טראמפ: אם טהראן תנסה לנקום - נתקוף אתרי מורשת איראניים

נשיא ארה"ב השיב לאיומי הרפובליקה האסלאמית והוסיף כי מדינתו לא תעזוב את עיראק עד שזו "תשלם על בסיס חיל האוויר האמריקני בשטחה". צרפת, גרמניה ובריטניה קראו לטהראן לא לסגת מהסכם הגרעין

זמן צפייה: 01:22

חיסול קאסם סולימאנינשיא ארצות הברית דונלד טראמפ השיב הלילה (שני) לאיומי איראן. לדבריו, אם טהראן תגיב על פעולת החיסול - ארצות הברית תגיב בעוצמה. "הרפובליקה האסלאמית אחראית על הרג אזרחים אמריקניים, לכן נפגע באתרי מורשת איראניים", איים טראמפ.

כמו כן, הנשיא האמריקני התייחס לניסיונות איראן להביא לסילוק פוליטי של ארצות הברית מעיראק, על כך אמר כי ממשלו לא יעזוב את המדינה עד שזו לא "תשלם על בסיס חיל האוויר האמריקני בשטחה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הגיע לדרגת הקדושה הגבוהה ביותר: פולחן האישיות סביב סולימאני

איומי איראן אחרי החיסול צריכים להילקח בערבון מוגבל • פרשנות

"מלחמת עולם שלישית": השריפות באוסטרליה מסרבות להיכבות

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ומפקד כוח אל קודס קאסם סולימאני
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ומפקד כוח אל קודס קאסם סולימאני

במקביל, הבית הלבן הודיע היום כי טראמפ שוחח עם עמיתו הבריטי, בוריס ג'ונסון והשניים דנו מתיחות בעיראק ובאיראן. בתוך כך, צרפת, גרמניה ובריטניה קראו לאיראן לחדול מהנסיגה מהסכם הגרעין, וחזרו על מחויבותן לשמור על ריבונות עיראק, וקראו לה לתמוך בכוחות הקואליציה הבין-לאומית במלחמה נגד דאעש.

אמש הכריזה איראן על נסיגה נוספת מההסכם, והודיעה כי תעשיר אורניום על סמך הצרכים הטכניים שלה ולא תגביל את מספר הצנטריפוגות אותן היא מפעילה. בטלוויזיה האיראנית נמסר כי "אם ארצות הברית תבטל את הסנקציות, איראן תחזור בה" וכי "איראן תמשיך לעבור עם האו"ם".

חסן רוחאני לאחר הניצחון בבחירות 2013
חסן רוחאני לאחר הניצחון בבחירות 2013 | צילום: רויטרס

צעד זה אמור היה להתרחש בכל מקרה במהלך החודש, אך החיסול האיץ אותו  עד עכשיו האיראנים צברו 600 קילו ולא ברור אם יתחילו העשרה לרמה גבוהה יותר. מדובר בצעד שמהותו התרסה - הם מבינים שחיסול סולימאני הוא גם איתות על כך שמתקני הגרעין שלהם לא חסינים. כמו כן, בכיר אמריקני אמר לרויטרס כי מערכת הטילים של איראן נמצאת בכוננות גבוהה ברחבי המדינה. עם זאת, לא ברור האם זה מסיבות הגנתיות או התקפיות.

בתוך כך, נשיא איראן חסן רוחאני שוחח בטלפון עם עמיתו העיראקי. במהלך השיחה, נשיא עיראק הדגיש את חשיבות הביטחון האזורי והיציבות, ריבונות עיראק ומניעת מלחמה ואלימות נוספת. עוד מסר את תנחומיו על חיסולו של סולימאני.