר עזיבת ההסכם עם רוסיה: "ארה"ב תציב מערכות טילים באסיה"

שר ההגנה האמריקני ציין כי הוא מעוניין במהלך ומקווה שהדבר יתבצע "בחודשים הקרובים". עוד הצהיר כי הפנטגון יפתח מערכות טילים חדשות: "תגובה לפעולות העוינות של מוסקבה"

זמן צפייה: 00:24

שר ההגנה האמריקני, מארק אספר, הצהיר היום (שבת) כי הוא מעוניין להציב מערכות טילים באסיה. זאת, לאחר שאתמול יצאה ארצות הברית באופן רשמי מהאמנה הגרעינית עם רוסיה. אספר טען כי הוא ירצה שהצבת המערכות תתבצע בחודשים הקרובים, אך לא ציין מועד מדויק. כמו כן, לא ציין באילו מערכות נשק מדובר והיכן בדיוק ימוקמו.

הלילה התייחס אספר ליציאה מהאמנה הגרעינית עם רוסיה, והכריז כי הפנטגון מתכנן לפתח מערכות טילים חדשות, ששימושן נאסר במסגרת ההסכם. זאת, לדבריו, בתגובה ל"פעולות העוינות של מוסקבה".

עוד בחדשות 13:

האולטימטום פג: ארה"ב תצא היום מהאמנה הגרעינית עם רוסיה

"טראמפ הזמין את זריף לפגישה בבית הלבן – חמינאי לא אישר"

זריף: איראן תצמצם מחויבויות נוספות בהסכם הגרעין

מארק אספר, שר ההגנה ארה''ב
מארק אספר, שר ההגנה האמריקני | צילום: רויטרס

אספר הצהיר כי ב-2017 החל הפנטגון במחקר ופיתוח מערכות הטילים, במסגרת ההגבלות שהתווה ההסכם עם מוסקבה, בעקבות "חוסר הציות" של רוסיה, לדבריו. הפעולות שנעשו אז התמקדו בפיתוח מערכות קרקע ניידות לטובת שיגור טילי שיוט וטילים בליסטיים. כעת, טען, כשארצות הברית אינה מוגבלת על ידי האמנה, היא תשוב לעבוד על פיתוח המערכות הללו.

"משרד ההגנה יפעל לקידום המערכות הללו, כתגובה הולמת לפעולותיה של רוסיה", הצהיר אספר. "ארצות הברית מכריזה כבר שנים כי רוסיה מפרה את תנאי האמנה. עם זאת, מומחים רבים חששו כי נסיגה אמריקנית מוחלט מההסכם, תביא למירוץ חימוש מחודש בין שתי המעצמות".

דונלד טראמפ נפגש עם ולדימיר פוטין
דונלד טראמפ נפגש עם ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

אתמול, כאמור, יצאה ארצות הברית באופן רשמי מהסכם פירוק הנשק הגרעיני לטווח בינוני, שחתמה עם רוסיה לפני כשלושה עשורים. זאת, לאחר שנגמר תוקפו של האולטימטום שהציבו האמריקנים לרוסים לפני חצי שנה, כאשר בזמן הזה הם דרשו ממוסקבה להפסיק את ההפרות בהסכם, שמתרחשות לטענתם. גם רוסיה הודיעה שביוזמת ארה"ב - ההסכם נגמר.

כידוע, ארה"ב מאשימה את רוסיה בהפרות מתמשכות של האמנה, וטוענת שבמשך שנים האחרונה פיתחה נשקים שמאיימים על ארה"ב ובנות בריתה, במיוחד באירופה. על פי דיווחים אמריקנים, הפרת ההסכם הרוסית באה גם לידי ביטוי בעובדה שמוסקבה מפתחת טילי שיוט חדישים בעלי יכולת נשיאת ראש נפץ גרעיני.

ההסכם, שנחתם על ידי נשיא ארצות הברית דאז רונלד רייגן והמזכיר הכללי של ברית המועצות מיכאיל גורבצ'וב, קבע כי על שתי המעצמות נאסר לייצר, להחזיק ולבצע ניסויים בטילי שיוט המשוגרים מהקרקע, לטווח של 300 עד 3,400 קילומטרים. כמו כן הן נאלצו להשמיד 2,692 מערכות טילים, 846 על ידי ארצות הברית, ו-1,846 על ידי ברית המועצות.

ארגון נאט"ו בתגובה לקריסת ההסכם: "רוסיה הפרה את האמנה, ונושאת לבדה באחריות של קריסתה. אנחנו נגיב בצורה מדודה ואחראית לסיכונים שיוצבו על ידי הטילים הרוסיים".

רונלד רייגן עם עם מיכאיל גורבצ'וב
רונלד רייגן עם עם מיכאיל גורבצ'וב | צילום: Getty Images

ארה"ב ורוסיה חתומות גם על אמנה לצמצום נשק אסטרטגי, שבמסגרתה הוסכם על הפחתה והגבלה של אחזקת נשק התקפי אסטרטגי. במידה והצדדים לא יחדשו את האמנה הזו שתוקפה יפוג בתחילת שנת 2021, לראשונה מזה חצי מאה לא יהיה שום דבר שמגביל את ארסנל הנשק של שתי המעצמות הגדולות בעולם.

בחודש פברואר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו הודיע באופן רשמי כי ארצות הברית תפרוש בתוך חצי שנה מאמנת פירוק נשק גרעיני לטווח בינוני. בדבריו הדגיש פומפיאו, כי הסיבה לפרישה היא הפרת תנאי ההסכם על ידי מוסקבה, והוסיף כי אם זו תשנה את התנהגותה, וושינגטון צפויה לשקול שנית את החלטתה.

בעקבות הודעת פומפאו, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע כי מדינתו תפרוש מהאמנה במידה והאמריקנים אכן יממשו את הודעתם על פרישה. בפגישה עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ושר ההגנה סרגיי שויגו הורה להם פוטין לא לחדש את השיחות עם האמריקנים בנושא והוסיף כי רוסיה תתחיל לעבוד על ייצור טילים חדשים, בהם גם טילים על-קוליים.