האריס: "טראמפ לא יציב; הנשיאות שלי - לא המשך לביידן"

עם פחות מחודש לבחירות בארה"ב ומרוץ צמוד במיוחד, המועמדת הדמוקרטית התראיינה לראשונה לרשת "פוקס ניוז" כחלק מניסיון לפנות לבוחרים רפובליקניים "מתנדנדים" ועצמאיים - ותקפה את טראמפ: "כולנו צריכים להיות מודאגים". האריס הבטיחה שהממשל שלה לא יהיה המשך לזה של ביידן, וטענה: "אני מייצגת דור חדש של מנהיגות". טראמפ השיב אש: "שקרנית וחסרת יכולת, צריך לבדוק מיד את יכולתה הקוגניטיבית הנחותה"

סגנית הנשיא קמלה האריס
סגנית הנשיא קמלה האריס | צילום: רויטרס

פחות מחודש לבחירות בארה"ב - עם מרוץ צמוד ביותר: סגנית נשיא ארצות הברית והמועמדת הדמוקרטית לנשיאות קמלה האריס התראיינה הלילה (בין רביעי לחמישי) לראשונה לרשת "פוקס ניוז", הדפה שאלות לגבי כמעט ארבע שנות כהונתה כסגניתו של הנשיא ביידן, חיזרה אחר בוחרים רפובליקניים "מתנדנדים" ובוחרים עצמאיים - ותקפה את יריבה הנשיא לשעבר דונלד טראמפ: "הוא לא יציב, כולנו צריכים להיות מודאגים". טראמפ השיב אש: "שקרנית וחסרת יכולת, יש לבדוק מיד את יכולתה הקוגניטיבית הנחותה".

ברקע הסתננויות רבות דרך הגבול בזמן ממשל ביידן ופשעים אלימים שבוצעו על-ידי מהגרים לא-חוקיים, האריס מתחה ביקורת חריפה על העובדה שטראמפ התנגד מוקדם יותר השנה להצעת חוק דו-מפלגתית בנושא אבטחת גבולות - סוגיה שהמועמד הרפובליקני התמקד בה במהלך הקמפיין הנשיאותי שלו.

 

כשנשאלה על החדות הנפשית של הנשיא ביידן, האריס התחמקה מלתת תשובה ישירה, כינתה את טראמפ "לא יציב", ואמרה: "כולנו צריכים להיות מודאגים". סגנית הנשיא גם האשימה את "פוקס ניוז" בניסיונות להגן על "הרטוריקה המסיתה של טראמפ", שכינה את יריביו הפוליטיים "האויב שבפנים".

"הוא חזר על זה פעמים רבות, ואת זה שנינו יודעים. הוא דיבר על שימוש בצבא האמריקני נגד אזרחים אמריקניים, על רדיפה אחר מפגינים שעוסקים במחאה שלווה והכנסה של אנשים לכלא כי הם לא מסכימים איתו", אמרה האריס. "ארה"ב היא דמוקרטיה, ובדמוקרטיה, הנשיא צריך להיות מוכן להיות מסוגל להתמודד עם ביקורת מבלי לומר שיכלא אנשים על כך".

הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס
הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס | צילום: רויטרס

הריאיון מגיע בזמן שכאמור המועמדת הדמוקרטית לנשיאות מבקשת לפנות למצביעים "מתנדנדים" שתמכו בעבר במפלגה הרפובליקנית - אך לא משוכנעים האם להצביע לטראמפ גם בבחירות הקרובות. במקביל, המועמד לסגנות הנשיא, טים וולז, מנהל קמפיין לצד נציגת ויומינג לשעבר מהמפלגה הרפובליקנית, ליז צ'ייני, וגורמים נוספים בממשלו לשעבר של טראמפ - שהתפצלו ממנו על רקע ניסיונותיו לבטל את הבחירות ב-2020.

בריאיון ל"פוקס ניוז" השמרנית - מהלך כשלעצמו משקף את האופן בו הקמפיין של האריס מנסה לגייס מצביעים הנוטים ימינה - היא הבדילה את עצמה באופן ברור מהנשיא האמריקני, ואמרה כי היא תביא רעיונות חדשים לבית הלבן: "הנשיאות שלי לא תהיה המשך לנשיאותו של ג'ו ביידן".

"אני מייצגת דור חדש של מנהיגות. אני, לדוגמא, לא ביליתי את רוב הקריירה שלי בוושינגטון", אמרה סגנית הנשיא, שכיהנה בעבר כתובעת הכללית של קליפורניה. "הדלת שלי פתוחה לרעיונות חדשים, בין אם הם מגיעים מהרפובליקנים שתומכים בי, מהמגזר העסקי, ומאחרים שיכולים לתרום להחלטות שאני מקבלת".

טראמפ בעימות הנשיאותי
השניא לשעבר טראמפ | צילום: רויטרס

אחרי הריאיון הסוער, טראמפ כינה את האריס "שקרנית", ותקף אותה בציוץ בחשבון הטוויטר שלו: "יש לה מקרה חמור של 'תסמונת הטירוף על טראמפ'. המצב כל כך גרוע שלמעשה היא לא מסוגלת לדבר על שום נושא מלבד האיש שבזמן כהונתו הייתה הכלכלה הטובה ביותר אי פעם, הגבול החזק בהיסטוריה, שקיבל פה אחד את אישור משמר הגבול האמריקני".

"קמלה היא סגנית הנשיא הגרועה ביותר בהיסטוריה, אבל אני מקווה שהיא תיעלם בקרוב", הוסיף המועמד הרפובליקני, ושיבח את המראיין, עיתונאי פוקס ניוז ברט באייר: "כל הכבוד על ריאיון קשה אך הוגן מאוד, כזה שהראה בבירור עד כמה קמלה חסרת יכולת". טראמפ הוסיף: "לטובת האומה שלנו, יש לבדוק מיד את יכולתה הקוגניטיבית הנחותה".