דיווח: ארה"ב מבקשת להעביר לאיראן את מספר הטלפון בבית הלבן

ברקע המתח המחריף בין המדינות, רשת "CNN" דיווחה כי וושינגטון מסרה לשווייץ את מספר הטלפון שבו ניתן להשיג את הנשיא האמריקני, על מנת שתעבירו לטהראן. "טראמפ רציני בכוונותיו לנהל דיאלוג"

זמן צפייה: 03:27

ארה"ב העבירה לממשלת שווייץ, המייצגת את האינטרסים שלה באיראן, את מספר הטלפון בבית הלבן שבו אפשר להשיג את הנשיא טראמפ. זאת, על מנת ששווייץ תעביר את המספר לטהראן. כך דווח היום (שבת) ברשת "CNN".

על פי הדיווח, ככל הנראה שווייץ לא תעביר את המספר, אלא אם כן איראן תבקש זאת ממנה, ונראה כי הסבירות לכך נמוכה. מהבית הלבן, עם זאת, נמסר כי טראמפ רציני בכוונותיו לנהל דיאלוג.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בעקבות המתיחות עם איראן: ארה"ב תוסיף סוללת פטריוט במזה"ת

איראן עונה לאיומי טראמפ: "ארה"ב לא תעז לפעול נגדנו צבאית"

המשבר האמיתי סביב הסכם הגרעין עם איראן - עוד 60 יום • פרשנות

צופה צמיחה כלכלית כבר בחודשים הקרובים. נשיא איראן רוחאני
צופה צמיחה כלכלית כבר בחודשים הקרובים. נשיא איראן רוחאני | צילום: רויטרס

במסגרת המשבר המחריף בין המדינות סביב סוגיית הסכם הגרעין, הפנטגון אישר הלילה כי ארצות הברית תעביר סוללת טילי פטריוט למזרח התיכון, כתגובה לאיומים הנשקפים מצד איראן. בכיר במחלקת ההגנה הוסיף שהצעד מגיע בעקבות מודיעין לפיו האיראנים העמיסו ציוד צבאי וטילים על סירות קטנות.

לדברי גורמים בכירים, שר ההגנה בפועל פטריק שנהאן אישר את המהלך, ומוקדם יותר, בפגישה עם מקבילו מלטביה, אמר: "חשוב שאיראן תבין כי כל מתקפה על ארצות הברית ועל האינטרסים שלה תביא לתגובה חריפה. אנחנו נמצאים במזרח התיכון כדי להילחם בטרור". הצעד הזה מגיע לאחר שכזכור, מוקדם יותר השבוע, היועץ לביטחון לאומי האמריקני הכריז שיש בכוונתם לשלוח נושאת מטוסים, מפציצים, וכוחות צבאיים למזרח התיכון.

בתוך כך, אותתה ארצות הברית לאיראנים כי היא עלולה להגיב בחומרה לתוקפנות מהצד השני והעבירה לבסיס האמריקני בקטר מפציצי 52-B. שר החוץ האמריקני מייק פומפאו התייחס למתיחות בין שתי המדינות ואמר: "איראן מבצעת שורה של צעדי איום מסלימים ומאיימים, כל התקפה מצדם או מצד נאמניהם עלינו – תזכה לתגובה נחושה".

נושאת מטוסים
נושאת מטוסים | צילום: רויטרס

על רקע המתיחות, טען אתמול סגן מפקד משמרות המהפכה, הגנרל ידולה ג'באני, כי ארצות הברית לא תעז לפתוח בפעולות נגד ארצו. את הדברים אמר בתגובה לדבריו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לפיהם וושינגטון אינה שוללת אופציה צבאית מול האיום האיראני. מנגד, השגריר האיראני באו"ם ניסה להפחית מחומרת האיום שנשקף ליעדים אמריקניים במפרץ: "כל אלה טענות שמשמיעים אותם האנשים שעשו את אותו דבר לפני פלישת ארה"ב לעיראק. מדובר במודיעין מזויף".

בתוך כך, ממשיכה ארה"ב להפעיל לחץ על מעצמות אירופה החתומות על הסכם הגרעין. בריאיון לעיתון "בילד" הגרמני, הזהיר שגריר ארצות הברית לגרמניה, ריצ'ארד גרנל, כי חברות גרמניות שיהיו מעורבות במסחר עם האיראנים - לא יסחרו עם ארה"ב. בנוסף איים כי גם הכניסה לארה"ב תיאסר למי שסוחר עם איראן - גם למחזיקי ויזה אמריקנית.