תקדים היסטורי: פרשת דמי השתיקה של טראמפ מגיעה לבית המשפט

לראשונה בהיסטוריה האמריקנית - נשיא לשעבר עומד למשפט פלילי: דונלד טראמפ הגיע לבית המשפט בניו יורק במסגרת פרשת דמי השתיקה שהעביר לכוכבת הפורנו "סטורמי דניאלס", כדי שלא תחשוף את קשריה אליו במהלך הבחירות בשנת 2016. טראמפ תקף את השופט, את התובע - ואת הנשיא ביידן: "כל המערכת מוטית נגדי"

זמן צפייה: 06:11

תקדים היסטורי: נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ התייצב היום (שני) בבית המשפט בניו יורק בעקבות כתב אישום בן 34 סעיפים שהוגש נגדו במסגרת פרשת דמי השתיקה ששילם כביכול לכוכבת הפורנו סטפני קליפורד ("סטורמי דניאלס"), במהלך מערכת הבחירות ב-2016. בכך, לראשונה בהיסטוריה האמריקנית, נשיא לשעבר עומד למשפט פלילי.

בכניסה לבית המשפט, טראמפ תקף: "לא ראינו דבר כזה מעולם, לא היה תיק כזה אף פעם. תראו כמה אנשים תומכים בי. יש פה רדיפה אישית ופוליטית שלא הייתה מעולם, ובעקבות זאת הגעתי לכאן היום. זאת מדינה נכשלת, זאת מדינה שמנוהלת על ידי איש לא כשיר שמעורב בדבר הזה. עצוב מאוד שזה המצב".

הדרמה המשפטית-פוליטית מתעצמת לנוכח העובדה שטראמפ, שכבר הבטיח את מועמדותו מטעם המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, עשוי לחזור לבית הלבן בשנה הבאה, בעת בה החברה האמריקנית משוסעת וחווה משברים המקשים על שיתופי פעולה פוליטיים בין שתי המפלגות. כעת, המועמד הרפובליקני לנשיאות ייאלץ לנהל במשך מספר שבועות קמפיין בחירות במקביל לניהול משפט, שבדיוניו הוא מחויב לנכוח. כלי תקשורת אמריקנים כבר מכנים את משפטו של הנשיא לשעבר "משפט המאה", ומדגישים כי השלכותיו צפויות להשפיע רבות על הפוליטיקה האמריקנית.

טראמפ מכחיש כל אשמה בתיק וטוען כי מדובר בציד מכשפות שמנוהל בידי חורשי רעתו. בכל אופן, הנשיא לשעבר גם ניצב בפני שלושה תיקים פליליים אחרים בבתי משפט פדרליים ובבית המשפט של ג'ורג'יה, באשמות חמורות יותר של שיבוש בחירות, קשירת קשר לביצוע פשע וטיפול לא ראוי במסמכים מסווגים שנטל מהבית הלבן בסיום כהונתו.

דונלד טראמפ מחוץ לבית המשפט בניו יורק
דונלד טראמפ מחוץ לבית המשפט בניו יורק | צילום: רויטרס

מהי פרשת דמי השתיקה של טראמפ?

בלב הפרשה ניצבות שתי נשים הטוענות כי קיבלו במהלך הבחירות הנשיאותיות בשנת 2016 תשלומים גבוהים בעקבות רומן שינהלו עם טראמפ. אחת הנשים, סטפני קליפורד (הידועה בכינוי "סטורמי דניאלס"), קיבלה תשלום של 130 אלף דולר מעורך הדין של טראמפ, מייקל כהן - בתמורה לכך שתחתום על הסכם במסגרתו תתחייב שלא לחשוף את קשריה למועמד הרפובליקני. אחרי הבחירות, החברה של טראמפ החזירה לכהן את הכסף שהעביר לדניאלס.

הפרשה התפוצצה בשנת 2018, לאחר שהעיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" חשף את התשלומים שכהן העביר לדניאלס. מאוחר יותר באותה השנה כהן הודה באשמה והורשע בשתי עבירות הקשורות למימון קמפיינים פוליטיים.

סטפני קליפורד, "סטורמי דניאלס", מחוץ לבית המשפט
סטפני קליפורד, "סטורמי דניאלס", מחוץ לבית המשפט | צילום: רויטרס

בשיחה שהקליט וחשף, כהן נשמע משוחח עם טראמפ על דמי השתיקה לדניאלס ושואל אותו האם להעביר אותם במזומן. בשנת 2018 טראמפ הכחיש קשר לפרשה וטען כי לא היה מודע לכספים שהועברו לכוכבת הפורנו.

התובע המחוזי של מנהטן, אלבין בראג, הגיש ב-2023 כתב אישום נגד טראמפ בגין "זיוף מסמכים במטרה להסתיר מידע מזיק ופעילות בלתי חוקית מהבוחרים האמריקאים לפני ואחרי הבחירות ב-2016". במידה והנשיא לשעבר והמועמד הרפובליקני המשוער לנשיאות יימצא אשם, השופט יוכל לגזור עליו מאסר על תנאי או עונש מקסימלי של עד ארבע שנות מאסר על כל סעיף אישום.

מלניה טראמפ
דונלד ומלניה טראמפ | צילום: גלאמור

אחת השאלות המסקרנות ביותר שעולות בעקבות כתבי האישום של טראמפ היא האם הוא יוכל לכהן כנשיא מהכלא, בתרחיש בו ינצח בבחירות אך יורשע ויישלח למאסר לפני כן. התשובה לשאלה אינה ודאית, מכיוון שהיא חסרת תקדים לחלוטין.

פרופסור אמריטוס פרנק באומן מאוניברסיטת מיזורי, המומחה למשפט פלילי, הסביר בשיחה עם CNN כי תיאורטית החוקה האמריקנית מתירה לאזרח לשרת במשרה ציבורית "גם במידה והוא עבריין מורשע וגם אם הוא הורשע כשותף לפשע". עם זאת, באומן הדגיש כי טבעו של ההליך המשפטי והזמן הרב שצפוי לחלוף עד שיינתן פסק דין בעיינו של טראמפ מותיר סיכוי קטן לכך שהתרחיש ההיפותטי בו נשיא נבחר מהכלא יתממש.

במידה וטראמפ ינצח את הנשיא ג'ו ביידן בבחירות, שעל פי הסקרים מסתמנות כצמודות במיוחד, יריביו בקונגרס יוכלו לפעול כדי להדיח אותו מהנשיאות לאחר הרשעתו. הליכי הדחה נפתחו פעמיים נגד טראמפ במהלך כהונתו בבית הלבן, אך הם נפלו בסנאט בסופו של דבר.