בגין עבירות נשק: כתב אישום הוגש נגד בנו של הנשיא ביידן

בפעם הראשונה בתולדות ארצות הברית, משרד המשפטים הורה להעמיד לדין בן של נשיא מכהן. האישומים נגד האנטר ביידן בן ה-53 כוללים החזקת נשק תחת השפעת סמים והצהרה שקרית בטופס רישיון נשק פדרלי

האנטר ביידן
האנטר ביידן | צילום: רויטרס

כתב אישום הוגש נגד בנו של הנשיא ג'ו ביידן האנטר ביידן לבית המשפט במדינת דלאוור, ארצות הברית - ומייחס לו שלושה אישומים הנוגעים לאקדח שרכש בשנת 2018 בעת שהשתמש בסמים, כך דווח היום (שישי) ברשת CNN. זו הפעם הראשונה בתולדות ארה"ב שמשרד המשפטים מאשים את ילדו של נשיא מכהן. שלושת האישומים שעומדים נגדו כוללים הצהרה שקרית על טופס רישיון נשק פדרלי והחזקת נשק כאדם שנאסר עליו לעשות זאת.

הבית הלבן סבר שהדרמה המשפטית של האנטר בן ה-53 תסתיים כבר הקיץ, אך הסדר טיעון שהושג עם היועץ המיוחד דייויד וייס במטרה למצוא פתרון ללא אישומים, קרס במהלך הקיץ על רקע בדיקה של שופט פדרלי - מה שעשוי להביא למשפט דרמטי באמצע הקמפיין לבחירה מחדש של אביו ב-2024.

ג'ו ביידן ובנו האנטר ביידן | צילום: רויטרס

לפי מקור של CNN, בנו של הנשיא נמצא כעת בקליפורניה, וכל תוכנית להסגרה עצמית או הופעה ראשונית, כולל התאריך והמיקום, עדיין צריכה להיפתר. עורך דינו של האנטר ביידן אבי לואל טען כי כתב האישום הוא תוצאה של לחץ פוליטי, כאשר על פי לואל, "פוליטיקאים רפובליקנים לחצו על הפרקליט האמריקני הזה לעשות משהו כדי להצדיק את עמדתם הפוליטית, ונחשו מה? הם הצליחו".

"האנטר ביידן החזיק אקדח לא טעון במשך 11 יום, ללא איום על ביטחון הציבור, אבל תובעים אותו, עם כל הכוח שניתן להעלות על הדעת. כניעה ללחץ פוליטי מהווה איום חמור למערכת המשפט שלנו", הוסיף.

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, המתמודד על המועמדות הרפובליקנית לנשיאות לשנת 2024, והועמד לדין ארבע פעמים בעצמו, הגיב גם כן לאירוע: "זה מצב עצוב, אני מתכוון, אף אחד לא צריך להיות שמח מזה".

Whatsapp Image 2023 07 17 At 1
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

הצרות המשפטיות הקשורות לנשק של ביידן נוגעות לנשק חם שרכש בחנות בדלאוור באוקטובר 2018, בעת שעשה שימוש בסמים. על פי האישומים, הוא שיקר בטופס פדרלי כשנשבע שהוא לא משתמש, ואינו מכור, לסמים לא חוקיים כלשהם - זאת למרות שבאותה עת הוא נאבק בהתמכרות לסם קראק-קוקאין. לשקר בטופס זה או לעשות שימוש בנשק חם בעת שימוש בסמים - הם עבירות פדרליות.

האנטר ביידן "סיפק הצהרה כתובה שהוא אינו משתמש, ומכור, לכל ממריץ, סם נרקוטי, ולכל חומר מבוקר אחר, כשלמעשה, כפי שידע, הצהרה זו הייתה שקרית ופיקטיבית", על פי כתב האישום.

"אנו מאמינים שהאישומים הללו חסומים בהסכם שהתובעים עשו עם מר ביידן", אמר לואל בהצהרה, "הפסיקות האחרונות של כמה בתי משפט פדרליים לפיהם החוק הזה אינו חוקתי, והעובדות שהוא לא הפר את החוק הזה, זה מה שאנחנו מתכננים להדגים בבית המשפט".

אם יורשע בכל הסעיפים, האנטר ביידן עומד תיאורטית מול עונש של 25 שנות מאסר וקנסות של עד 750,000 דולר, על פי מסמכי בית המשפט. עם זאת, לעתים רחוקות מאוד הנאשמים מקבלים את העונש המקסימלי, במיוחד במקרים כמו אלה, הכוללים פשעים לא אלימים ופשיעה ראשונה לכאורה.

החוק החזקת הנשק שביידן מואשם בהפרתו נמצא כבר על קרקע משפטית רעועה לאחר שבית משפט לערעורים בניו אורלינס שכיסה שלוש מדינות בדרום המדינה, פסק באוגוסט שהוא אינו חוקתי, וביטל את החוק בן עשרות השנים - זאת בטענה שהוא מפר את התיקון השני בתיק הנוגע לאדם שהורשע במסגרתו בשנת 2022. "ההיסטוריה והמסורת שלנו עשויות לתמוך בכמה מגבלות על זכותו של אדם שיכור לשאת נשק, אבל זה לא מצדיק פירוק מנשקו של אזרח מפוכח רק על סמך השימוש שלו בסמים בעבר", על פי שופט המחוז ג'רי סמית'.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

זו אינה המכה היחידה שספג ביידן לאחרונה. כזכור, בתחילת השבוע דווח כי יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני קווין מקארת'י, ששולט בבית הנבחרים עם רוב רפובליקני קטן, הורה לפתוח בהליך הדחה נגד הנשיא ביידן, זאת בטענה שבעת כהונתו כסגן נשיא, ביידן סייע לבנו האנטר בעולם העסקי באופן מושחת, על פי הרפובליקנים. הם טוענים כי ביידן הרוויח מפעילות עסקית שביצע בנו בזמן שהיה סגן הנשיא בשנים 2017-2009. בעבר הבית הלבן הודיע כי אין שום בסיס לחקירה נגד ביידן בעניין. על פי חלק מההערכות, רבים מחברי מפלגתו מונעים מהרצון "להחזיר" על הליך ההדחה שנפתח נגד הנשיא הרפובליקני לשעבר דונלד טראמפ.