"רק שיצאו בחיים": דיווח מיוחד ממוקד רעידת האדמה בטורקיה

חמישה ימים לאחר רעידת האדמה שהביאה למותם של מעל 20 אלף בני אדם ולפציעתם של מעל 80 אלף נוספים, שליח חדשות 13 יוסף ישראל והצלם יורי גרשברג תיעדו את המתרחש בעיר אדנה שנמצאת במוקד האסון שפקד את טורקיה. בין ההריסות והאוהלים נשמעו קולות מצוקה - וגם ביקרות על השלטון

זמן צפייה: 05:20

מספר ההרוגים בעקבות רעידת האדמה בטורקיה עבר היום (שישי) את רף 20,000 הרוגים, וכן מעל 80,000 פצועים.זאת, בנוסף לעוד אלפים שנהרגו ונפצעו בסוריה. שליח חדשות 13 יוסף ישראל והצלם יורי גרשברג שוחחו עם התושבים באדנה שבמוקד הרעש והביאו את סיפוריהם.

מדינות רבות, ביניהן ישראל, שלחו משלחות חילוץ וסיוע. בין אתרי ההריסות, האוהלים של אלה שאיבדו את ביתם, המדורות והנקודות ההומניטריות שנפתחו בהתנדבות ולב רחב, נשמעו קולות של מצוקה וכן של ביקורת על ממלת טורקיה ועל התנהלותה אל מול מי שחוו את האסון.

ההרס בהאטאיי, טורקיה
ההרס בהאטאיי, טורקיה | צילום: רויטרס

הצלחה יחסית נרשמה למשלחת "ענפי זית" שהצליחה לחלץ ביממה האחרונה שמונה לכודים חיים במוקדי רעידת האדמה בטורקיה. עד כה חולצו בסך הכל 18 אזרחים חיים על ידי המשלחת. הבוקר, לאחר שעה של פעילות איתור וחילוץ, מצאה המשלחת ילד בן 10 שנלכד בתוך הריסות בית בעיר קהרמאנמרש והוציאו אותו בשלום. צוותי הרפואה העניקו לילד טיפול רפואי מציל חיים בזמן החילוץ ולאחריו פונה להמשך קבלת טיפול רפואי בבית חולים.

אמש שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מפקד בית החולים שדה שמקימה ישראל בטורקיה, מח"ט חילוץ והצלה אל"מ אלעד אדרי. במהלך השיחה אמר ראש הממשלה: "אתם גם מייצגים אנושיות, אבל אתם מייצגים את הפנים האמיתיות של מדינת ישראל, וחשוב לי שדווקא בטורקיה יראו את זה. זה חשוב מאוד. אתם מביאים הרבה כבוד למדינה, ואתם עושים דבר ראוי".

מפקד פיקוד העורף, אלוף רפי מילוא בטורקיה
מפקד פיקוד העורף, אלוף רפי מילוא בטורקיה | צילום: דובר צה''ל

כמו כן, משלחת "ענפי זית", החלה להפעיל היום את בית החולים שדה שהוקם בקרמאנמרש, האזור שנפגע באופן הקשה ביותר ברעידת האדמה. במשלחת משתתפים 440 חיילי צה"ל, 230 מתוכם הם חברי המשלחת הרפואית. 140 אנשים נוספים במשלחת הם אנשי רפואה אזרחיים, רופאים ורופאות, אחים ואחיות, פראמדיקים וחובשים ואפילו רופאי שיניים - הכל במטרה להעניק סיוע רפואי כמה שיותר מהר לאלפי הפצועים הרבים.

בתי החולים המקומיים בטורקיה קורסים תחת העומס, והצורך בקבלת טיפול רפואי הוא נחוץ ומיידי. המשלחת הישראלית, השנייה בגודלה ממשלחות העולם שהגיעו לטורקיה, צפויה להישאר תקופה יחסית ארוכה באזור האסון - 10 ימים עד שבועיים.