"הגל האדום שלא היה": בניגוד לסקרים - הדמוקרטים קרובים לניצחון בסנאט

בניגוד לרוב התחזיות שהתפרסמו בארה"ב, המפלגה הדמוקרטית קרובה מאוד לשמור על הרוב בבית העליון של הקונגרס, זאת בעוד שאת הרוב בבית הנבחרים הם איבדו, אם כי באופן מינורי, כאשר ניצחונם המזערי של הרפובליקנים רחוק מאוד מההצלחה שניבאו להם

זמן צפייה: 04:07

הפתעה בארצות הברית: בניגוד לרוב הסקרים והתחזיות שהתפרסמו בארצות הברית בשבועות האחרונים לקראת בחירות האמצע, לפי תוצאות בחירות האמצע המתפרסמות היום (רביעי), המפלגה הדמוקרטית בראשה עומד הנשיא המכהן ג'ו ביידן, קרובה מאוד לשמור על הרוב בבית העליון של הקונגרס - הסנאט. הדמוקרטים אף הצליחו להעביר מושב סנאט מהמפלגה הרפובליקנית. ההכרעה הסופית צפויה להיקבע בימים הקרובים.

48 סנאטורים יכהנו מטעם כל מפלגה, כשהמדינות בהן טרם סיימו לספור את הקולות וככל הנראה יהיו אלו שיכריעו את זהותו של הסנאט: ג'ורג'יה - שם יתקיים סבב נוסף בתחילת חודש דצמבר, אריזונה בה הדמוקרטים מובילים ומנגד, נבדה שם הרפובליקנים מובילים. בויסקונסין - המירוץ עדיין צמוד מאוד ומוקדם מכדי לקבוע. "שובר השיוויון" היא סגנית הנשיא קמלה האריס, שבמידה ולא יהיו שינויים משמעותיים, צפויה להיות האצבע ה-51 של הדמוקרטים בסנאט.

הצבעה בבית הנבחרים של ארצות הברית על הדחת דונלד טראמפ
ניצחון קטן לרפובליקנים. בית הנבחרים האמריקני | צילום: רויטרס

הצפי הוא שאת הרוב בבית הנבחרים - הדמוקרטים ככל הנראה יאבדו, אם כי באופן מינורי, ורחוק ממה שצפו להם בסקרים. המפלגה הרפובליקנית הצליחה "להעביר" לרשותה 5 כיסאות דמוקרטיים ומספר חבריה שיכהנו בבית הנבחרים יעמוד על 219, בעוד 216 יכהנו בו מטעם המפלגה הדמוקרטית - נכון לפי שעה. יצוין כי הסקרים צפו איבוד של 50-40 מושבים דמוקרטים לטובת הרפובליקנים.

מאחר והשיגו את הרוב בבית, הם יוכלו לפגוע בסדר היום החקיקתי של הנשיא ביידן ושל מפלגתו, אם כי הליכים משמעותיים יוכלו להיבלם על ידי הסנאט, שם כאמור, הדמוקרטים קרובים לשמור על הרוב. כך למעשה, התקוות הרפובליקניות ל"גל אדום" של ניצחונות דעכו, והדמוקרטים הצליחו לנצח ב-11 מתוך 13 "התחרויות הצמודות" בין המפלגות.

הפרשנים הפוליטיים בארה"ב הצביעו על כישלון למפלגה הרפובליקנית, הרי שלטענתם, ניצחונם המזערי על הדמוקרטים היה רחוק מאוד מההצלחה שניבאו להם בסקרים ובתחזיות מהתקופה האחרונה, שצפו למפלגה הרפובליקנית ניצחון משמעותי, הן בבית הנבחרים וגם בסנאט. למעשה, זהו הניצחון הקטן ביותר למפלגת אופוזיציה בבחירות אמצע מזה שלושה עשורים בארה"ב.

מי מהמפלגות תזכה לרוב בסנאט? הנשיא ג'ו ביידן לצד דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

נוסף על הבחירות לסנאט ולבית הנבחרים, התקיימו גם בחירות לתפקיד המושל ב-36 מדינות שונות. בתוך כך, מושלת ניו-יורק קת'י הוקול (דמורקטית), מושל קליפורניה גווין ניוסם (דמוקרטי), מושל פלורידה רון דה-סנטיס (רפובליקני) ומושל טקסס גרג אבוט (רפובליקני) שמרו על תפקידם ויכהנו בו ל-4 שנים נוספות.

מי שעוד הבטיחה את מקומה בבית הנבחרים היא אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, חברת ה"סקווד", שידועה בעוינותה לישראל. כמו כן, לראשונה בהיסטוריה של ארה"ב, נבחרה אישה לכהן בתפקיד מושלת ארקנסו, והיא תכהן בתפקיד מטעם המפלגה הרפובליקנית. היסטוריה נוספת: מושל מרילנד הנבחר ווס מור (דמוקרטי) - הוא השחור הראשון לכהן בתפקיד, ומאורה הילי, שנבחרה למושלת מסצ'וסטס - תהיה האישה הלסבית הראשונה לכהן בתפקיד.

בפנסילבניה המתנדנדת, מדינת מפתח בקרב על השליטה בסנאט האמריקני, אליה הגיעו בשבוע החולף לא פחות מארבעה נשיאים כדי לשכנע את קהל בוחריהם, נבחר לתפקיד המושל - המועמד הדמוקרטי ג'וש שפירו, ש"הביס" את המועמד הרפובליקני דאג מסטריאנו. לא זו בלבד, בתום ספירת הקולות למועמד הסנאט מטעם המדינה, הדמוקרטי ג'ון פטרמן ניצח את ד"ר מהמט אוז הרפובליקני.

הקפיטול. וושינגטון די.סי
מקום מושבם של הסנאט ובית הנבחרים - הקפיטול. וושינגטון די.סי | צילום: רויטרס

בבחירות נבחרו 35 חברי סנאט חדשים או מכהנים מתוך 100 בסך הכל. בסנאט, הבית העליון של הקונגרס האמריקני מכהנים 2 סנאטורים מכל מדינה. לבית הנבחרים של הקונגרס, הבית התחתון, בו מכהנים מספר יחסי של חברי קונגרס בהתאם לגודלה של כל מדינה, נבחרו כל 435 הצירים.

בסנאט הדמוקרטים מקווים לשמור את השוויון, עם זאת, אם הרפובליקנים יצליחו להפתיע לבסוף, הנשיא ביידן לא יוכל להעביר שום יוזמת חקיקה ללא סיוע רפובליקני, ואין שום סיבה שהוא יקבל כרגע סיוע שכזה, מכיוון שהנשיא לשעבר, דונלנד טראמפ, הצליח להכניס אל תוך המערכת בתור מועמדים יותר מ-300 אנשים בצלמו ובדמותו, וגם כאלה שמקדמים תיאוריות של מציאות חלופית.

כרגע, הנושא שהכי מעניין את האזרחים האמריקנים הוא הנושא הכלכלי, הכולל את יוקר המחייה, האינפלציה וחשש ממיתון כלכלי אפשרי. במקביל, טראמפ הודיע שלשום כי הוא צפוי לספק "הכרזה משמעותית" ב-15.11, באחוזתו במאר-א-לאגו שבפלורידה. לפי הדיווחים האחרונים, טראמפ עשוי להצהיר על ריצה מחודשת לנשיאות בבחירות של 2024.