אחרי בחירות האמצע - ביידן יחגוג 80: האם ירוץ שוב?

כשבוע אחרי הבחירות הדרמטיות בארצות הברית, הנשיא המכהן יציין את יום הולדתו - גיל שאף נשיא עד היום לא ציין בבית הלבן. בכירים במערכת הפוליטית בישראל ובארה"ב שמכירים אותו מקרוב מספרים על איש חם ואוהב שנותן יחס אישי, ודוחים את הביקורות על גילו: "אתה מסתכל על התגובות שלו - אתה רואה שהן מחושבות בזהירות"

זמן צפייה: 12:08

שבוע לפני יום הולדתו ה-80 של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, אזרחי אמריקה ילכו להצביע לבחירות האמצע הגורליות של המדינה. אף נשיא בהיסטוריית ארה"ב לא חגג 80 בבית הלבן, והוא עדיין יכול להפתיע את העולם ולהודיע על ריצה נוספת בסבב של 2024.

אבל רגע לפני כן, שלושה מהבכירים המדיניים בישראל וארצות הברית ישבו מול המצלמות של ערוץ 13 כדי לדבר על הנשיא הדמוקרטי: אהוד ברק, אהוד אולמרט ודניס רוס, שהיה בכל ממשל אמריקני מאז שנות ה-80 של המאה שעברה, אם במועצה לביטחון לאומי או בבית הלבן.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בשיחה עם ברק הוא מספר שהוא מכיר אותו 40 שנה, והם כמעט באותו הגיל: "בפגישה הראשונה שלנו הייתי ראש אמ"ן צעיר. הוא הגיע עם משלחת של הקונגרס, וכבר אז הוא שימש כסנטור כמעט 10 שנים". ברק מספר על ביידן שהוא אדם "נבון, מאוד אוהב וגם אישיות מאוד חמה, זה ליווה אותו כל החיים. זה איש שעבר אסונות קשים מאוד, עוד לפני שפגשתי אותו".

מצד אחד, ביידן לא מפסיק לספק תחמושת למתנגדיו ומעורר שאלות האם הוא כשיר להנהיג את המעצמה החזקה בעולם. כך למשל כשאמר למראיין ערוץ MSNBC: "אני יכול להתפגר מחר", או כשחיפש בקהל את חברת הקונגרס ג'קי ואלורסקי, שנסתפה חודש לפני כן בתאונת דרכים.

מנגד, האיש שטענו שלא יסיים קדנציה ממשיך בכל הכוח, גיבש קואליציה חסרת תקדים נגד פוטין, הוציא את ארה"ב מהקורונה ואולי יעשה גם את הבלתי יאמן ויתמודד שוב ב-2024: "אני בבריאות טובה, כל מה שפיזי אצלי עוד עובד טוב, וגם מנטלית".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ואהוד ברק
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ואהוד ברק

אבל ביידן של אז הוא לא ביידן של היום. הנשיא המבוגר ביותר שכיהן עד כה בארה"ב היה רונלד רייגן, שעזב את הבית הלבן בגיל 78. בדיעבד אפשר להגיד שהוא סבל מדימנציה, והסתירו את זה מהציבור באותה העת. דניס רוס, שבזמן כהונת רייגן היה בצוות האחראי על מדיניות החוץ שלו, אומר: "דברים מסוימים שהיה אפשר להסתיר אז, אי אפשר להסתיר אותם היום. אני חושב שאנחנו במצב שונה לגמרי".

רוס אומר כי "אני מכיר אנשים, לא רק בממשל הנוכחי אלא גם מבחוץ, שרואים אותו כל הזמן והם אומרים שהוא אותו אדם שהוא תמיד היה", ומוסיף: "כשאתה מסתכל על התגובות שלו, במיוחד עכשיו בנוגע לרוסיה ואוקראינה,  אתה יכול להסכים איתו או לא להסכים - אבל אתה יכול לראות שהן מחושבות בזהירות".

גם ראשי ממשלות ישראל לשעבר, אולמרט וברק, מסכימים שהגיל לא תמיד קובע. "היות והוא בן 80 אם יש לו איזו טעות מיד אומרים זה בגלל הגיל, זה שטויות", אומר אולמרט, וברק מוסיף: "אני יכול להעיד מניסיון אישי- יש חיים אחרי גיל 80. צריך קצת להגן על העירנות, אבל יש הגזמה עצומה בארה"ב במעקב הזה אחריו". עוד מוסיף ברק כי "לפי דעתי הוא מנהיג טוב, אני חושב שגם בדברים שהיו נגדו ביקורת הוא החליט החלטות שהיו קשות ונכונות, כשהוא יודע מראש שיש להם גם מחיר. הוא איש מאוד מפוקח".

