"זו תהיה שנת הניצחון": בעולם מציינים שנה למלחמה באוקראינה

לרגל ציון שנה לפלישה הרוסית לאוקראינה, וברקע ההחלטה באו"ם הקוראת לנשיא פוטין להסיג את חייליו מאוקראינה, נשיא אוקראינה זלנסקי פרסם הצהרה וכתב כי "זו הייתה שנה של כאב, צער, אמונה ואחדות". ברחבי העולם אלפים הביעו הזדהות עם האוקראינים ומאבקם

זמן צפייה: 01:01

לרגל ציון יום השנה לפלישה הרוסית לאוקראינה ותחילת המלחמה, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כתב הלילה (שישי) בחשבון הטוויטר שלו כי "השנה תהיה שנת הניצחון שלנו". בניו יורק, לונדון, פריז ומקומות נוספים בעולם אלפים התאספו והביעו הזדהות עם העם האוקראיני במאבקו.

"ב-24 בפברואר, מיליונים מאיתנו עשו בחירה. לא דגל לבן, אלא דגל כחול-צהוב. לא לברוח - אלא לעמוד מול האויב. התנגדות ומאבק. זו הייתה שנה של כאב, צער, אמונה ואחדות. וזו הייתה שנה שבה היינו בלתי מנוצחים. אנחנו יודעים שהשנה תהיה שנת הניצחון שלנו!".

זלנסקי נואם בפני חברי הקונגרס
זלנסקי נואם בפני חברי הקונגרס | צילום: רויטרס

במהלך הלילה התקיימו עצרות תמיכה באוקראינה ובעם האוקראיני ובמחאה על המשך המלחמה. בניו יורק, הדליקו רבים נרות מול שגרירות רוסיה. בפולין התאספו פליטים אוקראינים ותושבים מקומיים לטקס לציון יום השנה למלחמה ובעיר לביב התקיים טקס בבית הקברות הצבאי שבו ביקרו משפחות את קרוביהם שנפלו.

במהלך הלילה הצביע האו"ם בעד החלטה הקוראת לרוסיה לצאת מיידית מאוקראינה. ההחלטה התקבלה ברוב של 141 מדינות. ישראל, חרף המורכבות המדינית, הצביעה בעד ההחלטה לתמיכה בשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה, הקוראת לפעול באופן מיידי לשלום הוגן ובר קיימא בהתאם לאמנת האו"ם.

Whatsapp Image 2023 02 24 At 0
עצרת תמיכה באוקראינה בניו יורק | צילום: רויטרס

ישראל הביעה תמיכה בריבונות ובעצמאות של אוקראינה בגבולותיה המוכרים. ההחלטה כוללת דרישה מיידית מרוסיה להסיג באופן מוחלט וללא תנאים את כוחותיה משטח אוקראינה, וכן קריאה לשני הצדדים לעמוד במחויבות תחת המשפט הבינלאומי ולאפשר גישה הומניטרית.

במסגרת אירועי ציון יום השנה למלחמה, ביום שני האחרון הגיע נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במפתיע לבירה קייב. בסרטונים שונים נראים ביידן יחד עם זלנסקי כשהם צועדים ברחובות קייב.  בהצהרה רשמית של ביידן נכתב: "בזמן שהעולם מתכונן לציון יום השנה לפלישה האכזרית של רוסיה לאוקראינה, אני נמצא היום בקייב כדי להיפגש עם הנשיא זלנסקי ולאשר מחדש את מחויבותנו הבלתי מעורערת והבלתי פוסקת לדמוקרטיה, לריבונות ולשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה. כשפוטין פתח בפלישה שלו לפני כמעט שנה, הוא חשב שאוקראינה חלשה והמערב היה מפולג. הוא חשב שהוא יכול להיאבק בנו -  אבל הוא טעה לגמרי".

Whatsapp Image 2023 02 24 At 0
מגדל אייפל מואר בצבעי דגל אוקראינה | צילום: רויטרס

כמו כן, ביום רביעי האחרון, בכינוס מיוחד של האו"ם הודיע שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן מעל הבמה: "ישראל תסייע לאוקראינה לפתח מערכות התרעה מפני טילים". השגריר קרא למדינות האומות המאוחדות: "הנשק האיראני הורג באוקראינה כבר היום אזרחים חפים מפשע וזורע חורבן, מה יקרה כשאיראן תהפוך למדינת סף גרעינית?". בדומה לשר החוץ אלי כהן בעת ביקורו באוקראינה בשבוע שעבר, ארדן לא ציין במפורש את רוסיה בנאומו.

ארדן פירט בנאומו את הסיוע ההומניטרי הנרחב שהעניקה ישראל לאוקראינה במהלך השנה האחרונה והדגיש כי ישראל מכירה בשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה ותמכה בה בהצבעות באו"ם. השגריר הודיע בנאומו: "ישראל תרחיב את תמיכתה באוקראינה באמצעות קידום פרויקטים בתחום הבריאות והתשתיות האזרחיות ברחבי המדינה, וכן בפיתוח מערכת התרעה, מערכת מצילת חיים מהתקפות של רקטות וטילים".

ההצבעה באו''ם
ההצבעה באו''ם אמש | צילום: רויטרס

מוקדם יותר השבוע, יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין וח"כ זאב אלקין נפגשו בקייב עם הנשיא וולודימיר זלנסקי. השניים, המכהנים כראשי אגודת הידידות הפרלמנטרית ישראל-אוקראינה, שוחחו עם הנשיא בפגישה שארכה כשעה. במהלך הפגישה, כך נמסר מטעמם, הצדדים דנו על הצורך בהגברת הסיוע הישראלי לאוקראינה, לרבות בתחום ההגנה נגד טילים והמל"טים האיראניים. עוד הם דנו בהרחבת שיתוף הפעולה נגד איראן בזירה הבינלאומית.

בשבוע שבער הגיע שר החוץ לאוקראינה ונפגש עם הנשיא זלנסקי ועם מקבילו האוקראיני דמיטרו קולבה. "ישראל תומכת בריבונות ובשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה באופן חד וברור", כתב כהן בחשבון הטוויטר שלו לאחר המפגש.

הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בפגישתם בקייב
הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בפגישתם בקייב

"הפעילות הטרוריסטית של איראן באוקראינה ראויה לגינוי ולמהלכים מעשיים מצד הקהילה הבינלאומית", הוסיף. לדברי כהן, בפגישתו עם זלנסקי, הוא הבטיח שישראל תרחיב את הסיוע שהיא מעניקה לאוקראינה, מבלי להתייחס לאיזה סוג של סיוע, ו"שנהיה שותפים לשיקום אוקראינה גם אחרי המלחמה".

שר החוץ אלי כהן לצד נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי
שר החוץ אלי כהן לצד נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי | צילום: שלומי אמסלם, לע''מ ומשרד החוץ