"הפלישה תחל ביום רביעי": בארה"ב מזהירים - באוקראינה מנסים להרגיע

ברקע פינוי הדיפלומטים מקייב, בכיר אמריקני טען כי הפלישה תחל בהמשך השבוע. מנגד, הנשיא האוקראיני טען כי ההצהרות רק זורעות בהלה. "אם למישהו יש מידע שמצביע במאה אחוז על פלישה - שיעביר אותו לנו"

חיילים אמריקנים מגיעים לפולין
חיילים אמריקנים מגיעים לפולין | צילום: רויטרס

המתיחות במזרח אירופה: בכיר אמריקני סיפר היום (שבת) לסוכנות הידיעות AP כי רוסיה מתכננת להתחיל את הפלישה לאוקראינה ביום רביעי. הבכיר שביקש לשמור על אנונימיות, לא פירט עד כמה המידע המודיעיני אמין. יש לציין הבית הלבן הדגיש כי אין מידע ברור אם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אכן מעוניין בפלישה.

במקביל, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי טען כי ההצהרות על פלישה קרובה של רוסיה למדינות זורעות פאניקה ודרש לראות הוכחות שמצביעות על פלישה. "כל המידע שמופץ רק יוצר בהלה ולא מסייע לנו", אמר הנשיא האוקראיני. "אם למישהו יש מידע שמצביע במאה אחוז על פלישה - שיעביר אותו לנו".

U.s. Army Instructor Trains A Ukrainian Service Member To Operate With M141 Bunker Defeat Munition (smaw D) Grenade Launcher At A Shooting Range In Lviv Region
איש צבא אמריקני מאמן חיילים אוקראינים | צילום: רויטרס

בתוך כך, חברת התעופה הישראלית ארקיע הודיעה כי תציב שתי טיסות חילוץ מאוקראינה ביום שני ושלישי הקרובים לישראלים המעוניינים לשוב ארצה. ככל שיהיו ביקושים נוספים, החברה תציב טיסות נוספות. עוד נמסר כי החברה נמצאת בקשר רציף עם משרד החוץ ופתחה קו חם לישראלים. רה"מ נפתלי בנט הורה היום להחזיר באופן מיידי את משפחות הצוות הדיפלומטי לישראל, ומצד שני לתגבר את צוות השגרירות על מנת לאפשר לישראלים שרוצים לשוב לישראל בהקדם לעשות כן.

מוקדם יותר היום הורתה ארצות הברית לפנות את מרבית אנשי הצוות הדיפלומטי מהשגרירות האמריקנית בקייב בירת אוקראינה, על רקע החשש כי הפלישה הרוסית למדינה קרובה. "השגרירות תשמור על נוכחות קונסולרית קטנה בלבוב שבאוקראינה כדי לטפל במצבי חירום, אך לא תוכל לספק דרכונים, ויזות או שירותים שגרתיים", נמסר ממשרד החוץ האמריקני.

הערב ב-18:00 שעון ישראל ישוחחו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כאשר מדינות המערב הזהירו שמלחמה באוקראינה עלולה להתלקח בכל רגע. אמש הזהירה ארצות הברית מפני "האפשרות הברורה מאוד" של פלישה רוסית לאוקראינה בימים הקרובים, והורתה לכל האמריקנים שנותרו במדינה לעזוב ב-48 השעות הקרובות.