נשיא ארה''ב ביידן בצעירותו
נשיא ארה''ב ביידן בצעירותו

ברק ממשיך ומספר על פגישה שהייתה לפני ארבעה עשורים בין רונלד רייגן, הנשיא דאז, לבין ראש ממשלת ישראל דאז יצחק שמיר: "רייגן היה בן 75 בערך, הוא הוציא כרטיסים קטנים עליהם היה כתוב שורות בכתב יד באותיות גדולות. והוא אמר 'אדוני ראש הממשלה אני רוצה לומר לך את עמדת ארה"ב לפי סיכום של יומיים של דיונים', ופשוט ישב והקריא. היתרון שלו שהיה לו חוש הומור והוא פשוט לא עשה מזה עניין".

השאלה שתלויה באוויר היא האם בגיל 82 הוא יתמודד לכהונה נוספת. אם תשאלו את דניס רוס, זה תלוי רק באדם אחד: דונלד טראמפ. "אם טראמפ ירוץ - ביידן ירוץ, הוא משוכנע שהוא האדם היחיד שיכול להביס את טראמפ".

בכל הנוגע ליחסי ארה"ב-ישראל, ביידן כבר ראה הכל, החל מגולדה ועד לנתניהו. אבל גם בגיל 80 ישראל לא מפסיקה לאתגר אותו. רוס מספר כי "לביידן ונתניהו יש היסטוריה משותפת, ביידן מחובר לישראל באופן רגשית ויש לו קשר אישי עם נתניהו. הוא תמיד היה צוחק שהוא לא מסכים איתו על כלום ועדיין אוהב אותו".

הנשיא האמריקני ג'ו ביידן יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

לצד זאת, ברק מספר כי בשיחות סגורות "הוא היה מלין על מה שקורה כשהוא מגיע לארץ. בדרך, במטוס מעל כרתים, הוא הרגיש קרקור בבטן והוא מבין שכשהוא יירד מהמטוס שוב פעם ישראל תודיע על תוכניות בנייה נרחבות ביהודה ושומרון, וזה ירגיז אותו ויתסכל אותו".

אבל כעת ביידן עומד בפני אתגר חדש בממשלת נתניהו הנכנסת. "כשבן גביר וסמוטריץ' יהיו שרים בממשלה, יהיה לזה השפעה על מה ביידן יכול לעשות ומה הוא רואה", אומר רוס. "יחסי ארהב-ישראל תמיד היו מושתתים על ערכים משותפים, ונראה שבן גביר וסמוטריץ' לא שותפים לאותם ערכים".

ברק מוסיף כי לדעתו לכניסתם של השניים "תהיה השלכה על יחסי ארה"ב-ישראל, אם יסתבר שממשל ביידן לא מוכן לדבר עם יורשי כהנא זה לא יהיה מפתיע. מצד אחד, היחסים לא יהיו טובים, אבל מצד שני שום דבר לא הולך להתפרק".

הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הנשיא
הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הנשיא | צילום: חיים צח / לע''מ

לפי איך שאהוד אולמרט רואה את הדברים, "עם סגנון שליפת האקדח של בן גביר, לפי דעתי אנחנו צפויים לצרות אדירות עם הממשל האמריקני והם יגיעו הרבה יותר מהר ממה שאנחנו חושבים. החל משיתופי הפעולה בנושאים רגישים ביותר, שכבר בעבר הם השתבשו כתוצאה מהמידניות של ממשלתו האחרונה של נתניהו מול אובמה, ועד לחוסר סבלנות לגבי מה שקורה בשטחים".

"כל זריקת אבן על ישראלי בכל נקודה בשטחים, או בתוך מדינת ישראל, הופך להיות אירוע דרמטי", משער אולמרט לגבי העתיד. "האמריקנים לא ישלימו עם התנהגות כזו. זה יבוא לידי ביטוי בסנקציות שיכולים להטיל עלינו במועצת הביטחון של האו"ם. אם מישהו מעלה בדעתו שהממשל הדמוקרטי הזה בשנתיים הקרובות יגלה מידה כלשהי של סובלנות כלפי פראי האדם האלה של סמוטריץ ובן גביר הוא טועה לחלוטין".