מהסכם הגרעין ועד החיסול: מסלול ההתנגשות בין ארה"ב לאיראן

חיסול בכיר משמרות המהפכה הוא שיאו של משבר פוליטי שיצר הנשיא טראמפ כשהודיע על הנסיגה מההסכם שנחתם מול טהראן, וניסה להפעיל עליה לחצים כלכליים להגיע שוב לשולחן המשא ומתן

זמן צפייה: 03:36

חיסול סולימאני: חיסולו של קסאם סולימאני, בכיר במשמרות המהפכה האיראניים, הוא שיאו של משבר פוליטי שהחל להתגלגל ברגע שהודיע נשיא ארצות הברית טראמפ על עזיבתו את הסכם הגרעין שנחתם מול איראן. לאחר מכן הטילה ארצות הברית סנקציות שחנקו בהדרגה את כלכלת איראן, בניסיון לדחוק את טהראן לקיים משא ומתן על הסכם חדש, בתנאים טובים יותר לאמריקנים.

אלא שאיראן לא נשברה תחת הלחץ האמריקני – והגבירה את תוקפנותה והתבססותה במזרח התיכון, מסוריה ולבנון ועד עיראק. במקביל, בחנה טהראן את סף התגובה האמריקני, קודם באמצעות פגיעה במכליות נפט במפרץ הפרסי, ובהמשך דרך פגיעה בתעשיית הנפט הסעודית.

עוד בחדשות 13:

צעד מסוכן או יעיל? חיסול סולימאני – הדרמטי בתולדות המזה"ת

אזרחים איראנים מביעים שמחה על חיסול סולימאני • תיעוד בלעדי

אדריכל הטרור האיראני שיצא מהצללים: חייו ומותו של סולימאני

זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני
זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני | צילום: חדשות 13

נקודת הרתיחה, כך היה נראה לרגע, הייתה בהפלת המל"ט האמריקני – שלטענת איראן חדר למימיה הטריטוריאליים. הנשיא טראמפ החליט להגיב בכוח, אך ברגע האחרון הורה למפציצים לחזור על עקבותיהם ולהימנע מפעולת התגמול.

בסופו של דבר, האירוע שהגדיש את הסאה היה תקיפה איראנית על בסיס צבאי של כוחות הקואליציה, שבתגובה אליו תקפה ארצות הברית מעוזי חזבאללה בעיראק, והרגה 25 מאנשי הארגון. ביום שלישי השבוע, אחרי לוויות ההרוגים, הסתער המון סוער על בניין השגרירות האמריקנית בבגדד, וניסה לפרוץ את דלת הכניסה. על כך הנשיא טראמפ כבר לא יכל שלא להבליג – והגביר את הלהבות במזרח התיכון.