לקראת מלחמה באירופה: ארה"ב הורתה לפנות את השגרירות באוקראינה

מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה על פינוי מרבית הסגל הדיפלומטי מקייב, ומדינות המערב מזהירות שמלחמה עלולה להתלקח בכל רגע. על אף רצונו של פוטין לקבוע את השיחה עם ביידן להמשך השבוע, לדרישתו של נשיא ארה"ב השניים ישוחחו הערב ב-18:00 שעון ישראל

ג'ו ביידן, ולדימיר פוטין

לקראת מלחמה באירופה: ארצות הברית הורתה היום (שבת) לפנות את מרבית אנשי הצוות הדיפלומטי מהשגרירות האמריקנית בקייב בירת אוקראינה, על רקע החשש כי הפלישה הרוסית למדינה קרובה. "השגרירות תשמור על נוכחות קונסולרית קטנה בלבוב שבאוקראינה כדי לטפל במצבי חירום, אך לא תוכל לספק דרכונים, ויזות או שירותים שגרתיים", נמסר ממשרד החוץ האמריקני.

הערב ב-18:00 שעון ישראל ישוחחו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כאשר מדינות המערב הזהירו שמלחמה באוקראינה עלולה להתלקח בכל רגע. אמש הזהירה ארה"ב מפני "האפשרות הברורה מאוד" של פלישה רוסית לאוקראינה בימים הקרובים, והורתה לכל האמריקנים שנותרו במדינה לעזוב ב-48 השעות הקרובות.

ב"גרדיאן" הבריטי דווח כי פוטין ביקש לקיים את שיחת הטלפון עם ביידן ביום שני, אך ביידן רצה לנהל אותה מוקדם יותר בעקבות האפשרות למתקפה אפשרית קרובה. הבוקר דווח בסוכנות ידיעות רוסית בבעלות המדינה כי הסגל הדיפלומטי הרוסי עוזב את אוקראינה.

חיילים אמריקנים מגיעים לפולין
חיילים אמריקנים מגיעים לפולין | צילום: רויטרס

אוסטרליה וניו זילנד הפכו למדינות האחרונות שדרשו מאזרחיהן לעזוב את אוקראינה בהקדם האפשרי, ובכך הצטרפו לבריטניה, יפן, הולנד, נורווגיה ולטביה. משרד החוץ הישראלי פרסם אמש אזהרת מסע לאוקראינה, והמליץ לאזרחים ישראלים לשקול את הישארותם במדינה "ולהימנע מלהתקרב למוקדי מתיחות". כמו כן, החליט משרד החוץ לפנות מהמדינה את בני משפחות הדיפלומטים והעובדים הישראלים בשגרירות.

מקורות דיפלומטיים מסרו ל"גרדיאן" כי נשיא ארה"ב אמר למנהיגי בעלות הברית בשיחה כי המנהיג הרוסי קיבל החלטה להמשיך בפלישה, אך ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי, אמר: "לא הגיע אלינו מידע שאומר שהתקבלה החלטה סופית".

היועץ לביטחון לאומי של ארה''ב ג'ייק סאליבן במסיבת העיתונאים על המצב באוקראינה
היועץ לביטחון לאומי של ארה''ב ג'ייק סאליבן במסיבת העיתונאים על המצב באוקראינה | צילום: רויטרס

"אגיד שהדרך שבה הוא בנה את כוחותיו והעמיד אותם במקום", אמר סאליבן על פוטין, "יחד עם האינדיקטורים האחרים שאספנו באמצעות מודיעין, מבהירה לנו שיש אפשרות מאוד ברורה שרוסיה תבחר לפעול, ויש סיבה להאמין שזה יכול לקרות בטווח זמן מהיר למדי".

"אנחנו לא יכולים לקבוע את היום או את השעה בשלב זה", הוסיף סאליבן, "אבל מה שאנחנו יכולים לומר הוא שיש סיכוי אמין שפעולה צבאית רוסית תתבצע, אפילו לפני סיום האולימפיאדה". אולימפיאדת החורף בסין תסתיים ב-20 בפברואר.