לפני הבחירות בבריטניה, חשש בקרב השמרנים: הלייבור מצמצמת הפער

יממה לפני ההליכה לקלפיות, במפלגתו של ראש הממשלה ג'ונסון מודאגים מחלק מהסקרים שצופים להם פער שלא יאפשר רוב בפרלמנט. מנגד, במפלגתו של קורבין חוששים שיימחקו לחלוטין מהמפה הפוליטית

זמן צפייה: 01:01

ברקע משבר הברקזיט המתמשך, יתקיימו מחר (חמישי) הבחירות לראשות הממשלה בבריטניה. לאורך השנה האחרונה הובילה מפלגת השלטון השמרנית, והעומד בראשה בוריס ג'ונסון, בפער ניכר על מפלגת הלייבור בראשות ג'רמי קורבין, אך בימים האחרונים חלק מהסקרים מראים זינוק בתמיכה במפלגת השמאל, וחוזים פער של 30-20 מושבים בלבד.

במצב כזה עלול ג'ונסון למצוא את עצמו ללא רוב בפרלמנט, מה שיאלץ אותו להקים ממשלה עם מפלגה נוספת. בלייבור, לעומת זאת, חוששים מתרחיש גרוע הרבה יותר, שכולל את מחיקת המפלגה מעל המפה הפוליטית.

עוד בחדשות 13:

תחת לחץ תקשורתי ובצל הביקורת: ג'ונסון וקורבין נערכים לבחירות

אחרי הביקורת: ג'רמי קורבין התנצל על האנטישמיות במפלגתו

הרב הראשי של בריטניה תוקף את הלייבור: "קורבין לא כשיר"

בוריס ג'ונסון וג'רמי קורבין
בוריס ג'ונסון וג'רמי קורבין | צילום: רויטרס

מחר בבוקר יפתחו הקלפיות ברחבי הממלכה. זאת, כחודש וחצי לאחר שבית הנבחרים הצביע על הקדמת הבחירות, שהיו אמורות להתקיים ב-2021. הקלפיות יהיו פתוחות בין השעות 7:00 בבוקר (9:00 שעון ישראל) עד 22:00 (חצות שעון ישראל). שעה לאחר סגירת הקלפיות צפויות להתפרסם תוצאות האמת.

ביממה האחרונה ג'ונסון מככב בסרטון שבו נראה אחד הכתבים הבריטיים מנסה להציג לו, ללא הצלחה, תמונה של ילד חולה השוכב על רצפת בית החולים. הסרטון לא מועיל לו במיוחד, בייחוד כשברקע הביקורת הקשה שנמתחת על הטיפול במערכת הבריאות, אחת מסוגיות הליבה של מערכת הבחירות.

הפגנה נגד הברקזיט
הפגנה נגד הברקזיט | צילום: רויטרס

על פי כל הסקרים, המפלגה השמרנית של ג'ונסון צפויה לנצח את הבחירות האלה ולהרכיב גם את הממשלה הבאה, בין היתר בשל הביקורת שנמתחה על קורבין והלייבור בטיפול בתופעות האנטישמיות במפלגה. אבל למרות הסקרים, קורבין לא מאבד תקווה ומקווה שהביקורת של הציבור הבריטי על ג'ונסון בגין הכישלון בסוגיית הברקזיט ובסוגיות נוספות ישנה את התמונה ויביא את המהפך, שאליו הוא מייחל.

ההחלטה על הקדמת הבחירות נבעה מרצונו של ראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, להוביל לשינוי בהרכב הפרלמנט, שיסייע בפתרון המבוי הסתום בנוגע ליציאת הממלכה מהאיחוד האירופי - "הברקזיט". כזכור, האיחוד האירופי הסכים לדחות את פרישתה של בריטניה מהאיחוד בשלושה חודשים - עד לסוף ינואר 2020, כדי שהממשלה הבריטית תוכל להגיע להסכמה סביב מתווה הפרישה מהאיחוד.