איראן מאיימת על ארה"ב: "נגיב על כל תקיפה, לא מפחדים"

לאחר שהנשיא ביידן הודיע כי הוא כבר החליט איך להגיב לתקיפת המיליציה הפרו-איראנית שהביאה למותם של שלושה חיילים אמריקנים בירדן, טהרן מזהירה: "ארה"ב חייבת להפסיק את האיומים שלה ולהתמקד בפתרון מדיני". ברקע: לחץ גובר על הבית הלבן לתקוף את איראן ישירות

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן והמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן והמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס

לאחר תקיפת הכטב"מים שהביאה למותם של שלושה חיילים אמריקניים בירדן, גורמים רשמיים באיראן הזהירו הערב (רביעי) את ארצות הברית כי כל איום כנגדה "יגרור תשובה". ההזהרות מטהרן מגיעות לאחר שוושינגטון הבהירה כי היא רואה את איראן כאחראית להתקפה הקטלנית - וכן ברקע דיווחים על כך שהתגובה האמריקנית צפויה להיות עוצמתית וממושכת. אתמול, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הודיע כי כבר החליט כיצד יגיב, מבלי לספק פרטים נוספים.

"איראן תגיב לכל איום מצד ארצות הברית", אמר מפקד משמרות המהפכה בטהרן, חוסיין סלאמי. "אנחנו שומעים את האיומים שמשמיעים גורמים אמריקנים רשמיים. אנחנו אומרים להם שהם כבר בחנו אותנו בעבר, ועכשיו אנחנו מכירים אחד את השני - שום איום לא יישאר ללא מענה", הוסיף.

שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבד א-להיאן, התייחס לנושא גם כן והפציר: "ארצות הברית חייבת להפסיק את איומיה ולהתמקד בפתרון מדיני". א-ליהאן הוסיף כי וושינגטון צריכה "לקבל את ההתנגדות במזרח התיכון כעובדה מוגמרת", בהתייחסות למליציות הפרו-איראניות הרבות באזור - ובהם "כתאיב חיזבאללה", הקבוצה שאחראית לתקיפת הכטב"מים נגד הבסיס האמריקני בירדן.

דגל איראן מול מטה סבא"א בווינה
דגל איראן (ארכיון) | צילום: רויטרס

מקורות ששוחחו אתמול עם CNN הדגישו כי למרות ההתקפה הגדולה שארצות הברית מתכננת, בבית הלבן ובפנטגון לא מעוניינים להביא לפריצתה של מלחמה רחבה נגד איראן, על אף שמליציות הזוכות לתמיכתה ביצעו יותר מ-160 תקיפות נגד בסיסים אמריקניים בסוריה ובעיראק מאז חודש אוקטובר.

בחודשים האחרונים ארה"ב ביצעה כמה וכמה תקיפות נגד מחסני נשק של קבוצות טרור פרו-איראניות בעיראק ובסוריה. עד כה, אף אחת מהתקיפות הללו לא הרתיעה את הקבוצות, שהתקפותיהם הרבות מאז אוקטובר הביאו לפציעתם של למעלה מ-120 אנשי צבא אמריקאים. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן התייחס למצב וקבע כי המתיחות במזרח התיכון היא "המסוכנת ביותר מזה עשרות שנים". בנוסף, בלינקן הודיע כי התגובה האמריקנית עשויה להתרחש "במספר שלבים ולהימשך לאורך זמן".

הבית הלבן
הבית הלבן | צילום: רויטרס

בתוך כך, מתגברים הקריאות הדורשות מהנשיא ביידן להגיב למותם של שלושת החיילים האמריקניים באמצעות התקפה ישירה נגד איראן. מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט, הסנאטור מיץ' מקונל, אמר בהצהרה כי הוא מצפה מהממשל בוושינגטון לגבות מטהרן "מחיר כבד ומשתק", והוסיף: "לצד התקפה נגד שלוחי הטרור, יש לתקוף את נותני החסות האירניים עצמם - המתגאים בדם האמריקני שהם שופכים".