הבחירות לפרלמנט האירופי: ניצחון מוחץ למפלגת הימין הקיצוני

לפי סקרים מוקדמים, "מפלגת העם האירופית" (EPP) המזוהה עם הימין הקיצוני זכתה ל-181 מושבים בפרלמנט - עלייה של חמישה מושבים מהבחירות הקודמות שנערכו ב-2019. בעקבות הניצחון הגדול של הימין בצרפת, הנשיא מקרון הודיע על פיזור הפרלמנט במדינתו. "עליית הלאומנים היא סכנה לצרפת ולאירופה כולה". ראש ממשלת בלגיה התפטר מתפקידו בעקבות התוצאות

הפרלמנט האירופי, ארכיון (רויטרס)

לפי סקרים מוקדמים, בבחירות לפרלמנט האירופי שנערכו הערב (ראשון), "מפלגת העם האירופית" (EPP) המשתייכת לימין הקיצוני זכתה לניצחון סוחף עם 181 מושבים בפרלמנט, עלייה של חמישה מושבים מהבחירות הקודמות שנערכו בשנת 2019. בעקבות הניצחון הגדול של מפלגת הימין בצרפת בבחירות, נשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע כי הוא מפזר את הפרלמנט במדינתו, וקורא לבחירות חדשות. לאחר תוצאות הבחירות, ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה קרו התפטר מתפקידו.

הנשיא מקרון קורא לעריכת בחירות חדשות לפרלמנט במדינתו ב-30 ביוני וב-7 ביולי, לאחר שאמר שהוא "לא יכול להעמיד פנים ששום דבר לא קרה", והוסיף: "תוצאת הבחירות לאיחוד האירופי לא טובות לממשלתי, עליית הלאומנים היא סכנה לצרפת ולאירופה כולה".

נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא צרפת עמנואל מקרון | צילום: רויטרס

מפלגת הימין הקיצוני "זהות ודמוקרטיה" (ID) הגיעה גם היא להישגים גדולים בבחירות, וקיבלה 62 מושבים לעומת הבחירות הקודמות בהן זכתה ל-49 מושבים בלבד. מנגד, מפלגת השמרנים והרפורמיסטים האירופים (ECR) זכתה לעלייה קלה בלבד במספר המושבים, כשעל-פי התחזית הרשמית הראשונה שפרסם האיחוד האירופי הערב זכתה ל-71 מושבים, שני מושבים יותר מבבחירות הקודמות.

התחזית הרשמית של האיחוד מבוססת על סקרים, אומדנים לאומיים ונתוני סקרים מלפני הבחירות, ועוקבת אחר הצבעה של ארבעה ימים בכל רחבי מדינות האיחוד האירופי. לפי שעה, המפלגה הליברלית חידוש אירופה (RE) ומפלגת הירוקים/הברית החופשית האירופית איבדו מספר לא מבוטל של מושבים, כאשר RE קיבלה 20 מושבים פחות מבבחירות שנערכו ב-2019, ומפלגת הירוקים איבדה 18 מושבים בפרלמנט.

דגלי האיחוד האירופי
דגלי האיחוד האירופי | צילום: רויטרס

למעלה מ-400 מיליון בני אדם ברחבי 27 המדינות החברות באיחוד האירופי הם בעלי זכות הצבעה לפרלמנט האירופי - אחד משלושת המוסדות בלב האיחוד. הפרלמנט האירופי, שאחראי להחליט על חוקים ותקציבים של האיחוד האירופי, הוא המוסד הנבחר היחיד בתוך המוסד.

הפרלמנט האירופי מורכב מחברי הפרלמנט הנבחרים על-ידי כל מדינה חברה. לפרלמנט הנכנס יש 720 מושבים, כאשר המדינות הגדולות ביותר מבחינת אוכלוסייה אחראיות לבחירת מספר חברי הפרלמנט הרב ביותר. גרמניה מחזיקה במקום הראשון עם 96 חברי פרלמנט, בעוד שלקפריסין, לוקסמבורג ומלטה יש שישה מושבים כל אחת.