ארה"ב מתכננת תקיפות נוספות במזרח התיכון; החות'ים: "נגיב בהסלמה"

לאחר יומיים בהם ארצות הברית ובריטניה ביצעו התקפות נרחבות נגד מטרות פרו-איראניות במזרח התיכון, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן הבהיר כי הנשיא ביידן לא מתכוון לעצור: "נבצע פעולות נוספות כדי להעביר מסר ברור - אמריקה מגיבה כאשר תוקפים את כוחותיה". דובר החות'ים איים: "התוקפנות של ארה"ב לא תעבור ללא תגובה"

הנשיא ג'ו ביידן תקיפות במזרח התיכון
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן, הבהיר היום (ראשון) כי וושינגטון מתכננת לבצע "צעדים נוספים" נגד מטרות פרו-איראניות, אחרי שביומיים האחרונים ארצות הברית ובריטניה ביצעו התקפות נרחבות נגד מליציות הזוכות לגיבוי מטהרן ברחבי המזרח התיכון. "הנשיא היה ברור והורה על צעדים נוספים. אנחנו נבצע עוד תקיפות כדי להבהיר שאמריקה מגיבה כאשר תוקפים את כוחותיה והורגים את חייליה", הוסיף סאליבן.

ההבטחה להמשך התקיפות מגיעה לאחר שהנשיא ג'ו ביידן החליט על פעולה בעלת מספר שלבים, כתגובה למתקפת המל"טים בירדן שהביאה למותם של שלושה חיילים אמריקניים ולפציעתם של יותר מ-40 בשבוע שעבר. שלשום, ארצות הברית תקפה כ-85 מטרות בשבעה אזורים שונים בסוריה ובעיראק. על פי הממשלה בבגדד, במסגרת התקיפות נהרגו 16 אנשים, כולל אזרחים, ו-25 נפצעו. אתמול, בריטניה הצטרפה לארצות הברית בהתקפה על למעלה מ-30 מטרות של המורדים החות'ים בתימן.

Whatsapp Image 2024 02 04 At 1
ספינת מלחמה אמריקנית בהתקפה נגד מטרות חות'יות בתימן | צילום: רויטרס

מוחמד אל-בוקחאתי, חבר בלשכה המדינית של החות'ים, איים בחשבון הטוויטר שלו כי "התוקפנות האמריקנית-בריטית נגד תימן לא תעבור ללא תשובה", והוסיף: "הפעולות הצבאיות שלנו נגד ישראל יימשכו עד להפסקת פשעי רצח העם בעזה".

"המשך התוקפנות של ארה"ב ובריטניה בתימן לא ישיגו שום דבר ולא ישפיעו על התמיכה של תימן בעזה", אמר דובר החות'ים מוחמד עבדולסלאם בהצהרה שנשא היום, לאחר שטען כי היכולות הצבאיות של תימן לא יהיו קלות להשמדה. "אנחנו נגיב להסלמה בהסלמה", התחייב.

המורדים החות'ים בתימן
המורדים החות'ים בתימן | צילום: רויטרס

שר החוץ הבריטי דייוויד קמרון התייחס גם הוא למתרחש במזרח התיכון וטען כי התקיפות של מדינתו בוצעו לאחר ש"אזהרות חוזרות ונשנות" הועברו לחות'ים, בדרישה שיחדלו מהתקפותיהם. "המעשים הפזיזים של המיליצייה מסכנים חיי חפים מפשע, מאיימים על חופש הסחר ומערערים את היציבות באזור", אמר קמרון.

הנשיא ביידן והגברת הראשונה מול ארון קבורה של אחד מהנופלים בירדן
הנשיא ביידן והגברת הראשונה מול ארון קבורה של אחד מהנופלים בירדן | צילום: רויטס

אתמול, הנשיא ביידן התייחס בעצמו לתקיפות במזרח התיכון והבטיח בהצהרה שנשא: "זו רק תחילת התגובה האמרקנית - שתימשך בזמן ובמקום שנבחר". בציוץ שפרסם, הנשיא כתב: "כוחות צבא ארה"ב תקפו בהנחייתי מטרות בעיראק ובסוריה שמשמשות את משמרות המהפכה והמיליציות המזוהות איתה כדי לתקוף את כוחותינו". מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין הוסיף כי מדינתו לא מעוניינת בסכסוך במזרח התיכון, אך הבהיר: "הנשיא ואני לא נסבול התקפות על כוחות ארה"ב".

ביידן ורעייתו, הגברת הראשונה ג'יל ביידן, מזכיר ההגנה וראש המטות המשולבים של צבא ארצות הברית הביעו את כבודם לחיילים האמריקנים שנהרגו בירדן והמתינו לארונות הקבורה שלהם בשדה התעופה דובר שבמדינת דלוואר. "אני יודע שאין שום דבר שמישהו יכול לומר או לעשות כדי להקל על הכאב שלכם, חוויתי את זה" אמר ביידן למשפחות הנופלים, בהתייחסות לכך שהוא עצמו איבד את בנו לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן ואת אשתו הראשונה ובתו התינוקת בתאונת דרכים.